Lauterbacher L3 Evo

Alla Onroad-projekt
Post Reply
Rallyfinnen

Re: Lauterbacher banbil..

Post by Rallyfinnen » 10 May 2011, 20:01

Det blev körning idag igen :) Hade egentligen tänkt skippa det, för ingen annan hade tid. Vädret var så bra, att jag svängde förbi banan efter jobbet (granne med Saab, så det blev ingen omväg direkt) och det var öppet, så jag kunde inte låta bli.
Mycket bra grepp idag, med luft-temp på ca 25, och banan säkert betydligt varmare av solen.

Allt bara funkar på bilen nu, helt otroligt, bara tanka och köra! :) Körde väl lite drygt två tankar idag, sedan var bensindunken tom, och jag tyckte det var lagom att sluta så länge bilen var hel. Jag har inte så mycket kvar på däcken heller, så jag får väl spara lite tills jag har någon att köra med.
Helt otroligt vad mycket körning det blivit redan, har nog kört upp ca 3 liter i bilen redan!

Jag är inte riktigt nöjd med motorn, skulle behöva mer botten för att komma ur kurvorna snabbare.. behövs mer register helt enkelt.
Jag funderar på om jag ska sätta dit en 36mm cylinder jag har... :twisted: ..eller om jag kanske kunde få tag på en orörd 23cc zen cylinder i bra skick, som jag kunde porta för bättre register :hmm:
Sätter jag dit en 36mm lär det ju bli tjat om att jag 'fuskar', men det är ju inte säkert att man gör bättre varvtider med en sådan motor heller, kan ju bli lite svårkontrollerat.

Sponsor

Sponsor

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 10 May 2011, 20:26

Var det många och körde idag?? Var ju kanonväder
Billös expertkommentator..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 10 May 2011, 20:31

Nä, 3-4st med 1:10 och 1:8 bara. Gott om egen tid på banan :)

Bjuggen

Post by Bjuggen » 10 May 2011, 20:38

Är väl lugnare mitt i veckan. Bättre än helgen. :drive:

J.A racing

Post by J.A racing » 10 May 2011, 20:42

Ja det går åt däck till dessa bilar.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 10 May 2011, 20:53

Ja, däck går det åt! Går väl fortare när tempen är hög också.

Funderar på körning på torsdag också, tror det kunde passa för Kaj då. Jag tror det finns en FG och en rally som borde rastas lite på banan också.. :)

sx3
Phone Number: 0709998877

Post by sx3 » 10 May 2011, 21:35

Rallyfinnen wrote:Ja, däck går det åt! Går väl fortare när tempen är hög också.

Funderar på körning på torsdag också, tror det kunde passa för Kaj då. Jag tror det finns en FG och en rally som borde rastas lite på banan också.. :)

Tvärt om, ju varmare ju bättre grepp, mindre hjulspinn och drifting = mindre däck går åt.
Fast det går fortfarande åt däck :D Har gjort av med 4 par däck hittills, och då har jag valt att använda dom in i det sista :D
My motor is stalled but my wheels are still spinning

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 11 May 2011, 17:09

Japp det stämmer som Manne säger :thumbsup: Om man inte får upp tempen ordentligt i däcken så slits de mycket fortare.. låter kanske skumt men så är det :) När det blir som korvar som liksom rullat sig och sitter kvar på kanten av däcket det är först då man fått upp rätt arbetstemp.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 11 May 2011, 17:12

Det är ju lika dant med racedäck till 1:1 bil. Har ju med gummiblandningen att göra.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 11 May 2011, 19:35

Japp, det korvade sig lite sist, men verkade även som det försvann rätt mycket mönster. Slitaget är jämt och fint fram och bak, och den verkar slita ungefär lika mycket fram o bak.
Har laddat och tittat över den idag. Blir nog körning efter jobbet imorgon.

Bjuggen

Post by Bjuggen » 11 May 2011, 20:21

Sorry. Gumman jobbar imorrn med :curse:
Dessutom hela helgen :hammer:
Vill inte ta med ungarna till banan i Trollhättan då det inte blir en lugn stund!!!!!
Skulle dock kunna ta med dom till hawaii några timmar i helgen om det är gott väder.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 14 May 2011, 20:39

Jag var och körde själv idag, planeringen kolliderade för Kaj.
Banan var helt tom, inte en enda annan bil, på gott och ont, jag körde i princip konstant i kanske 2 timmar, bara tankade och blåste av bilen emellan.
Jag har fortfarande lite problem med att motorn inte går som jag vill.. den varvar inte ut riltigt, och är lite för seg i botten.
Jag tycker bilen är lite nervös, så det kan nog behövas lite mer justerande, men jag har försökt anpassa körstilen och kört en massa varv för att avrosta mig själv lite istället för att stå och skruva.

Däcken börjar bli riktigt slitna nu (förutom dparet nya som jag blev sponsrad med, dom är fortfarande bra :) ) så det fick bli en beställning från Lauterbacher.
Beställde ett par eclipse 30 och ett par 35, och lite annat småplock också. Vet inte riktigt vilka temperaturer som gäller för dom hårdheterna, så jag beställde ett par av varje, så kan man justera balansen lite beroende på vilka man har fram och bak också.

J.A racing

Post by J.A racing » 14 May 2011, 20:47

30 motsvarar ett GRP C ungefär och ett 35 är mellan C & D :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 18 May 2011, 13:56

35:orna var tydligen slut, så det blev 25 och 30, ska nog funka bra i vårt klimat skulle jag tro. Fick dessutom rabat på dom fär att däcken inte var färska :)

Blev nya sexkantmedbringare med pinnar för bromsskivorna i fram också (har sådana i bak från förr), framskivorna börjar bli lite slitna i sexkanten, så jag tror pinnarna gär gott där också. Dessutom ett extra 41T spur-drev. Har 40 nu, och spelet mellan dreven är lite stort, så jag tror 41 funkar, och ger lite lämpligare utväxling för banan i Thn.

Fick dessutom reda på att bilen är en L3 Evo, så jag får väl ändra rubriken i tråden..

Rallyfinnen

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 23 May 2011, 19:01

Idag fick jag däcken och dom andra delarna, men tyvärr blev det lite fel med däcken. Ett par med sexkant och ett par med fyrkant.. Har mailat Lauterbacher nu och frågat hur vi löser det.
Trixade lite med bilen igår också. Konstaterade att mina M8 drivaxlar redan var nerslitna.. Så jag svetsade på och slipade om original -varför göra det enkelt? :D Tror det får bli någon annan läsning på det senare..

Satte i lite tunnare olja i bakdämparna och andra fjädrar också. I fram ändrade jag infästningen för dämparna lite, för att få mindre förspänning på fjädrarna.

Generellt kan jag säga jag är riktigt nöjd med bilen hittills, den verkar hålla ihop rätt bra, och går skapligt också. Det märks att det är kvalitetsgrejer, även om det är en oldtimer :)
Motorn är ett minus, jag vill ha mer effekt, framför allt mer botten. Funderar på att beställa ett cylinderkit och göra en ny portning, men jag är lite konfunderad vad det gäller cylindrarna. Verkar finnas två varianter av cylinderkit.
Verkar finnas en tidig 230rc, och en senare 230 rc 04. Verkar som dom minskade bredden på kolvringen till 0,8mm på 04, men jag vet inte om dom ändrat något annat. Portider odyl i cylindern? Någon som är insatt får gärna upplysa mig! :)

Exempel:

http://rc-car-online-shop.de/shop/de/pr ... 230rc.html
http://rc-car-online-shop.de/shop/de/pr ... tz-sa.html

Antar detta är samma som det första, men utan lager och kolvbult:
http://rc-car-online-shop.de/shop/de/pr ... r-set.html

Jag har mailar dom och frågat, men inte fått något svar än.

Post Reply