Jo, precis!J.A racing wrote:Jo det är ju ungefär samma men 3kg lättareS 500 R wrote:SS och T är väl samma sak förutom plast och att SS är en byggsats?
Bygga skrot-baja?
Re: Bygga skrot-baja?
Nu har jag lite mer kött på benen, och det känns bra än så länge!
Och vidare till ett par frågor till.
Frambromsar, det sitter inte på original, såvitt som jag hajar det.
Hur är bromsen som hänger med, håller den måttet?
Är det några optiondelar som jag bör tänka på att handla på en gång?
Eller är den tålig, och mer eller mindre bashredo direkt ur lådan?
Tackar så mycket på förhand.
Och vidare till ett par frågor till.
Frambromsar, det sitter inte på original, såvitt som jag hajar det.
Är det några optiondelar som jag bör tänka på att handla på en gång?
Eller är den tålig, och mer eller mindre bashredo direkt ur lådan?
Tackar så mycket på förhand.
Blood, guts, and Rock ´n´ Roll
Losi 5ive T - Ballbreaker
HPI Baja 5b - Bajamajan
HPI Baja 5b - Bajamajan
- J.A racing
Det beror helt på vad man har för planer med bilen, men Outerwears prefilter till dragstart, luftfilter samt till vevhuset.
Eller om man gör någon nät mod på vevhuset. Sen kan någon typ av fönster till buren vara bra som skydd. En annan bra grej är Hoods eller Killlers shock limiters, det är utfjädringsstopp som förlänger livet på dämparna. Det är väl de sen kan man ju ta saker vart efter det går sönder eller slits ut. 
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
rcr bromsen har fått bra recentioner över allt. några somMrMopar wrote: Frambromsar, det sitter inte på original, såvitt som jag hajar det.
kör med den här på forumet.
frambromsar behöver man inte, om man ska basha iallafall.
sen får dom andra säga sin mening. jag hade mecatechs frambromsar
på min bil, men jag tar bort dom. för så mycket bromskraft behöver inte jag iallafall.
mer grejer som bara strular, skeva bromsskivor osv.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
- J.A racing
Ja RCR bromsarna är grymma, ville bara inte skrämmas då dom kostar 1/8 av vad bilen kostar 
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Glöm inte en alu kopplingshållare.. jag körde ner 2 eller 3 originalkopplingar ganska omgående, även oljetätningar pga värmen som blev. Bytte till TR slutet hus och sen dess bara tuffar det på. Kör en lauterbacher koppling men original ska funka om man har en bra hållare.
Precis. Nån form av slutet kopplings hus är ett måste. Turtle racing är ju bara bäst men kostar en slant.markusb wrote:Glöm inte en alu kopplingshållare.. jag körde ner 2 eller 3 originalkopplingar ganska omgående, även oljetätningar pga värmen som blev. Bytte till TR slutet hus och sen dess bara tuffar det på. Kör en lauterbacher koppling men original ska funka om man har en bra hållare.
Sen finns det ju budget alternativ som tex. DDMs hus eller kina copys.
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.4813/.f
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.4615/.f
http://www.rcmodelz.co.uk/product/km-al ... -15446.php
Billös expertkommentator..
Så, en lista på vad man bör smälla dit på en gång, för att grejerna ska hålla längre är alltså:
Prefilter till dragstarten, vevhuset, och luftfiltret, samt ett slutet kopplingshus?
Samt limiters till dämparna då, borde man väl kunna bygga av en vajer, som man löder dit ett par ringkabeldojor på?
Ska man investera/snickra till strumpor till dämparna när man ändå är i farten med?
För övrigt, kommer INTE att ha originalkarren på.
Prefilter till dragstarten, vevhuset, och luftfiltret, samt ett slutet kopplingshus?
Samt limiters till dämparna då, borde man väl kunna bygga av en vajer, som man löder dit ett par ringkabeldojor på?
Ska man investera/snickra till strumpor till dämparna när man ändå är i farten med?
HPI Baja 5b - Bajamajan
HPI Baja 5b - Bajamajan
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Limiters kan du göra själv av stålwire och kabelskor som du säger, men använd INTE isolerade vanliga kabelskor, utan den kraftigare oisolerade varianten.MrMopar wrote:Så, en lista på vad man bör smälla dit på en gång, för att grejerna ska hålla längre är alltså:
Strumpor till dämparna kan man fixa av vanlig cykelslang. Billigt och enkelt !
Precis som jag tänkte, med limiters då.Carbon-Dave wrote:Limiters kan du göra själv av stålwire och kabelskor som du säger, men använd INTE isolerade vanliga kabelskor, utan den kraftigare oisolerade varianten.MrMopar wrote:Så, en lista på vad man bör smälla dit på en gång, för att grejerna ska hålla längre är alltså:
Strumpor till dämparna kan man fixa av vanlig cykelslang. Billigt och enkelt !
Ska man bara hindra dämparna från att fjädra ut helt?
Alltså, säg att man begränsar typ 2-5mm, eller ska man köra på mer?
Cykelslangen var ett bra tips!
Några andra saker, som jag tänkte göra på en gång är:
Byta soppaslangarna till dito rör istället.
Slänga på en riktigt bra tändkabel, typ MSD-kabel, som jag kör på i alla 1:1 bilar.
HPI Baja 5b - Bajamajan
HPI Baja 5b - Bajamajan
Ja, det är för inte dämparna ska fjädra ur till max.
Kanon, bara så att man vet liksom. 
Får på förhand tacka alla, för alla svar på (förmodligen) dumma frågor, som redan ställts, och som kommer att ställas under resans gång.
Får på förhand tacka alla, för alla svar på (förmodligen) dumma frågor, som redan ställts, och som kommer att ställas under resans gång.
HPI Baja 5b - Bajamajan
HPI Baja 5b - Bajamajan