Näfan, hade tydligen änglavakt, fick ett blåmärke på armen, det var allt.S 500 R wrote:Men du smälde inte med den???MrMopar wrote:Inte fan blev det någon färd till Dalarna heller.
Kändes som om att jag förlorade styrningen i 100 blås på motorvägen, vilket resulterade i fyrhjulssladd med jänk från -65, i (vad som kändes) utan styrning...en...intressant upplevelse.
Lyckades ju få hejd på fanskapet och styra ut i väggrenen.
Behöver jag nämna att ett kalsongbyte kändes djävligt aktuellt?
Men jag har hittat felet, lite skumt måste jag säga.
Jag har noll glapp i ratten, men när man kommer upp 50-70, så har man inget som helst motstånd i ratten.
Tar c:a ett halvt varv innan man ens har något motstånd, stillaståendes!
Gjorde ett test här i området där jag bor (industriområde), och gungade ratten fram och tillbaka c:a en dm.
När bilhelvetet började gunga, så känner man absolut ingenting i ratten, och man parerar hejvilt.
Men när man parerar i tron om att man inte känner någonting, så rör man hjulen en djävla massa i verkligheten.
Och voilá, när man får upp ett gung, så känns det som om att man tappat all styrning.
Kopplade bort servopumpsremmen och gav mig ut på motorvägen igen, och det gick hur bra som helst.
Kollade lite på nätet, tydligen har servobilarna på min årsmodell 3" mindre ratt, just för att motverka det här fenomenet.
Lösningen blir alltså att åka och köpa en mindre ratt imorgon, lacken är ombokad till nästa onsdag-söndag.