åtgärder för krängning
åtgärder för krängning
Jag tycker min 5t kränger för mycket. Den går på hassorna och vill välta mest hela tiden. Jag har skruvat ner fjädrarna rätt bra från orginal och jag har krängningshämmare på (dock inte pillat med dom).
Vad göra man, Jag tycker på många filmer att de ser bra mycket lättare ut i gången....
En annan sak som retar mig mycket är allt jävla glapp överallt. Ska shimma den men hur kommer man åt allt glapp i styrstag/kulor/linkage??? Hjälper det att uppgradera till Kullagergrossisten armar och kulor.... De är billigt där;) GPM-grejer.
Vad göra man, Jag tycker på många filmer att de ser bra mycket lättare ut i gången....
En annan sak som retar mig mycket är allt jävla glapp överallt. Ska shimma den men hur kommer man åt allt glapp i styrstag/kulor/linkage??? Hjälper det att uppgradera till Kullagergrossisten armar och kulor.... De är billigt där;) GPM-grejer.
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
Re: åtgärder för krängning
darksoul extenders eller flm wide kitt hjælper mot att
det tippar så lætt.
det tippar så lætt.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Det är jag med på men vill prova med annat främsthuSSe wrote:darksoul extenders eller flm wide kitt hjælper mot att
det tippar så lætt.
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Testa byta olja i dämparna till lite tjockare alternativt andra kolvar.
Har inte bilen här men jag TROR att det är detta jag kör, 20W gaffelolja, 12 hål bak, 3 hål fram.
Har labbat en del och är inte helt hundra på att detta stämmer.
Tycker den sväljer gupp/hopp bättre samt inte lika benägen att välta i kurvorna.
Har även ställt lite negativ cambervinkel på alla fyra hjulen, kanske 2 grader eller så.
Jag har krängningshämmare på min, vet inte om det är det original på T eftersom min är en ombyggd SS.
Har inte bilen här men jag TROR att det är detta jag kör, 20W gaffelolja, 12 hål bak, 3 hål fram.
Har labbat en del och är inte helt hundra på att detta stämmer.
Tycker den sväljer gupp/hopp bättre samt inte lika benägen att välta i kurvorna.
Har även ställt lite negativ cambervinkel på alla fyra hjulen, kanske 2 grader eller så.
Jag har krängningshämmare på min, vet inte om det är det original på T eftersom min är en ombyggd SS.
Jag har även DDMs fjädrar som är lite hårdare än original.
Rezzarna hjälper ju till att svälja guppen mycket bättre med.
- J.A racing
Du kan även ta bort krängningshämmaren och se om du tycker det går bättre. Genom att tillåta mer krängning så välter det inte lika lätt.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Intressant tanke.....J.A racing wrote:Du kan även ta bort krängningshämmaren och se om du tycker det går bättre. Genom att tillåta mer krängning så välter det inte lika lätt.
Mina erfarenheter säger motsatsen, men det kanske fukar!
Tänkte detsamma som dig faktiskt.
Det jag märkt på alla mina bilar är iaf att hårdare dämpning samt negativ camber gör underverk för vältfaktorn. Det ser inte lika skalaenligt ut men är skönare att köra. Finns inget drygare än att behöva gå 200m för attvälta runt bilen, bara för att gå samma avstånd igen 20 sekunder senare...
Det jag märkt på alla mina bilar är iaf att hårdare dämpning samt negativ camber gör underverk för vältfaktorn. Det ser inte lika skalaenligt ut men är skönare att köra. Finns inget drygare än att behöva gå 200m för attvälta runt bilen, bara för att gå samma avstånd igen 20 sekunder senare...
- J.A racing
Så är det i alla fallCarbon-Dave wrote:Intressant tanke.....J.A racing wrote:Du kan även ta bort krängningshämmaren och se om du tycker det går bättre. Genom att tillåta mer krängning så välter det inte lika lätt.
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Jag vill ju tro att krängningshämmaren förhindrar att bilens massa kommer i rörelse i sidled.....J.A racing wrote:Så är det i alla fallCarbon-Dave wrote:Intressant tanke.....J.A racing wrote:Du kan även ta bort krängningshämmaren och se om du tycker det går bättre. Genom att tillåta mer krängning så välter det inte lika lätt.
Kanske att man får bättre grepp utan krängningshämmaren, men att plocka bort den skulle ge en stabilare bil vill jag nog se innan jag köper det helt....
Varför skulle 5t vara undantaget resten av världens fordon?
- J.A racing
Att den blir stabilare menar jag inte eller gör jag det
Det här skiljer rätt mycket mellan onroad och offroad men jag ska försöka förklara hur det är på nått enkelt sätt, ska bara käka upp semlan innan katten tar hela. 
- J.A racing
Så nu ska vi se för att en bil ska gå helt perfekt måste fjäderstyvhet, dämpning och krängare vara anpassat till varandra. Har man väldigt hårda fjädrar eller hård dämpning så blir bilen väldigt studsig och med för mjuka fjädrar och väldigt låg dämpning blir bilen gungig. Inget utav detta ger speciellt bra kontroll på hur bilen uppför sig. Samma gäller även kränghämmare för låg krängstyvhet ger en svajjig gång men genom att tillåta mer roll så klarar den högre sidaccelerationer innan vältning. För hög krängstyvhet motverkar fordonets fjädringsväg och medför därför att bilen lättare välter. På en banbil så är en styv kränghämmare fram bra för att i kurvor motverka innerhjuls spinn på en RWD bil och tvinga ner bägge bakhjulen i banan. Har man då en styv kränhämmare bak också så vill den gärna dra med sig innerhjulet upp vid infjädring med innerhjuls spinn som följd. Lagom är bäst som alltid
På en bil som tex en sandgrops basher som mest går fullt spett rakt fram är det nästan bäst att köra helt utan kränghämmare, just för att tillåta varje hjul fjädra individuellt och helt oberoende av varandra.
Detta kan även förklaras genom att om du kör tex en 5B med väldigt mjuk bakfjädring så är den nästan omöjlig att få att gå på bakhjulen, men har man den väldigt hårt ställd så kommer den ganska lätt vilja resa sig och wheelies kommer på kommando. Samma gäller även för kränghämmare i sidled.
Åter till trådskaparens funderingar ett tag, en 5T har ju lite smalare spårvidd mot en 5B + att den dras med ca 3 kg mer att dra runt på samt en ganska hög tyngdpunkt i jämförelse. När du skriver att du skruvat ner fjädrarna menar du att du då har ökat på förspänningen på fjädrarna? Eller menar du att du har släppt på förspänningen så du har sänkt bilen?
Detta kan även förklaras genom att om du kör tex en 5B med väldigt mjuk bakfjädring så är den nästan omöjlig att få att gå på bakhjulen, men har man den väldigt hårt ställd så kommer den ganska lätt vilja resa sig och wheelies kommer på kommando. Samma gäller även för kränghämmare i sidled.
Åter till trådskaparens funderingar ett tag, en 5T har ju lite smalare spårvidd mot en 5B + att den dras med ca 3 kg mer att dra runt på samt en ganska hög tyngdpunkt i jämförelse. När du skriver att du skruvat ner fjädrarna menar du att du då har ökat på förspänningen på fjädrarna? Eller menar du att du har släppt på förspänningen så du har sänkt bilen?
Nej, det tror jag inte på. Förskjuter man tyngdpunkten än mer tippar den ju definitivt....Bästa möjliga är ju om man kunde ha den luta inåt i kurvan. det vore det optimala och totalt motsatta till det du beskriver;)J.A racing wrote:Du kan även ta bort krängningshämmaren och se om du tycker det går bättre. Genom att tillåta mer krängning så välter det inte lika lätt.
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
J.A racing wrote:Så nu ska vi se för att en bil ska gå helt perfekt måste fjäderstyvhet, dämpning och krängare vara anpassat till varandra. Har man väldigt hårda fjädrar eller hård dämpning så blir bilen väldigt studsig och med för mjuka fjädrar och väldigt låg dämpning blir bilen gungig. Inget utav detta ger speciellt bra kontroll på hur bilen uppför sig. Samma gäller även kränghämmare för låg krängstyvhet ger en svajjig gång men genom att tillåta mer roll så klarar den högre sidaccelerationer innan vältning. För hög krängstyvhet motverkar fordonets fjädringsväg och medför därför att bilen lättare välter. På en banbil så är en styv kränghämmare fram bra för att i kurvor motverka innerhjuls spinn på en RWD bil och tvinga ner bägge bakhjulen i banan. Har man då en styv kränhämmare bak också så vill den gärna dra med sig innerhjulet upp vid infjädring med innerhjuls spinn som följd. Lagom är bäst som alltidPå en bil som tex en sandgrops basher som mest går fullt spett rakt fram är det nästan bäst att köra helt utan kränghämmare, just för att tillåta varje hjul fjädra individuellt och helt oberoende av varandra.
Detta kan även förklaras genom att om du kör tex en 5B med väldigt mjuk bakfjädring så är den nästan omöjlig att få att gå på bakhjulen, men har man den väldigt hårt ställd så kommer den ganska lätt vilja resa sig och wheelies kommer på kommando. Samma gäller även för kränghämmare i sidled.![]()
Jag har ökat spänningen! -->vill ha en styvare gång.... Jag tror 21 mm är original, jag har kanske 30 mm.
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X