Madmax inspirerad baja

Alla Offroad-projekt
discharged

Madmax inspirerad baja

Post by discharged » 18 Aug 2013, 19:31

Hej, ny gär på forumet så jag tänkte, finns det något bättre sätt att börja på än med en projekttråd? Troligtvis inte, så vi sätter väl igång!

Börjar med lite snabbinfo om mig själv då, jag är 29, heter Martin och bor i Jönköping. Jobbar inom IT-branchen med nätverk. Började som de flesta andra min resa inom den här hobbyn med en liten elbil som 7-8 åring Sen vid runt 10 uppgraderades det till en metanolbil. Den blev sedan stulen när den stod på uteplatsen efter att jag kört med den. Ingen ny inköptes och det där med radiostyrda bilar glömdes bort, till jag träffade min nuvarande tjej, och framförallt hennes släkt, där flera stycken hade radiostyrda bilar och så klart köpte då min tjej en till mig i födelsedagspresent, så jag kunde vara med och leka också (något hon nu ångrar bittert)! Sen började jag titta på att uppgradera den, sen köpte jag en lite mer rejäl sak och ungefär där började det spåra ur... Något år senare (nu i våras) blev jag då slutligen ägare av en baja.

Men jag tycker de flesta bajorna ser likadana ut, så jag gick på jakt efter någon annan tuff kaross till besten, men det finns inte så många att välja på och de såg dessutom snarlika ut. Jag kände spontant att en Baja, det ska vara lite anarki, galenskap och framförallt brutalitet. Så därför har jag påbörjat mitt "madmax" projekt. 12 meter 4mm järnrör med 1mm godstjocklek inhandlades hos den lokala järnhandlaren för den hisnande summan av 100:- :) Sen var det bara att skissa och fundera.

Idag var det dags att börja översätta skissen till verklighet... Nej, nu är det slut på tråkig text, här kommer bilder!!

Image

Image

Framtiden

Ska sedan fortsätta genom att montera bort fram och bakdelen på bilen för att ersätta med järnrör också.

Sedan ska paneler av plåt och metallnät klippas till för att täcka olika delar av "störtburen". Slutligen ska allt lackas, även detta i madmax stil.
Last edited by discharged on 18 Aug 2013, 23:27, edited 1 time in total.

Sponsor

Sponsor

Lusse
Phone Number: 0739951152

Re: Madmax inspirerad baja

Post by Lusse » 18 Aug 2013, 19:43

Hej på dig. Välkommen hit. Det var ett fränt projekt, skall bli kul att se det färdiga resultatet..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 18 Aug 2013, 20:46

Välkommen rätt!
Sådär ska det se ut!
Prylarna ska användas tills det rasar, inte putsas tills man sliter ut prylarna!
:rock2:

Håller med Lusse!
Ska bli kul att se fortsättningen på projektet, och hoppas du kommer upp till Sandhem för att rasta Bajan sen!
:thumbsup:

discharged

Post by discharged » 18 Aug 2013, 23:23

Hej igen, tog in bajan i vardagsrummet nu (fortfarande lika skitig, så säg inget till tjejen!) Ändå är det bara efter 40 minuters körning sen en total genomgång där tandborste användes flitigt. :D Men jag antar att om man kör i ett sandtag efter att det regnat får man skylla sig själv... Var en nyhet för mig att sand kunde bli som lervälling, har alltid trott att det var jord som blev sådan...

I alla fall, bilderna som fanns var tagna med mobilkameran och inte sådär jättebra precis, här kommer därför en lite bättre bild på hur den ser ut just för tillfället, tagen från en bättre vinkel så man ser linjerna.

Image

Just nu sitter jag och klurar på hur jag ska avsluta den, alltså hur fronten och bakänden ska se ut. Jag är ju som sagt inne på mad max temat, men jag vill samtidigt inte påverka prestandan eller säkerheten på bilen. Så en plog med vassa spetsar är inte på fråga :)

bilen kommer bli lite kortare baktill. Tanken är nämligen att de gamla kofångarna ska bort och hela bakpartiet ska ersättas med bakparti från en 5b... och sen ska karossen / krashburen fästas i det på något sätt. Dock ska det nog fortfarande vara en överdimensionerad kofångare på den, det känns som det passar i temat.

Framänden klurar jag lite mer på, där hade jag först tänkt att låta fronten gå ungefär så långt fram som staget som håller kofångaren är, ni vet det som "alltid" går sönder :D Men nu har jag börjat fundera på att gå nästan rakt neråt istället och fästa där kofångare och hasplasten möts.alltså i höjd med främre bärarmarna. Vet inte vad som kommer bli mer estetiskt tilltalande än, så får klura lite till på det. Bilen kommer nog se snabbare ut om jag fortsätter på första idén men se elakare ut om jag tar den andra varianten.

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 18 Aug 2013, 23:30

Kul med udda projekt. Men jag måste fråga hur du tänkte när du valde materialet? Håller det verkligen för en rejäl vurpa?

discharged

Post by discharged » 18 Aug 2013, 23:45

Robban wrote:Kul med udda projekt. Men jag måste fråga hur du tänkte när du valde materialet? Håller det verkligen för en rejäl vurpa?

Det är fortfarande stål vi pratar om, och med krysstag och paneler på så kommer det bli rejält tufft, det är redan nu ganska jäkla segt... Testade precis att lägga massa vikt på den (skullle gissa på ~50 kilo och den sviktade lite bara). Sen vet man ju aldrig om det klarar en vurpa eller ej, inte förrän man har testat i alla fall.

Men för att svara på din fråga, materialet valde jag primärt för att det är enkelt att arbeta i, allt du behöver är något att kapa rören med och en vanlig svets. De andra materialvalen man har kändes inte aktuella för mig för Aluminium är dyrt och jag har ingen tig-svets och plast är krångligt att arbeta med.

här är en bild framifrån också

Image

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 19 Aug 2013, 16:57

Det här är vad dom pratar om..http://www.bajaplanet.com/baja-mechanic ... -tutorial/
La in länken i fel tråd. Tack Mats
Last edited by Lusse on 19 Aug 2013, 19:27, edited 1 time in total.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Mats B

Post by Mats B » 19 Aug 2013, 18:29

Tror lusse menade att skriva det inlägget i denna tråd istället för din... :thumbsup: :sunglasses:

viewtopic.php?f=17&p=164455#p164455
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

discharged

Post by discharged » 21 Aug 2013, 11:06

Ny pipa inköpt av Mats här på forumet, jag vet inte men jag tänker lite på frankenstein när jag föreställer mig hur pipan ser ut, han nämde att han hade svetsat lite i den nämligen :)

Mats B

Post by Mats B » 21 Aug 2013, 12:29

Hehe...
Du får kolla ganska noga för att se fogarna.
Har lagt några km svets i mina dar…
Till skillnad från Robban så slipar jag mina sömmar ....hehe

Robban

Post by Robban » 21 Aug 2013, 12:33

Hehe. Jaha.. Fick man för det också.. Kanske inte är nåt konstverk jag gjort. Men jag skulle vilja påstå att om man nu lagt flera km med svets i sina dar? Då är dom så fina att dom inte behöver slipas.. Eller? :cheesy: :lol2:

Mats B

Post by Mats B » 21 Aug 2013, 14:18

Vill man att sömmarna inte ska synas alls så måste man slipa Robban.
Annars så slipar jag sällan mina svetssömmar.

Robban

Post by Robban » 21 Aug 2013, 14:25

Så är det. Men nu ska vi inte prata misslyckade svetsar i herrns tråd!

:ot:

Mats B

Post by Mats B » 21 Aug 2013, 14:52

Ja sorry för :ot:

Back to topic

discharged

Post by discharged » 21 Aug 2013, 15:22

Robban wrote:Så är det. Men nu ska vi inte prata misslyckade svetsar i herrns tråd!

:ot:

Behöver inte prata om dem, en bild säger mer än 1000 ord och bilderna på min störtbur talar nästan i tungor när det kommer till detta ämnet :)

Har man en MIG med AVM (Automatisk Variabel Matarhastighet - Specialfunktion som jag själv åstakommit också känt som "helvete, nu matar svetsfanskapet inte som den ska igen så jag bränner stora jävla hål i allt!!!!") så blir resultatet därefter också ;)

Post Reply