'FrSky V8 2.4GHz Radio System' till Futaba 3PJ

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
Post Reply
Rallyfinnen

'FrSky V8 2.4GHz Radio System' till Futaba 3PJ

Post by Rallyfinnen » 13 Sep 2010, 20:27

Dammade av min gamla Futaba 3PJ idag. Tänkte kolla om det gick att hitta någon 2.4GHz modul till denna till vettigt pris.
Jag gillar radion i övrigt, men vägrar köra FM efter att ha testat 2,4GHz. Jag har vissa funderingar på att använda 3:e kanalen för att få en handbromsfunktion och för att kunna justera bromsbalansen ;) Futaban har bra mixningsfunktioner för detta, körde så på banbilarna förr också, fast utan 'handbroms' :)

Futabas 2,4-moduler var ju inte billiga.. då kan jag lika gärna köpa en helt ny radio istället!

Men efter lite googlande hittade jag denna:

Image
Här:
http://www.airmedia.se/index.php?act=vi ... uctId=1222

Denna ska vara bara att plugga i och köra, och till mycket bra pris! 8 kanalers mottagare är lite overkill, men det är tydligen flygvarianten detta med räckvidd på över 1 km.. :)
Finns med telemetri också, men efter moget övervägande skippade jag det. Tror inte jag skulle använda det ändå.. Tog istället en extra 4-kanalers mottagare, kan vara bra att ha i annan bil/som reserv, och tar mindre plats. Sanslöst billig var den också, man behöver inte direkt bry sig fast man får vatten i mottagaren, bara att köpa ny! :D

Summa: 516kr för sändare, 8ch mottagare, 4ch mottagare och frakt.

Sponsor

Sponsor

Lusse
Phone Number: 0739951152

Re: 'FrSky V8 2.4GHz Radio System' till Futaba 3PJ

Post by Lusse » 13 Sep 2010, 20:42

Det där lätt billigt.Du får åter komma med en recension när du har fått grejerna..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 13 Sep 2010, 20:51

Det ska jag göra!
Verkar vara bra grejer till bra pris, nästan för bra för att vara sant.. men det jag hittade om den på nätet verkar positivt.

Ärligt talat trodde jag aldrig jag skulle få användning för Futaban igen, men nu är jag väldigt nöjd om jag kan börja köra med den igen. En robust sändare som sitter bra i handen och har många bra funktioner, jag gillar den skarpt! Trevligt att man kan uppdatera sina gamla grejer ibland, istälet för att bara slänga dom i ett hörn..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 16 Sep 2010, 20:54

Liten uppdatering.
Fick grejerna idag, så jag var i verkstan och monterade lite.
Allt såg bra ut, med litet undantag för 4-kanalers mottagaren jag beställde som extra. Den var extremt liten, men det var bara ett kretskort med lite plast runt i princip.
8-kanalers mottagaren som följde med kittet var betydligt större(typ tändsticksask), men i gedigen låda.

Sändarmodulen passade perfekt i radion, och att 'gifta' sändare och mottagare gick smidigt.

Största problemen hade jag att hitta i menyerna på 3PJ:n, inte så smidigt, och jag har inte rört den på ca 8år.. fick ladda ner manualen för att få till det.

Provkörning blir det i hålan i helgen!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 19 Sep 2010, 18:25

Har kört med radion idag, och har inga som helst anmärkningar, den har funkar klanderfritt hittills.

Post Reply