startar ej
Re: startar ej
Hmm vad felet var kan jag inte svara på, drag kåpan bytte jag så att dragstarten står uppåt, bytte stift, drog några gånger utan stift, höll i tummen i "stifthålet" drog 2-3 gånger kom ut en massa, pillade ett halv varv på låg fart, drog 5 gånger med choke, sen utan choke drog 1 gång och fick bilen och starta, stängde motorn drog 1 gång den starta igen, testade ett par gånger för och se om bilen går och starta så det var inte slumpmässigt, den startade varje gång efter varje drag
just nu behövs det och justera, den går på full gas så fort bilen startar vet ej varför, med tanke på vädret(regn) så får det vänta..
om någon ska till Skurup under helgen så är jag på
mvh
just nu behövs det och justera, den går på full gas så fort bilen startar vet ej varför, med tanke på vädret(regn) så får det vänta..
om någon ska till Skurup under helgen så är jag på
mvh
FG Beetle Monster Pro, OBR race portad 30.5cc + Jetpro pipa
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: startar ej
Om den startar och rusar direkt, har du nåt seriöst fel på förgasaren eller justeringen på gasspjället......
Stänger gasspjället som det ska ?
Alternativet är ju tjuvluft annars......låter väldigt märkligt......
Stänger gasspjället som det ska ?
Alternativet är ju tjuvluft annars......låter väldigt märkligt......
Re: startar ej
var hittar jag gasspjället ? osv.. hade varit nice me en bild, som sagt har ingen erfarenhet av fg / bensinmotorer
mvh
mvh
FG Beetle Monster Pro, OBR race portad 30.5cc + Jetpro pipa
Re: startar ej
Om du gasar är det den armen på fuggen som rörsig som är spjällaxeln!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: startar ej
Din förgasare har antagligen två "lock" (spjäll) inne i kanalen som går rakt igenom.
Mellan dessa spjäll finns små små hål där bränslet blandas i luften som passerar in i cylindern.
Det första spjället, närmast luftfiltret, är choken. Stänger du detta spjäll får motorn betydligt mindre luft, och suger således i sig betydligt mer soppa än normalt. Det är därför man använder choke för att starta en motor. För att tvinga den att suga i sig mer soppa.
Det andra spjället är gasspjället, och detta reglerar varvtalet på motorn när den gått igång.
När det är stängt, ska du ha tomgång, och när det står helt öppet är det fullgas.
Om motorn rusar upp direkt när motorn startar, borde det vara nåt fel på hur gasspjället fungerar. Kolla om det rör sig när du gasar med servot, se om det stänger som det ska när du släpper gasen på radion.
På sidan av förgasaren har du 3st justerskruvar. En märkt "L" och en "H" samt en lite större som sitter för sig själv där man ställer in tomgången.
Innan man fått känslan för hur man ska justera kan man få hålla på en stund, men man ska justera i SMÅ (!) steg hela tiden.
Man räknar ett varv på L och H skruvarna som "60 minuter" på en klocka.
Ett halvt varv är 30min osv....
Om det inte är en total specialförgasare är en grundinställning att öppna både L och H 1 varv + 15-20 minuter.
Tomgångsskruven ska precis nudda armen till gasspjället och egentligen bara ta över stödet från att den går emot chassit inne i förgasaren.
Härifrån är det individuellt hur en motor ska justeras. Beror på cm³, pipa och oljeblandningen.....
Mellan dessa spjäll finns små små hål där bränslet blandas i luften som passerar in i cylindern.
Det första spjället, närmast luftfiltret, är choken. Stänger du detta spjäll får motorn betydligt mindre luft, och suger således i sig betydligt mer soppa än normalt. Det är därför man använder choke för att starta en motor. För att tvinga den att suga i sig mer soppa.
Det andra spjället är gasspjället, och detta reglerar varvtalet på motorn när den gått igång.
När det är stängt, ska du ha tomgång, och när det står helt öppet är det fullgas.
Om motorn rusar upp direkt när motorn startar, borde det vara nåt fel på hur gasspjället fungerar. Kolla om det rör sig när du gasar med servot, se om det stänger som det ska när du släpper gasen på radion.
På sidan av förgasaren har du 3st justerskruvar. En märkt "L" och en "H" samt en lite större som sitter för sig själv där man ställer in tomgången.
Innan man fått känslan för hur man ska justera kan man få hålla på en stund, men man ska justera i SMÅ (!) steg hela tiden.
Man räknar ett varv på L och H skruvarna som "60 minuter" på en klocka.
Ett halvt varv är 30min osv....
Om det inte är en total specialförgasare är en grundinställning att öppna både L och H 1 varv + 15-20 minuter.
Tomgångsskruven ska precis nudda armen till gasspjället och egentligen bara ta över stödet från att den går emot chassit inne i förgasaren.
Härifrån är det individuellt hur en motor ska justeras. Beror på cm³, pipa och oljeblandningen.....
Last edited by Dave on 09 Aug 2011, 18:35, edited 1 time in total.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: startar ej
Så kunde man ju sagt.....S 500 R wrote:Om du gasar är det den armen på fuggen som rörsig som är spjällaxeln!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: startar ej
Ville minnas att vi en gång för länge sedan började prata om detta med bilder lite.....en bit ner på sidan finns en bild !
viewtopic.php?f=25&t=1904&start=0
viewtopic.php?f=25&t=1904&start=0
Re: startar ej
Du är som en levande version av wikipedia
Re: startar ej
Hahahahaha, jo! Men nu finns den enkla och utförliga version efter varandra!Carbon-Dave wrote:Så kunde man ju sagt.....S 500 R wrote:Om du gasar är det den armen på fuggen som rörsig som är spjällaxeln!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: startar ej
Se det som en varningsklocka.....ni kommer att bli likadana !Boonzie wrote:Du är som en levande version av wikipedia
Re: startar ej
tack carbon dave mkt fakta och ni andra, hehe bilen går inte på fullgas bara något jag trodde, blev rädd pga ljudet låter som in i helvete högt testade med radio tryckte på fullgas fyfan fick gåshud .. bilen går inte fullgas bara något jag trodde från början eftersom jag har ingen erfarenhet med fg/bensin motorer, tror det behövs bara justeras, ska kolla in allt imorgon kommer nog väcka grannarna om jag gör det nu
mvh
mvh
FG Beetle Monster Pro, OBR race portad 30.5cc + Jetpro pipa
Re: startar ej
Är du från Norge?????Carbon-Dave wrote:Din förgasare har antagligen två "lock" (spjäll) inne i kanalen som går rakt igenom.
Mellan dessa spjäll finns små små hål där bränslet blandas i luften som passerar in i cylindern.
Det första spjället, närmast luftfiltret, är choken. Stänger du detta spjäll får motorn betydligt mindre luft, och suger således i sig betydligt mer soppa än normalt. Det är därför man använder choke för att starta en motor. För att tvinga den att suga i sig mer soppa.
Det andra spjället är gasspjället, och detta reglerar varvtalet på motorn när den gått igång.
När det är stängt, ska du ha tomgång, och när det står helt öppet är det fullgas.
Om motorn rusar upp direkt när motorn startar, borde det vara nåt fel på hur gasspjället fungerar. Kolla om det rör sig när du gasar med servot, se om det stänger som det ska när du släpper gasen på radion.
På sidan av förgasaren har du 3st justerskruvar. En märkt "L" och en "H" samt en lite större som sitter för sig själv där man ställer in tomgången.
Innan man fått känslan för hur man ska justera kan man få hålla på en stund, men man ska justera i SMÅ (!) steg hela tiden.
Man räknar ett varv på L och H skruvarna som "60 minuter" på en klocka.
Ett halvt varv är 30min osv....
Om det inte är en total specialförgasare är en grundinställning att öppna både L och H 1 varv + 15-20 minuter.
Tomgångsskruven ska precis nudda armen till gasspjället och egentligen bara ta över stödet från att den går emot chassit inne i förgasaren.
Härifrån är det individuellt hur en motor ska justeras. Beror på cm³, pipa och oljeblandningen.....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest