Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Rallyfinnen

Re: Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Post by Rallyfinnen » 01 Apr 2010, 17:54

Jimmy wrote:
Rallyfinnen wrote:Jimmy: Kolla med lokala skrotar. Jag tror ganska många bmw-modeller använder den generatorn, säkert andra märken också.
Bosch-nummer: 0 120 468 033
Nu vart det lättare att hitta när man har numret på generatorn :thumbsup: Jag grävde fram en gammal abs givare som jag tänkte använda vad tror du om det?

Ska nog funka! Jag satte fast en plåtbit på genertor-fläkten (med kemisk metall) som givaren känner av. Kan vara en nackdel om plåtbiten får lust att flyga.. ;)

Ett annat alternativ kan ju vara att ta signalen från tändningen.

Sponsor

Sponsor

Jimmy

Post by Jimmy » 01 Apr 2010, 17:58

Då är det bara givaren du kopplar till ljudkortet sen? Vilka motstånd satt du mellan givaren och ljudkortet?
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Apr 2010, 18:04

Jag har ett 1k motstånd i serie, sedan två parallella dioder ner till jord (olika vända för att skydda mot överspänning), sist ett 10k motstånd parallellt bara för att det kändes rätt ;)
Man kunde nog ha en liten konding för att filtrera bort höga frekvenser också egenligen, men hade ingen liggande, och det funkar utan..
Inga exakta värden på detta, men det kan nog funka med hjulsensorn också, fast den ger säkert starkare utsignal.

Jag tog några bilder på bänken nu som jag lägger upp snart..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Apr 2010, 18:09

Bilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Rallyfinnen on 01 Apr 2010, 18:16, edited 1 time in total.

Jimmy

Post by Jimmy » 01 Apr 2010, 18:14

Tack för bra svar och bilder :thumbsup: Nu ska jag börja fixa hem matrial och börja bygga,jag kommer garanterat återkomma med fler frågor :sunglasses: Tack igen :worship:
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

JRJ

Post by JRJ » 03 Apr 2010, 14:49

Jäkligt häftigt projekt det här! :)
En tanke bara, om man får för sig att kalibrera bänken så borde det väl gå att effektmäta en elmotor med ett givet antal KW istället för en bensinmotor, och utgå från det sen?
En trefasmotor på säg 2 KW är ju ganska lätt att få tag på.
Kör hellre hårt än snyggt...

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Apr 2010, 16:43

Jag är inte så säker på det..

Bänken jobbar ju inte med statisk last (hålla den på ett visst varval), och att köra en elmotor mot inertia vet jag inte riktigt hur det blir.. Är momentet linjärt över hela registret på en växelströmsmotor?
Då borde elmotorns inertia vara väldigt låg i förhållande till inertian på lasten.
En 2kw (trefas) elmotor varvar väl bara några tusen varv och har ganska hög inertia?

Kanske hade funkat bättre med en liten högvarvig motor från en borrmaskin eller dylikt(med kol), dom är väl skapligt linjära i moment genom registret?

Men i slutänden misstänker jag ändå att det blir en viss felmarginal på det hela.. Om jag hade ork och lust att mäta upp ineritian noggrant på den så tror jag att man kommer lika nära. Det vikitgaste tycker jag ändå är att kunna göra jämförande tester. (viewtopic.php?f=28&t=358&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 10 Apr 2010, 19:39

Länkar till baja-maja tråden, har 'bänkat sönder' rovan-cylindern idag:
viewtopic.php?f=15&t=456&p=34201#p34201" onclick="window.open(this.href);return false;

Körde för övrigt ir-mätaren från conrad, och den verkar funka helt ok. Av någon orsak blinkar det error i displayen ibland när man håller knappen intryckt för att mäta konstant. Det får man väl leva med för det priset..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 19 Apr 2010, 11:59

Nu har jag fått ihop motorn med Zenoah 36mm cylindern och kört några snabba svep i bänken med Rovan-pipan. Har inte nålat det sista än, så se detta som preliminär kurva!
Här kommer en liten jämförelse med gamla svep jag gjort

Blå är Zenoah ??cc med långt insug och lite fegportad
Brun är Rovan 29cc med programmerbar tändning och längre duration på kanalerna (numerad rasad cylinder)
Grön är FS 26cc lite fegportad

Image

Får testa lite mer senare.. Zenoah-cylindern ger enormt vrid på låga varv med denna pipa, kan nog bli bättre med den modifierade FS-pipan som har registret högre upp skulle jag tro.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Apr 2010, 21:28

Jimmy wrote:Tack för bra svar och bilder :thumbsup: Nu ska jag börja fixa hem matrial och börja bygga,jag kommer garanterat återkomma med fler frågor :sunglasses: Tack igen :worship:
Hur går det med bygget Jimmy?

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 11 Oct 2010, 22:17

Har snabbläst slutet av tråden from där du börjar på den nu färdiga bänken :)

Bra och enkel konstruktion måste jag säga! :)

Men varför just en generator? är det för att den just råkade ha lagom svängmassa + färdiga lager som tål högt varv ?
Eller hade du tänkt bromsa genom att belasta generatorn elektriskt i framtiden? Hur många ampere är generatorn på?
tror du att den skulle orka hålla emot en motor på full effekt?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 12 Oct 2010, 14:06

Generatorn är lite i underkant i svängamassa för en motor med väldigt hög effekt. Orsaken till att använda den är att den är specad till minst 17000varv (med marginal), så man behöver inte vara rädd att det sprutar delar på höga varv.. och man slipper tillverka ett eget svänghjul.
Om du läser från början av tråden var tanken att bromsa med generatorn i brorsans bygge, men generatorn orkar inte bromsa en trimmad motor, så vi körde den som inertia också.

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 12 Oct 2010, 22:13

Hur lång tid tar det för motorn att varva upp när den sitter i bänken?
Kanske 2st generatorer skulle vara lagom....

att köra med lite broms med hjälp av generatorn och resten accelerationsmätning kanske skulle funka men då blir det nog knepigt att räkna ut effekten sen... men jämförande mätningar kanske det duger till?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 13 Oct 2010, 07:53

Jag har också funderat på detta med två generatorer, men jag har ju inga fler av samma sort liggande :)
Tar kanske 10-15 sek att dra ett svep, beroende på motor.
Köra med broms blir krångligt, man måste nog ha en momentmätning då. Två generatorer är nog mycket enklare om man ska öka belastningen.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Nov 2010, 20:05

Fan, idag offrade jag ett pekfinger på tvåtakts-altaret!!

Skulle bromsa upp remmen på bänken lite (jag vet -idiotiskt), så nöp den vänster pekfinger mellan rem och remskiva ! Tog med fingerspetsen till akuten, men den åkte i bingen, så nu är fingret en dryg cm kortare skulle jag tro.. :doh:

Nu behöver jag inte fundera mer på gitarrspelandet iallafall, bara att sälja gitarrerna antar jag..

Post Reply