Vad gör DU just nu?

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord, förutom RC!
huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Re: Vad gör DU just nu?

Post by huSSe » 15 Dec 2010, 18:58

va falls!!! ær det pappersmassa i kaffet?
det har jag aldrig sett :sunglasses:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Sponsor

Sponsor

J.A racing

Post by J.A racing » 15 Dec 2010, 19:12

huSSe wrote:va falls!!! ær det pappersmassa i kaffet?
det har jag aldrig sett :sunglasses:
Japp jag vart lite påläst när jag valde min maskin, de bruna skummet som lägger sig på kaffet är cellulosan och kallas crema. Det lägger sig som ett lock och bevarar aromen i de nybryggda kaffet. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

MrKnopfler
Phone Number: 0705919847

Post by MrKnopfler » 15 Dec 2010, 19:14

Jag använder "vanligt" kaffe :lol:
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 15 Dec 2010, 19:26

Robban wrote:Dricker en kopp kaffe och kikar på kaffe apparater. Ska man ha med lösa bönor eller såna där portions magasin?
Om du ska köpa en espressomasken så köp en riktig på en gång. Man ska ha en halvautomatisk så man får mala och stampa kaffet själv. Det är det enda som ger den där genuina espressomaken. Jag kan rekommendera Rancilio Silvia, grym maskin :thumbsup: Ger supergod espresso och har bra ångkapacitet för skummning av mjölk. Köper du denna måste du också köpa en riktigt bra kvarn. Rancilio har en som heter Rocky som är hur grym som helst. Man kan ställa in upp till 40 olika malningsgrader och du maler precis så mycket kaffe du ska ha för stunden. Resterande bönor har du i en tätslutande burk till nästa gång.

Om du ska ha en "vanlig" kaffebryggare finns bara ett alternativ och det är MoccaMaster. Den är på 1520W och brygger kaffet vid exakt rätt vattentemperatur dvs 92-96 C°. Nu har de ju gått ner i pris så den är inte så farligt dyr heller. Se bara till att inte köpa snikvarianten med ett värmelement bara.

Är du tveksam kan du komma över nån helg så ska jag övertyga dig om att båda maskinerna + kaffekvarnen är kanon :thumbsup:

Sorry om det blev en lång utläggning men kaffe är faktiskt mitt andra stora intresse efter LS :sunglasses:
Letar Baja 5B

MrKnopfler

Post by MrKnopfler » 15 Dec 2010, 19:59

waqr wrote:
Robban wrote:Dricker en kopp kaffe och kikar på kaffe apparater. Ska man ha med lösa bönor eller såna där portions magasin?
Om du ska köpa en espressomasken så köp en riktig på en gång. Man ska ha en halvautomatisk så man får mala och stampa kaffet själv. Det är det enda som ger den där genuina espressomaken. Jag kan rekommendera Rancilio Silvia, grym maskin :thumbsup: Ger supergod espresso och har bra ångkapacitet för skummning av mjölk. Köper du denna måste du också köpa en riktigt bra kvarn. Rancilio har en som heter Rocky som är hur grym som helst. Man kan ställa in upp till 40 olika malningsgrader och du maler precis så mycket kaffe du ska ha för stunden. Resterande bönor har du i en tätslutande burk till nästa gång.

Om du ska ha en "vanlig" kaffebryggare finns bara ett alternativ och det är MoccaMaster. Den är på 1520W och brygger kaffet vid exakt rätt vattentemperatur dvs 92-96 C°. Nu har de ju gått ner i pris så den är inte så farligt dyr heller. Se bara till att inte köpa snikvarianten med ett värmelement bara.

Är du tveksam kan du komma över nån helg så ska jag övertyga dig om att båda maskinerna + kaffekvarnen är kanon :thumbsup:

Sorry om det blev en lång utläggning men kaffe är faktiskt mitt andra stora intresse efter LS :sunglasses:
Har du kaffekask och kaffegök också? :lol:
-Walter Röhrl

J.A racing

Post by J.A racing » 15 Dec 2010, 20:02

Japp så är det och det är ett jäkla meck innan man hittar rätt inställning på kvarnen och stampar rätt för att få perfekt tryck i maskin. Fast när man lärt sig det så är det oslagbart gott, och de var det som gjorde att jag valde den bästa kapsel varianten. Enkelt och smidigt att använda :thumbsup:

waqr

Post by waqr » 15 Dec 2010, 20:06

J.A racing wrote:Japp så är det och det är ett jäkla meck innan man hittar rätt inställning på kvarnen och stampar rätt för att få perfekt tryck i maskin. Fast när man lärt sig det så är det oslagbart gott, och de var det som gjorde att jag valde den bästa kapsel varianten. Enkelt och smidigt att använda :thumbsup:
Nja....visst är det lite jobb att få till den perfekta espresson men det är ju lite av själva grejen. Sen ska man inte överdriva "krångligheten" utan får man bara träna på några koppar så är det inte speciellt svårt att hitta den bästa inställningen.
Last edited by waqr on 15 Dec 2010, 20:51, edited 1 time in total.
Letar Baja 5B

waqr

Post by waqr » 15 Dec 2010, 20:40

MrKnopfler wrote: Har du kaffekask och kaffegök också? :lol:
Japp, speciellt kaffegök :lol:
Letar Baja 5B

J.A racing

Post by J.A racing » 15 Dec 2010, 20:59

waqr wrote:
J.A racing wrote:Japp så är det och det är ett jäkla meck innan man hittar rätt inställning på kvarnen och stampar rätt för att få perfekt tryck i maskin. Fast när man lärt sig det så är det oslagbart gott, och de var det som gjorde att jag valde den bästa kapsel varianten. Enkelt och smidigt att använda :thumbsup:
Nja....visst är det lite jobb att få till den perfekta espresson men det är ju lite av själva grejen. Sen ska man inte överdriva "krångligheten" utan får man bara träna på några koppar så är det inte speciellt svårt att hitta den bästa inställningen.
:thumbsup: precis vad jag menade...

RC Maffian
Phone Number: 0735063122

Post by RC Maffian » 15 Dec 2010, 21:28

Instämmer med Waqr ! :thumbsup:

Jag har också de maskinerna. Kan varmt rekommendera dem. :)
/mvh
Jens

RC Maffian

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 15 Dec 2010, 21:48

Vad är det för maskin du har J.A???
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

MrKnopfler

Post by MrKnopfler » 16 Dec 2010, 05:19

10minuter till avgång
-Walter Röhrl

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 16 Dec 2010, 06:27

I dag får man gå till jobbet :(
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

J.A racing

Post by J.A racing » 16 Dec 2010, 06:48

S 500 R wrote:Vad är det för maskin du har J.A???
Oj ja vad heter den :hmm: , Nespresso någonting med design. Svärföräldrarna har en liknande som waqr beskriver dom är ju rätt schyssta, men dom använder den väldigt sällan. Synd på en acasco maskin för 15000:- + kvarn, våran för 5000:- känns så jäkla enkel. Enda negativa är väl att man inte kan köpa kapslarna i affären utan måste beställa via nätet med 2 dagars leveranstid, men har man bara lite koll på "kaffelagret" och beställer innan man tagit sista så. vi har väl haft våran i ca 4 år och har aldrig stått utan kaffe hemma. :thumbsup:

Nespresso har butik på Bibloteksgatan i Sthlm också, men det är den ända sen finns maskinerna hos de vanliga elkedjorna.

J.A racing

Post by J.A racing » 16 Dec 2010, 06:49

D290 heter den....

Post Reply