Orginaldrevning på 5T!
Re: Orginaldrevning på 5T!
Det vi kan konstatera är att 20kuggars är bättre.. För orken den fin där.. Så man behöver inte byta drev i lådan...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Haha, ja då rör jag inte växelhuset då.
Precis det behövs inte...så kör vidare...

HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Om man byter från 20 till 19 borde väl även idle gear drevet också bytas ???
5b har ju 20t-30t men 5t har 19t-30t ?
Är alla 5T såna ?
5b har ju 20t-30t men 5t har 19t-30t ?
Är alla 5T såna ?
Alla 5T är sådana!
Det låter ju som att det blir lite stort drevspel om man inte byter idlern oxå, men det ska väl vara så då.
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Väldigt knepigt, men man skulle ju få byta alla dreven i lådan om man skulle ge sig på även mittendrevet......
Låter ju väldigt bra när det uppenbarligen inte är nåt stort problem att dreven rasar, men jag håller med om att spelet borde bli väldigt stort.....
Med tajt spel är det ju inte bara en kugg som får ta kraften, men det känns ju lite som att det inte kan vara mer än just en kugg som flyttar kraften i en 5t då.....

Låter ju väldigt bra när det uppenbarligen inte är nåt stort problem att dreven rasar, men jag håller med om att spelet borde bli väldigt stort.....
Med tajt spel är det ju inte bara en kugg som får ta kraften, men det känns ju lite som att det inte kan vara mer än just en kugg som flyttar kraften i en 5t då.....
Det har du rätt i.
Jag ska behålla mitt 20t trots att jag konverterar, känns bättre med mer anliggningsyta och mindre spel mellan dreven.
Jag tror inte att vridet/hastigheten påverkas så mycket med 20t och 5T hjulen sen? Isf är det bara att trimma mera
Jag ska behålla mitt 20t trots att jag konverterar, känns bättre med mer anliggningsyta och mindre spel mellan dreven.
Jag tror inte att vridet/hastigheten påverkas så mycket med 20t och 5T hjulen sen? Isf är det bara att trimma mera
Jag funderar på att byta till det drevet med... men jag tror jag låter det vara så länge! Får se när jag byter växellådshuset om man bytter drev med då!
- J.A racing
Det blir en jäkla fart på bilen då Stefan, knappt jag vågar gasa med mina 5T hjul på. 
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Hehehe... det låter ju kul i och för sig... men du känner inte att du behöver 19 drevet på botten??
- J.A racing
Nej absolut inte, motorn orkar det! ev om man har 5T paddlar i blöt sand. Fast då är det väl nästan en Reedcase som ska till ändå.S 500 R wrote:Hehehe... det låter ju kul i och för sig... men du känner inte att du behöver 19 drevet på botten??
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Trodde nästan det.
Paddlar på blöt sand händer väl inte jätte ofta... men på torrsand händer ju lite mer!
Paddlar på blöt sand händer väl inte jätte ofta... men på torrsand händer ju lite mer!
Om man nu ökar diametern på pinjongen med en kugge, varför går man ner motsvarande på spur gear.
Jag kör 5t på 17/57. Allt orginal på bilen. Bör jag byta till >19/56? speciellt då jag kör mindre hillclimbing än snabba grusvägar;)
Måste jag byta spurgear också eller räcker det att byta pinjongen?
Jag kör 5t på 17/57. Allt orginal på bilen. Bör jag byta till >19/56? speciellt då jag kör mindre hillclimbing än snabba grusvägar;)
Måste jag byta spurgear också eller räcker det att byta pinjongen?
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Dreven byts bäst till följande kombinationer:
16/58 (bättre acc men lägre toppfart)
17/57 (original)
18/56 (bättre toppfart men sämre acc)
19/55 (bättre toppfart men sämre acc)
20/54 (bättre toppfart men sämre acc)
OBS. Det går att köra med ex 16/57 dvs att enbart byta pinjong men drevspelet blir inte optimal då utan du byter lämpligast enligt de kombinationer jag angivit ovan. Kolla denna länk så ser du vad jag menar:
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.5554/.f
16/58 (bättre acc men lägre toppfart)
17/57 (original)
18/56 (bättre toppfart men sämre acc)
19/55 (bättre toppfart men sämre acc)
20/54 (bättre toppfart men sämre acc)
OBS. Det går att köra med ex 16/57 dvs att enbart byta pinjong men drevspelet blir inte optimal då utan du byter lämpligast enligt de kombinationer jag angivit ovan. Kolla denna länk så ser du vad jag menar:
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.5554/.f
Last edited by waqr on 23 Nov 2010, 17:21, edited 1 time in total.
Letar Baja 5B