Wrep:
Har deckat utan dubb en gång innan, men tror faktiskt brorsan körde med dubb nu. Har bara mätt tätningsytan med indikatorklocka innan svarvning så den var rak. Dvs är det fel från början, så blir det lika fel efter deckning

Har inte kollat godset i toppen, men dom svarvar ju friskt i dom när dom gör om för +2 vevar, så det borde inte vara något bekymmer att ta lite grann.
Utbytbar topp hade ju varit toppen!

Mycket jobb bara, och dom har väl haft lite problem att få dom att hålla tätt också.
Miiku:
Detta är ju lite nytt för mig också, men vad jag läst så varierar det en hel del beroende på användningsområde för motorn. Generellt gäller väl ca 50% av arean för squish, men högre för motorer som ska segdra i hela registret (typ gokart) och mindre för högvarviga med många växlar (tex roadracing-hojar).
Våra motorer verkar ha en squish area på ca 70%, så jag är nyfiken på att minska det och se vad det ger. Jag tycker dessutom att kompressionen blir onödigt hög när man minskar squishen till omkring 0,4mm. En 36mm cylinder med 0,6 i squish känns ungefär lagom, men jag tror att man kunde få mer effekt med 0,4 i squish, mindre squish area, och samma kompression som 0,6mm och standard förbränningsrum.
Jag räknade lite snabbt (och inte exakt) att okorrigerat kompressionsförhållande ligger omkring 18:1 med 0,5 squish på en 36mm Zen.. det är ju skapligt högt!
Om du har pipetter och sådana grejer får du gärna mäta upp volymen på förbränningsrummet!