![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
just nu behövs det och justera, den går på full gas så fort bilen startar vet ej varför, med tanke på vädret(regn) så får det vänta..
om någon ska till Skurup under helgen så är jag på
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
mvh
Så kunde man ju sagt.....S 500 R wrote:Om du gasar är det den armen på fuggen som rörsig som är spjällaxeln!
Hahahahaha, jo! Men nu finns den enkla och utförliga version efter varandra!Carbon-Dave wrote:Så kunde man ju sagt.....S 500 R wrote:Om du gasar är det den armen på fuggen som rörsig som är spjällaxeln!
Se det som en varningsklocka.....ni kommer att bli likadana !Boonzie wrote:Du är som en levande version av wikipedia
Är du från Norge?????Carbon-Dave wrote:Din förgasare har antagligen två "lock" (spjäll) inne i kanalen som går rakt igenom.
Mellan dessa spjäll finns små små hål där bränslet blandas i luften som passerar in i cylindern.
Det första spjället, närmast luftfiltret, är choken. Stänger du detta spjäll får motorn betydligt mindre luft, och suger således i sig betydligt mer soppa än normalt. Det är därför man använder choke för att starta en motor. För att tvinga den att suga i sig mer soppa.
Det andra spjället är gasspjället, och detta reglerar varvtalet på motorn när den gått igång.
När det är stängt, ska du ha tomgång, och när det står helt öppet är det fullgas.
Om motorn rusar upp direkt när motorn startar, borde det vara nåt fel på hur gasspjället fungerar. Kolla om det rör sig när du gasar med servot, se om det stänger som det ska när du släpper gasen på radion.
På sidan av förgasaren har du 3st justerskruvar. En märkt "L" och en "H" samt en lite större som sitter för sig själv där man ställer in tomgången.
Innan man fått känslan för hur man ska justera kan man få hålla på en stund, men man ska justera i SMÅ (!) steg hela tiden.
Man räknar ett varv på L och H skruvarna som "60 minuter" på en klocka.
Ett halvt varv är 30min osv....
Om det inte är en total specialförgasare är en grundinställning att öppna både L och H 1 varv + 15-20 minuter.
Tomgångsskruven ska precis nudda armen till gasspjället och egentligen bara ta över stödet från att den går emot chassit inne i förgasaren.
Härifrån är det individuellt hur en motor ska justeras. Beror på cm³, pipa och oljeblandningen.....
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests