Baja Funderingar
Baja Funderingar
Hejsan.
Jag hade tidigare en MCD RR V3 som jag gillade mycket men blev inte mycket kört så jag sålde bort den. Jag funderar nu på att skaffa en ny LS och det ska bli en HPI Baja, Den ska väll mest användas till sandtagskörning och liknande och undrar vilken av deras modeller man ska satsa på ?
Är det samma fjädringsväg på dom 3 olika ( 5B SS, 5T och SC SS )?
Vad rekomenderar ni att man ska köpa till direkt från början förrutom servo och hump ?
Dom har ju funnits ett tag så ni har nog koll på vilka delar av bilen som bör uppgraderas ?
Motor och pipa kommer införskaffas till sommarn och undrar vilka som är mest prisvärda ?
Jag hade tidigare en MCD RR V3 som jag gillade mycket men blev inte mycket kört så jag sålde bort den. Jag funderar nu på att skaffa en ny LS och det ska bli en HPI Baja, Den ska väll mest användas till sandtagskörning och liknande och undrar vilken av deras modeller man ska satsa på ?
Är det samma fjädringsväg på dom 3 olika ( 5B SS, 5T och SC SS )?
Vad rekomenderar ni att man ska köpa till direkt från början förrutom servo och hump ?
Dom har ju funnits ett tag så ni har nog koll på vilka delar av bilen som bör uppgraderas ?
Motor och pipa kommer införskaffas till sommarn och undrar vilka som är mest prisvärda ?
Baja 5B SS ONB30.5cc Victory Pro-Pipe
Re: Baja Funderingar
Vill du igång fort och ut å köra bör du köra följande upgrades.
En hyffsad pipa får rätt bra fjutt på en orginal motor.
Outwears på luftfilter, dragstart och kanske på vevhus om man inte vill "nätmodda".
Ett slutet kopplingshus. Annars kör du slut på en koppling/tank i en grusgrop.
Bra att ha.
Shock limiters.
Killswitch.
En omgång med MX.
En hyffsad pipa får rätt bra fjutt på en orginal motor.
Outwears på luftfilter, dragstart och kanske på vevhus om man inte vill "nätmodda".
Ett slutet kopplingshus. Annars kör du slut på en koppling/tank i en grusgrop.
Bra att ha.
Shock limiters.
Killswitch.
En omgång med MX.
Billös expertkommentator..
I grund o botten så är det samma bil.Och som Bjuggen sa så är det diverse skydd som du behöver.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Tackar.
Tips på nån i sverige som säljer slutet kopplingshus ?
Vilka däck rekomenderas för 5B och 5T för sand och jord ?
VIlken pipa ger mest på originalmotorn samt vilken ger mest på en motor med cylinderkit ?
Vilket cylinderkit är att rekomendera till CY motorn eller ska man köpa sig en Zenoah och trimma den istället ?
Om jag byter cylindekit på CY motorn bör man då byta förgasarn till bättre och om så är fallet, vilken ?
Vilka i Sverige säljer cylinderkit till CY ? Vet att SwedRC har till Zenoah iaf.
Vem i Sverige säljer Killswitch ?
Många frågor
Tips på nån i sverige som säljer slutet kopplingshus ?
Vilka däck rekomenderas för 5B och 5T för sand och jord ?
VIlken pipa ger mest på originalmotorn samt vilken ger mest på en motor med cylinderkit ?
Vilket cylinderkit är att rekomendera till CY motorn eller ska man köpa sig en Zenoah och trimma den istället ?
Om jag byter cylindekit på CY motorn bör man då byta förgasarn till bättre och om så är fallet, vilken ?
Vilka i Sverige säljer cylinderkit till CY ? Vet att SwedRC har till Zenoah iaf.
Vem i Sverige säljer Killswitch ?
Många frågor
Jaha. känner det är en roman på gång här.
Slutet kopplingshus kan nog de flesta av handlarna som är forumets sponsorer fixa fram. Men .....Du verkar ha lite planer på en hetare puffra. Då bör du satsa på Turtle Racings variant. En svaghet på de andra är att orginal pinjongskruven gärna vill smälla av. På TR huset är det kraftigare grejjer som tål mycket stryk.
I lös sand och jord är Hostile MX (MXT till 5T) oslagbara. Lite hårdare underlag funkar nog Proline Trencher eller Hostile Crushers bättre.
På en orginalmotor funkar en Dominator pipa utmärkt. Vettigt pris och hyffsat stor chans att du snubblar på en beggad. På en trimmad motor finns det flera fina VRC och GBE pipor att välja på som ger fin effekt (och ljud).
Min personliga åsikt är att Zenoah har högre tillverknings noggrannhet. Ska du trimma, satsa på en Zen.
Vill du ändå trimma CYn så skall man tydligen passa sig för 35 mm cylindrarna. De har haft problem med att pläteringen i cylindern släpper efter rätt kort användning.
Om du har en WT668 förgasare bör du klara dig. Har kört ett par portade storkubikare med 668an och den räckte fullt tillräckligt. Skulle den inte räcka så köp en WT990.
Skulle tro att de flesta LS handlare kan skaka fram ett CY cylinderkit.
Kul att skriva av sig lite..Hoppas du blev lite klokare??
Slutet kopplingshus kan nog de flesta av handlarna som är forumets sponsorer fixa fram. Men .....Du verkar ha lite planer på en hetare puffra. Då bör du satsa på Turtle Racings variant. En svaghet på de andra är att orginal pinjongskruven gärna vill smälla av. På TR huset är det kraftigare grejjer som tål mycket stryk.
I lös sand och jord är Hostile MX (MXT till 5T) oslagbara. Lite hårdare underlag funkar nog Proline Trencher eller Hostile Crushers bättre.
På en orginalmotor funkar en Dominator pipa utmärkt. Vettigt pris och hyffsat stor chans att du snubblar på en beggad. På en trimmad motor finns det flera fina VRC och GBE pipor att välja på som ger fin effekt (och ljud).
Min personliga åsikt är att Zenoah har högre tillverknings noggrannhet. Ska du trimma, satsa på en Zen.
Vill du ändå trimma CYn så skall man tydligen passa sig för 35 mm cylindrarna. De har haft problem med att pläteringen i cylindern släpper efter rätt kort användning.
Om du har en WT668 förgasare bör du klara dig. Har kört ett par portade storkubikare med 668an och den räckte fullt tillräckligt. Skulle den inte räcka så köp en WT990.
Skulle tro att de flesta LS handlare kan skaka fram ett CY cylinderkit.
Kul att skriva av sig lite..Hoppas du blev lite klokare??
Billös expertkommentator..
Tackar tackar.
Vilka cylinderkit till CY motorerna har 35mm kolv ?
Har sett att många har någon slags aluförstärkning högst upp på stötdämpartornen. Vad kallas dom och vars hittar jag sådana ?
Vilka cylinderkit till CY motorerna har 35mm kolv ?
Har sett att många har någon slags aluförstärkning högst upp på stötdämpartornen. Vad kallas dom och vars hittar jag sådana ?
Sök på Turtle Racing så hittar du allt du behöver.
Vars i sverige hittar jag Turtle Racing Rear HD Shock Mount ? Och den främre..
Jag tror dom flesta av våra sponsorer har det. Bara fråga dom.
Ok ska göra så.
Ska tillverka Shock limiters och undrar hur långa jag ska göra dom ? Kanske nån vänlig själ kan ge Öga till öga mått på dom ? Ska tillverkas av 2mm vire samt kabelskor
Ska tillverka Shock limiters och undrar hur långa jag ska göra dom ? Kanske nån vänlig själ kan ge Öga till öga mått på dom ? Ska tillverkas av 2mm vire samt kabelskor
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Det beror ju på hur du tänkt montera dem......cyberdog wrote:Ok ska göra så.
Mät fjädringen i yttersta läget och gör dom 5-10mm kortare...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Ingen aning då jag aldrig haft en baja förrCarbon-Dave wrote:Det beror ju på hur du tänkt montera dem......cyberdog wrote:Ok ska göra så.
Det gäller att du gör dem kraftiga, det blir rejäl påfrestning på dem!
Jag kan mäta på mina killerrc limitation straps om du vill.
Gärna, det vore snällt. Kommer göra dom av 2 elr om det var 3mm vajer så borde hålla.nho1 wrote:Det gäller att du gör dem kraftiga, det blir rejäl påfrestning på dem!