Servo problem HPI
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Re: Servo problem HPI
Betyder inte röd lampa failsafe då? du kanske får störningar från elmotorn? det kanske inte är servot det är fel på menar jag.. Om failsafe bara går att ställa på gas-kanalen så blir det väl som du säger att styrningen blir kvar där den är?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Matjon.
Jag har bilen helt orginal och jag har monterat på Castle grejerna. Kör med ett 8 cells lipo.
Vad menar du med BEC?
Jag har dålig koll på vad som är vad.
Min radio/motagare är en Futaba.
//Martin
Jag har bilen helt orginal och jag har monterat på Castle grejerna. Kör med ett 8 cells lipo.
Vad menar du med BEC?
Jag har dålig koll på vad som är vad.
Min radio/motagare är en Futaba.
//Martin
"Go Big or Go Home"
HPI Baja 5B SS "Eletric", 8S
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
En BEC är en mojäng som stabiliserar spänningen till mottagare och servos till 6V eller nåt......bara för att man ska kunna köra med högre volt på LiPo´s ......
Wrep.
Juh mer jag tänker på det så är det fullt möjligt med störning och att
Bilen tror att den inte får någon signal och då slår ifrån. Sen får den igen. Av och på händer på mindre än en sekund.
//Martin
Juh mer jag tänker på det så är det fullt möjligt med störning och att
Bilen tror att den inte får någon signal och då slår ifrån. Sen får den igen. Av och på händer på mindre än en sekund.
//Martin
"Go Big or Go Home"
Carbon-Dave wrote:En BEC är en mojäng som stabiliserar spänningen till mottagare och servos till 6V eller nåt......bara för att man ska kunna köra med högre volt på LiPo´s ......
Har någon en länk till en bra prisvärd BEC?
Kopplar man den imellan fartreglget och mottagaren?
Den interna BEC är på 5A. Borde inte det vara nog?
//Martin
Last edited by Maot09 on 26 Mar 2011, 20:00, edited 1 time in total.
"Go Big or Go Home"
BEC står för Battery Eliminator Circuit. Du har en inbyggd i ditt Mamba XL fartreglage. Problemet är att den kan börja brinna med vissa servo. Det har redan kommit en V2 av Mamba XL som fixar BEC problemet. Jag ska själv skicka in mitt reglage och få det utbytt.
Min tanke är att din BEC håller på att ge upp och gör så att din mottagare går in i failsafe. Detta kollar du enkelt genom att koppla in ett externt mottagarbatteri till din mottagare och kopplar ur den röda kabeln från fartreglagets kabel.
Min tanke är att din BEC håller på att ge upp och gör så att din mottagare går in i failsafe. Detta kollar du enkelt genom att koppla in ett externt mottagarbatteri till din mottagare och kopplar ur den röda kabeln från fartreglagets kabel.
Matjon wrote:BEC står för Battery Eliminator Circuit. Du har en inbyggd i ditt Mamba XL fartreglage. Problemet är att den kan börja brinna med vissa servo. Det har redan kommit en V2 av Mamba XL som fixar BEC problemet. Jag ska själv skicka in mitt reglage och få det utbytt.
När du säger att du ska skicka in ditt reglage och få det utbytt. Hur har du gått tillväga för att få de utbytt?
Om jag kopplar så som du säger. Kommer jag att kunna köra med bilen utan att riskera att den interna BEC brinner upp?
//Martin
"Go Big or Go Home"
Gå in på castlecreations.com. Tryck på Support sen Repairs.Maot09 wrote: När du säger att du ska skicka in ditt reglage och få det utbytt. Hur har du gått tillväga för att få de utbytt?
Om jag kopplar så som du säger. Kommer jag att kunna köra med bilen utan att riskera att den interna BEC brinner upp?
//Martin
Jag kan inte garantera det då en användare i denna tråden: http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... p?t=104151 säger att han fick problem även när han använde separat mottagarbatteri. Men det kan varit något annat som ställde till det för han. Kopplar man som jag sa så används inte den interna bec så det borde gå bra.
Jag får prova med det lilla mottagarbatteriet så länge. Se om det funkar.
Jag läste lite mer i det forumet så det får bli att skicka in den sen.
Men menar du att om man byter in den mot en Version 2 så kommer den nya fungera?
Har den en bättre BEC?
//Martin
Jag läste lite mer i det forumet så det får bli att skicka in den sen.
Men menar du att om man byter in den mot en Version 2 så kommer den nya fungera?
Har den en bättre BEC?
//Martin
"Go Big or Go Home"
Enligt castle ska den funka. Dom har lagt till en TVS som ska skydda mot strömspikar. Nu har inte jag en aning om vad en TVS är men hittade denna förklaringen i samma tråd som jag länkade till innan.
"TVS is a transient voltage suppressor. Think of it as a clamp that closes when voltage goes too high."
"TVS is a transient voltage suppressor. Think of it as a clamp that closes when voltage goes too high."
Har du skickat in din? Tänkte det stod att det tog ca 3veckor när man skickade till dom.
Jag provat med mottagarbatteri nu först. Så kontaktar jag CC på måndag.
Har du en Castle link? Man fick skicka efter den om man köpte baja kitet. Hur lång tid kan det att få den?
//Martin
Jag provat med mottagarbatteri nu först. Så kontaktar jag CC på måndag.
Har du en Castle link? Man fick skicka efter den om man köpte baja kitet. Hur lång tid kan det att få den?
//Martin
"Go Big or Go Home"
Tror det är reparationer som tar 3v. Skickar man inte för att få det nya reglaget så får man ett helt nytt skulle jag tro.
Ska skicka iväg det imorgon tänkte jag.
Castle link har jag sen tidigare. Köpte det på autopartner.se. 219kr, gratis frakt.
Ska skicka iväg det imorgon tänkte jag.
Castle link har jag sen tidigare. Köpte det på autopartner.se. 219kr, gratis frakt.
Just nu så sitter batteriet på laddning. Ska prova sen.
Med vem ska du skicka? Posten eller någon annan?
Plockar du av kontakterna från sladdarna innan du skickar in det?
Har du gjort något mera med din Baja?
Tänkte att jag har lästa att man kanske borde uppgradera drivarnarna.
//Martin
Med vem ska du skicka? Posten eller någon annan?
Plockar du av kontakterna från sladdarna innan du skickar in det?
Har du gjort något mera med din Baja?
Tänkte att jag har lästa att man kanske borde uppgradera drivarnarna.
//Martin
"Go Big or Go Home"
Du ska skicka med Posten. Ska skickas som rekommenderat.
Jag har inte lött på några kontakter ännu så jag skickar in det som det är.
Har inte uppgraderat drivaxlarna ännu, kör först i sönder det som sitter på
Det som kan vara vettigt att köpa till är en Slipper Clutch. HPI har en på gång.
Glöm nu inte att koppla ur den röda sladden från den kabeln som har 3 sladdar innan du kopplar in ett externt batteri.
Det som kan vara vettigt att köpa till är en Slipper Clutch. HPI har en på gång.
Glöm nu inte att koppla ur den röda sladden från den kabeln som har 3 sladdar innan du kopplar in ett externt batteri.
Matjon wrote:Du ska skicka med Posten. Ska skickas som rekommenderat.
Det funkade kanon med mottagarebatteriet.
Jag tänkte samma ang delarna att det är bara att köra tills det rasar.
Då ska jag fixa med den så jag kan skicka den i veckan.
Känns lite trist att inte kunna köra med den. Men jag har en Slash som jag kan leka med så länge.
Kan passa på att lacka karossen också.
"Go Big or Go Home"