vad skillnad mellan promod och fullmod?

Frågor om inställningar till våra bilar
Egon

Re: vad skillnad mellan promod och fullmod?

Post by Egon » 18 Dec 2010, 22:45

Rallyfinnen wrote:JB-weld, Goodson odyl epoxy är ju ganska vanligt att man använder för att fylla/forma kanaler i toppar på bilmotorer. Rekommenderas vanligtvis inte i avgasportar. Jag har sett när det lossnat pga för hög värme.
Amèn....... :worship:

Helt korrekt, altså er det inte brukt plast... :sunglasses:

Sponsor

Sponsor

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 18 Dec 2010, 22:49

Egon wrote:
Rallyfinnen wrote:JB-weld, Goodson odyl epoxy är ju ganska vanligt att man använder för att fylla/forma kanaler i toppar på bilmotorer. Rekommenderas vanligtvis inte i avgasportar. Jag har sett när det lossnat pga för hög värme.

Och JB-weld är vad för nått? ( på denna planet är det en slacks plast..) och vad är det i din värld?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 18 Dec 2010, 22:50

Egon wrote:
Carbon-Dave wrote:Rent logiskt ska en ProMod inte hålla lika länge som en FullMod.

Plockar man ur mer effekt med "samma" motor kommer den som är hårdare trimmad rasa först.
Precis som om man köper två €49 kinamotorer och portar den ena.
Den otrimmade håller längre.
Riktig, men samtidig litt galt....... ;)

Motoren; les; sylinder/kolv, de holder like lenge......men div lager och sealing får mer stryk i en heftig tuned motor..

Och jeg sier det igjen;;; God olje er VIKTIG! :thumbsup:
Jag hävdar att slitaget på cylinder och kolv ökar när man varvar mer, får högre temperatur och mindre yta för oljefilmen att smörja på......men det är jag det ;)

Dave
Site Admin

Post by Dave » 18 Dec 2010, 22:52

Lusse wrote:
Carbon-Dave wrote:Helt sant !
:thumbsup:

Sen att en ProMod säkert håller 50ggr längre än en oportad kinamotor är ju en helt annan sak..... :hammer:
I vilken värd lever du? Lägg in plast i en motor och en utan plast vilken tror du håller längst?
Beror ju lite på var nånstans den är "plastad".....
Fanns ju nån motortillverkare som för en massa år sen gjorde en bilmotor av teflonplast.....10-15 år sen tror jag det måste vara.....

Dave
Site Admin

Post by Dave » 18 Dec 2010, 22:57

Snackade med killarna på Miniracingteknik häromdan, angående en önskan om att de utökar sitt sortiment på Zenoah delar till dessa motorer.....men det var inte lätt.....
Vad jag förstod använder båt-trimmarna 4st ramlager för att få dem att hålla.....
Är det 4 lager i en ProMod eller vad är det för lager i dem ?

Egon

Post by Egon » 18 Dec 2010, 23:00

Lusse wrote:
Egon wrote:

Och JB-weld är vad för nått? ( på denna planet är det en slacks plast..) och vad är det i din värld?
Jeg spør igjen; hvor har du dette ifra; at plast er eneste alternativ....??

Mitt svar til Rallyfinnen var jo at ingen av de tingene han nevner er brukt i PRO MOD.....altså skiter jeg i hva JB-Weld er for noe (jeg vet det er en type plast.. ;) ), det er ikke brukt i noen motor....

Oppsummering; Det er overhodet inte brukt noen som helst type plast i motorene....ferdig med den diskusjonen.. :)

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 18 Dec 2010, 23:01

Carbon-Dave wrote:Snackade med killarna på Miniracingteknik häromdan, angående en önskan om att de utökar sitt sortiment på Zenoah delar till dessa motorer.....men det var inte lätt.....
Vad jag förstod använder båt-trimmarna 4st ramlager för att få dem att hålla.....
Är det 4 lager i en ProMod eller vad är det för lager i dem ?
Det skall vara bra olja i dom.....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Egon

Post by Egon » 18 Dec 2010, 23:05

Carbon-Dave wrote:Snackade med killarna på Miniracingteknik häromdan, angående en önskan om att de utökar sitt sortiment på Zenoah delar till dessa motorer.....men det var inte lätt.....
Vad jag förstod använder båt-trimmarna 4st ramlager för att få dem att hålla.....Är det 4 lager i en ProMod eller vad är det för lager i dem ?
Dette er inte riktig, det er nærmest "umulig" å få 2 stk lager til å holde tett, altså så det ikke kommer inn falskluft... Sealinger er et must! Spesielt i en tuned-motor...... ;)

En blodtrimmet marinemotor varver max 18.000rpm.....altså inte i nærheten av hva vi normalt presser ut av våre luftavkjølte tuned-bilmotorer.....

Kan inte få sagt det mange nok ganger; GOD OLJE...... :thumbsup:

Burnout

Post by Burnout » 18 Dec 2010, 23:10

Tillräcklig för mig nu
Färdigt för här
Jag kanske köpa PRO mod vi får se! :thumbsup:

Dave
Site Admin

Post by Dave » 18 Dec 2010, 23:13

Egon wrote:
Vad jag förstod använder båt-trimmarna 4st ramlager för att få dem att hålla.....Är det 4 lager i en ProMod eller vad är det för lager i dem ?
Dette er inte riktig, det er nærmest "umulig" å få 2 stk lager til å holde tett, altså så det ikke kommer inn falskluft... Sealinger er et must! Spesielt i en tuned-motor...... ;)

En blodtrimmet marinemotor varver max 18.000rpm.....altså inte i nærheten av hva vi normalt presser ut av våre luftavkjølte tuned-bilmotorer.....

Kan inte få sagt det mange nok ganger; GOD OLJE...... :thumbsup:
Ja om det nu är omöjligt att använda 4 ramlager vet jag inte hur dom löser det.....enda haken som dom sa var den extra friktionen det blev med att rulla 2 lager till.....
Jag skulle vara helnöjd om min motor varvade 18000rpm !

Egon

Post by Egon » 18 Dec 2010, 23:23

Carbon-Dave wrote:Ja om det nu är omöjligt att använda 4 ramlager vet jag inte hur dom löser det.....enda haken som dom sa var den extra friktionen det blev med att rulla 2 lager till.....
Jag skulle vara helnöjd om min motor varvade 18000rpm !
Mulig du tror jeg er stor i kjeften nå, men jeg har marinemotorer som pr d.d er på topp i verden;

http://www.rc-racing.no/index.php?targe ... t_id=32835

Denne motoren er utviklet av Quickdraw, OBR och RC-Racing......Quickdraw sier selv at de ikke har motorer som holder like høge mål som denne........

I tillegg kommer den som PRO MOD, men dessverre kun som 27,2cc....altså kan den inte brukes i 26cc/Zenoah klassen..

PS!
Inte lagt ut linken som salgstråd, bare som en opplysning.... ;)

Dave
Site Admin

Post by Dave » 18 Dec 2010, 23:44

Det mest intressanta är att det uppenbarligen går att hitta ramlager som håller, även om det bara är 2st.

Burnout

Post by Burnout » 19 Dec 2010, 00:12

Ojoj heta tråd! :shock:

Egon

Post by Egon » 19 Dec 2010, 00:16

Hehehehe...... :lol:

Bare jeg som fyrer i bunn, blir irritert når det kommer påstander om mine saker som er tatt ut av luften uten noen som helst mål och mening......kanskje jeg var litt vèl krass.... :hmm:

ps71

Post by ps71 » 19 Dec 2010, 01:24

Egon wrote:Hehehehe...... :lol:

Bare jeg som fyrer i bunn, blir irritert når det kommer påstander om mine saker som er tatt ut av luften uten noen som helst mål och mening......kanskje jeg var litt vèl krass.... :hmm:

Sett korken på flaska nå og gå og legg deg :cheesy: :cheesy:
Hpi baja ss passe oppgradert

Post Reply