Enda kalibreringen jag gör är för rullmotståndet. Inertian på generatorn har jag använt samma värde som brorsan mätt upp, eftersom jag använder en likadan generator (BMW). Jag har iofs lagt på några procent för att jag har två remhjul, rem och fläkt på generatorn som ger mer inertia än hans.
Rullmotståndet kan man sedan se att det är rätt inmatat genom att man drar upp den i varv, och så ska beräknade effekten vara 0 när den rullar ner igen. Det var det jag gjorde med luftfilen i första grafen, och jag är nöjd med resultatet
Det finns alltså inga garantier för att bänken visar exakt rätt effekt, men det viktiga för mig är att den är konsekvent så man kan se skillnaden när man gör ändringar på motorn.
Om bänken visar fel så ska den också visa konsekvent fel, dvs är det 5% fel på 7k, så ska den visa 5% fel på 14k också.
En luft-kyld tvåtaktare är ganska nyckfull, den går inte riktigt konsekvent, utan saker och ting ändrar beroende på hur varm den är osv, det syns ju på dom tre kurvorna jag har i grafen innan också. Resonanserna ändrar beroende på temperatur, och samma med toppeffekten. Därför brukar jag alltid köra minst två svep för at se att dom verkar stämma mot varandra.
Jag är ganska bekant med hur det ligger till med bänkar på olika trimfirmor (för 1:1 bilar), alla säger sig ha kalibrerade bänkar, fast dom alla visar olika.. Dessutom finns det ingen korrektionsfaktor som är så exakt att samma motor på samma bänk skulle visa samma siffror om man ändrar luftfuktighet, temperatur och lufttryck..
Slutsatsen är att jag tror inte det finns någon bänk som alltid visar 'rätt'.