Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Rallyfinnen

Re: Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Post by Rallyfinnen » 31 Mar 2010, 22:03

Jag tror att den kommer ha bättre vrid i hela registret (speciellt botten) och antagligen vara lite flackare, men det återstår att se ;)

Ja kanske skulle testa FS.motorn med rovan-pipan också..
När jag höjde kanalerna på rovan-motorn gav den ett bredare register med rovan-pipan men märktes knappt skillnad med fs-pipan.
Har läst att mer duration/area på kanalerna ska vara bra för brett register ihop med en pipa som är gjord för register.
Detta ger väl en indikation om hur jag tänkte när jag portade cylindern i portningstävlingen..(för att jag trodde den skulle köras med en dominator)
Last edited by Rallyfinnen on 31 Mar 2010, 22:07, edited 1 time in total.

Sponsor

Sponsor

Jimmy

Post by Jimmy » 31 Mar 2010, 22:06

Hur kalibrerar du bänken? :hmm:
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

_Anders_
Phone Number: 0709998877

Post by _Anders_ » 31 Mar 2010, 22:13

Imponerande att den fungera. :thumbsup:
Black Pearl Baja Projekt - "under rekonstruktion"

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Mar 2010, 22:25

Enda kalibreringen jag gör är för rullmotståndet. Inertian på generatorn har jag använt samma värde som brorsan mätt upp, eftersom jag använder en likadan generator (BMW). Jag har iofs lagt på några procent för att jag har två remhjul, rem och fläkt på generatorn som ger mer inertia än hans.

Rullmotståndet kan man sedan se att det är rätt inmatat genom att man drar upp den i varv, och så ska beräknade effekten vara 0 när den rullar ner igen. Det var det jag gjorde med luftfilen i första grafen, och jag är nöjd med resultatet :)

Det finns alltså inga garantier för att bänken visar exakt rätt effekt, men det viktiga för mig är att den är konsekvent så man kan se skillnaden när man gör ändringar på motorn.
Om bänken visar fel så ska den också visa konsekvent fel, dvs är det 5% fel på 7k, så ska den visa 5% fel på 14k också.

En luft-kyld tvåtaktare är ganska nyckfull, den går inte riktigt konsekvent, utan saker och ting ändrar beroende på hur varm den är osv, det syns ju på dom tre kurvorna jag har i grafen innan också. Resonanserna ändrar beroende på temperatur, och samma med toppeffekten. Därför brukar jag alltid köra minst två svep för at se att dom verkar stämma mot varandra.

Jag är ganska bekant med hur det ligger till med bänkar på olika trimfirmor (för 1:1 bilar), alla säger sig ha kalibrerade bänkar, fast dom alla visar olika.. Dessutom finns det ingen korrektionsfaktor som är så exakt att samma motor på samma bänk skulle visa samma siffror om man ändrar luftfuktighet, temperatur och lufttryck..

Slutsatsen är att jag tror inte det finns någon bänk som alltid visar 'rätt'.

Jimmy

Post by Jimmy » 31 Mar 2010, 22:32

Ok, Jag är själv sugen på att bygga en bänk,din verkar vara väldigt vettig :thumbsup: det enda jag funderar på hur ska jag få ihop el och programeringen :hmm: :hmm: :hmm: :sunglasses:
info@largescaleracing.se
070-7910586

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 31 Mar 2010, 22:42

du har ju din bänk som referens mellan dina motorer.
som du bänkar. du ser ju skillnaden mellan dom.
hoppas det låter som jag menar.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 31 Mar 2010, 22:44

måste bara säga imponerande :thumbsup:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Mar 2010, 22:48

Jimmy:
Det fina är att du bara behöver en varvtalsgivare och ett ljudkort i datorn!
Det borde tom gå att ta varvtalet från tändkabeln. Lite elektronik kan det alltså bli, för att skydda ingången på ljudkortet, annars är det mest att bygga det mekaniska.
Jag satte två dioder och två motstånd för att skydda mic-ingången på ljudkortet, och tillverkade en induktiv sensor själv, men man kan tex använda en induktiv vevaxelgivare också, eller tom en mikrofon från en elgitarr ;)
Hallgivare ska också funka.

Ingen programmering behövs förutom att man ska ha in lite parametrar i programmet för att den ska mäta 'rätt' ;)
Om du använder en generator från en BMW v12 (gammal 750 el 850) så kan du använda samma inertia-värde, och friktionsvärdet provar man sig fram tills den visar 0 i nerrullning som jag beskrev innan.

Hur enkelt som helst! :hammer:
Last edited by Rallyfinnen on 31 Mar 2010, 22:57, edited 1 time in total.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Mar 2010, 22:56

huSSe wrote:du har ju din bänk som referens mellan dina motorer.
som du bänkar. du ser ju skillnaden mellan dom.
hoppas det låter som jag menar.
Jo, det mest intressanta för mig är ju att se vad olika ändringar ger. Sedan verkar ju bänken stämma rätt bra med resultaten från brorsans bänk också, så det känns ju vettigt.
Vi körde ju lite motorer med standard 'burk' i den, och kurvorna verkade stämma skapligt med dom man sett på´nätet för motsvarande motorer.
Men, om man ska ha en effektsiffra att skryta med så kanske det inte är rätt bänk iom att referensen är lite flytande.
Vill man däremot jämföra olika modifieringar och olika motorer med varandra så ska den däremot funka utmärkt.

Jimmy

Post by Jimmy » 31 Mar 2010, 23:32

Rallyfinnen wrote:Jimmy:
Det fina är att du bara behöver en varvtalsgivare och ett ljudkort i datorn!
Det borde tom gå att ta varvtalet från tändkabeln. Lite elektronik kan det alltså bli, för att skydda ingången på ljudkortet, annars är det mest att bygga det mekaniska.
Jag satte två dioder och två motstånd för att skydda mic-ingången på ljudkortet, och tillverkade en induktiv sensor själv, men man kan tex använda en induktiv vevaxelgivare också, eller tom en mikrofon från en elgitarr ;)
Hallgivare ska också funka.

Ingen programmering behövs förutom att man ska ha in lite parametrar i programmet för att den ska mäta 'rätt' ;)
Om du använder en generator från en BMW v12 (gammal 750 el 850) så kan du använda samma inertia-värde, och friktionsvärdet provar man sig fram tills den visar 0 i nerrullning som jag beskrev innan.

Hur enkelt som helst! :hammer:
Jag ska börja med att leta rätt på en likadan generator som du har.skulle jag kunna få några fler bilder på hur din bänk ser ut?Jag kommer nog att fråga dig massor under bygget om det är ok :sunglasses:
info@largescaleracing.se
070-7910586

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Mar 2010, 23:50

Inga problem med lite support!
Inte så mycket att plåta tycker jag, en remdriven generator på en ram ;)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Apr 2010, 16:19

Här kommer två typiska kurvor med rovan och ombyggd fs-pipa:

Image

Jag körde nya svep med fs-pipan idag, och toppeffekten var uppe över 4hk bara en gång, så jag har använt kurvor som är mer 'typiska' istället för dom med bäst effekt.

Jimmy

Post by Jimmy » 01 Apr 2010, 17:40

Något tips vart jag kan få tag på en likadan generator som du har?
info@largescaleracing.se
070-7910586

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Apr 2010, 17:42

Jimmy: Kolla med lokala skrotar. Jag tror ganska många bmw-modeller använder den generatorn, säkert andra märken också.
Bosch-nummer: 0 120 468 033

Sedan behöver du en remskiva till också, försök hitta en i ungefär samma storlek. Jag hade tur och fick en generator med lagom remskiva för 100kr på skroten, för det var lager-ras på den.
Du kan passa på och leta gummibussningar på skroten också, jag hittade gummibussningarna på en torkarmotor.

Rem kan man hitta på biltema, dom kostar inte mycket heller.

Sedan gäller det bara att koppla ihop det hela skapligt rakt, jag använde bara en linjal längs kanten på remskivorna för att rikta in dom, det räcker.

Lite upp till dig hur du gör med koppling, man kan ju köra utan koppling också, så får man med hela registret.
Det kan ju bli lite jobbigt när man ska starta och få snurr på det bara, men de kan ju gå att ha en remspännare som man kan släppa på och slira igång det hela.

Använd fantasin ;)
Last edited by Rallyfinnen on 01 Apr 2010, 17:51, edited 1 time in total.

Jimmy

Post by Jimmy » 01 Apr 2010, 17:46

Rallyfinnen wrote:Jimmy: Kolla med lokala skrotar. Jag tror ganska många bmw-modeller använder den generatorn, säkert andra märken också.
Bosch-nummer: 0 120 468 033
Nu vart det lättare att hitta när man har numret på generatorn :thumbsup: Jag grävde fram en gammal abs givare som jag tänkte använda vad tror du om det?
info@largescaleracing.se
070-7910586

Post Reply