bränslefråga

Här diskuterar vi allt om RC som inte finns som egen kategori
Post Reply
capton
Phone Number: 0706559459

bränslefråga

Post by capton » 17 Jun 2010, 23:31

Ska vi reda ut det här med bränsle en gång för alla,
1-vad är fördelen med Aspen förutom lukten ?
2- är det sant att vanlig bensi lämnar mera avlagringar än Aspen ?
3- har hört att en del kör med 4,5% olja är det enbart på trimmade motorer ?
4- Om man kör med Aspen 2% är det då fördel att använda Aspen olja till dom andra 2%'en ?
/ Tack på förhand :clap: - Capton
Jag kör: Fg monster jeep, Hpi baja 5b-ss,+ div 1/8, 1/10, 1/18 och mini-z bilar.

Sponsor

Sponsor

madmike83
Phone Number: 0709998877

Re: bränslefråga

Post by madmike83 » 17 Jun 2010, 23:50

capton wrote:Ska vi reda ut det här med bränsle en gång för alla,
1-vad är fördelen med Aspen förutom lukten ?
2- är det sant att vanlig bensi lämnar mera avlagringar än Aspen ?
3- har hört att en del kör med 4,5% olja är det enbart på trimmade motorer ?
4- Om man kör med Aspen 2% är det då fördel att använda Aspen olja till dom andra 2%'en ?
/ Tack på förhand :clap: - Capton
jag vet inte hur det är med avlagringar
ja i min orginal motor körde jag 4% och i promoden med 4,5%
jag skulle remodera att köra aspen 4taks bränsle den blå dunken sen köra med nån bra olja till det
och inte blanda i lite mer i den blandade det fick ja svar från min lokala försäljare

sen är det min åsikt sen kanske andra som har annan åsikt
HPI Baja 5b ss konventerad till 5T med zenoah 30,5 pro mod. Woodser kaross

http://www.rccenter.se" onclick="window.open(this.href);return false;

J.A racing

Re: bränslefråga

Post by J.A racing » 18 Jun 2010, 06:58

Aspen soppan sotar mindre än vanlig mack soppa, där av mindre avlagringar i motorn. Fast denna fördel kan man enkelt förstöra genom att snåla på 2-takts oljan men genom att köra på en olja av god kvalitet så håller man motorn ren utan avlagringar. Och som Micke säger så är det 4% som gäller de flesta motorer bortsett från riktigt hård trimmade motorer som tex Promod, Fullmod som har ett mycket högre toppvarv ( upp till 24000 rpm ). Då vill man ha lite extra smörjning/kylning så 4.5% på dom funkar bra, mer kan den inte förbränna utan då kladdar det bara. Och Aspen blå eller röd dunk de har diskuterats massa gånger. Att köra på den färdigblandade enbart med 2% är nog inte att rekomendera på en trimmad motor fast det funkar ju bevisligen på standard motorer. Och ska man ändå blanda upp %-halten så kan man ju lika gärna ta en blå dunk och köra i nån bra olja som är lätt att få tag på. Jag har faktiskt aldrig sett att nån sålt aspen oljan löst, sen är ju frågan om den hänger med i 24000 rpm? En motorsåg/röjsåg ligger ju på ungefär halva det toppvarvet och går förhållandevis lätt i jämförelse mot en Baja med paddlar i blöt sand. :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Post Reply