Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer
- Rallyfinnen
Re: Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer
En liten uppdatering på bänken, har kladdat lite färg på den, monterat tanken och en liten skiva:

Har du allt för att bygga klart bänken eller väntar du på några saker?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Jag borde ha allt, har ju redan kört med den lite för att se hur det verkar fungera. Därför det blev att göra om till gummibussningar när vevhset sprack..
Nästa steg är att fösöka få den att mäta också. Det blir bycket pussel med att få in signal i datorn och ställa in parametrar så den visar rätt..
Tänkte testa köra ett gratisprogram där man bandar en signal med ljudkort (eller mp3-spelare odyl) och sedan analyserar programmet ljudfilen och får ut varvtalet. Sedan beräknas effekten beroende på inertia, friktion och luftmotstånd (det är gjort för att kunna köra på landsväg och mäta också).
Det är ganska känsligt för övertoner på signalen, så jag får väl krångla och filtrera och greja.. vet inte riktigt hur jag ska ta in signalen än..det snurrar på i bakhuvdet när jag grejar med annat, kommer väl på någon lösning så småningom
Nästa steg är att fösöka få den att mäta också. Det blir bycket pussel med att få in signal i datorn och ställa in parametrar så den visar rätt..
Tänkte testa köra ett gratisprogram där man bandar en signal med ljudkort (eller mp3-spelare odyl) och sedan analyserar programmet ljudfilen och får ut varvtalet. Sedan beräknas effekten beroende på inertia, friktion och luftmotstånd (det är gjort för att kunna köra på landsväg och mäta också).
Det är ganska känsligt för övertoner på signalen, så jag får väl krångla och filtrera och greja.. vet inte riktigt hur jag ska ta in signalen än..det snurrar på i bakhuvdet när jag grejar med annat, kommer väl på någon lösning så småningom
Ahhh....ok jag fattade det som om det gick sönder fler saker förra gången.
Letar Baja 5B
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
ohhh! och fattar ingenting som vanligt 
men kul att læsa.
men kul att læsa.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
- Rallyfinnen
Jag har gjort en induktiv sensor av en gammal diskanthögtalare, och limmat fast en plåtbit på generatorn som 'triggar' min hembyggda sensor. 
Körde något svep idag för att se om gratisprogrammet kan få ut varvtalet från signalen, och det ser lovande ut!
Effekten jag fick i grafen var uppåt 150hk, så nästa steg är att få till alla parametrarna i programmet så det räknar rätt..
Körde något svep idag för att se om gratisprogrammet kan få ut varvtalet från signalen, och det ser lovande ut!
Effekten jag fick i grafen var uppåt 150hk, så nästa steg är att få till alla parametrarna i programmet så det räknar rätt..
- Rallyfinnen
Nu kommer en liten uppdatering igen..
Jag har kalibrerat bänken lite, och börjar bli ganska nöjd nu.
Här har jag kört ett svep med luftfil, så nu vet jag vad den ger i effekt
Det intressanta är egentligen hur nära nollstrecket linjen ligger på 'returen', nu när den ligger strax under betyder det att bänken visar lite för lite, men det är frågan om marginella siffror.

Jag har kalibrerat bänken lite, och börjar bli ganska nöjd nu.
Här har jag kört ett svep med luftfil, så nu vet jag vad den ger i effekt
Det intressanta är egentligen hur nära nollstrecket linjen ligger på 'returen', nu när den ligger strax under betyder det att bänken visar lite för lite, men det är frågan om marginella siffror.

- Rallyfinnen
Här är tre svep jag körde med FS-motorn (26cc fegportad med den modifierade FS-pipan). Grovjusterade bränslenålarna och körde tre svep efter varandra.
Jag tror siffrorna stämmer bra, och det ser konsekvent ut. Jag tror nästan jag vågar påstå att bänken funkar nu!

Om någon vill bygga egen bänk så delar jag gärna med mig av 'receptet'. Jag tror faktiskt byggkostnaden hamnat under 1000kr, men antalet timmar jag lagt ner är ju ganska högt..
Jag tror siffrorna stämmer bra, och det ser konsekvent ut. Jag tror nästan jag vågar påstå att bänken funkar nu!

Om någon vill bygga egen bänk så delar jag gärna med mig av 'receptet'. Jag tror faktiskt byggkostnaden hamnat under 1000kr, men antalet timmar jag lagt ner är ju ganska högt..
- huSSe
- Hedersmedlem
håller motorerna nu? dom gick ju sönder i bänken förut?
- Rallyfinnen
Jag har bara kört några svep än, men tror jag har löst problemet när jag monterade gummibussningarna.
Bara jag får nya vevhus till 36mm zenoahn, så ska den upp i bänken och pysslas om lite
Bara jag får nya vevhus till 36mm zenoahn, så ska den upp i bänken och pysslas om lite
- huSSe
- Hedersmedlem
få se om jag kan skicka ner en motor till dig, det som jag pma dig omRallyfinnen wrote:Jag har bara kört några svep än, men tror jag har löst problemet när jag monterade gummibussningarna.
- Rallyfinnen
Gott att den verkar fungera. Imponerande att du fick ihop den till slut.
Inte dåligt att FS motorn gav uppemot + 4hkr heller. Undra hur Zenoahn då kommer prestera
Inte dåligt att FS motorn gav uppemot + 4hkr heller. Undra hur Zenoahn då kommer prestera
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Ja, den har en liten topp upp till 4hk, men det är inte så relevant.. Mer intressant kan vara tex hur länge momentet ligger på ca 2Nm. Naturligtvis vill man då ha momentet kvar så högt i registret som möjligt för att skapa effekt 
2nm från 8-15k skulle sitta fint, skulle ge en lättkörd motor med mycket effekt!
Jag tror nästan FS-motorn gav lite mer i brorsans bänk, uppåt 3,5kW (ca 4,5hk)tror jag det var, men då hade jag större förgasare och längre insug. Dessutom så börjar den bli lite glapp i ramlagren nu..
Slängde bara på en förgasare och skruvade fast den i bänken idag.
2nm från 8-15k skulle sitta fint, skulle ge en lättkörd motor med mycket effekt!
Jag tror nästan FS-motorn gav lite mer i brorsans bänk, uppåt 3,5kW (ca 4,5hk)tror jag det var, men då hade jag större förgasare och längre insug. Dessutom så börjar den bli lite glapp i ramlagren nu..
Slängde bara på en förgasare och skruvade fast den i bänken idag.
Nej, det har du rätt i. Man vill ja ha ett moment som sträcker sig så långt över hela registret som möjligt. Tycker ändå att FS motorn tillsammans med pipan presterar rätt bra med tanke på att en Zenoah G270 ger ca 1,90nm vid 10.000 rpm dvs FS verkar hålla ett liknande moment i några tusen varv mer än G270:ian.
Vad tror du spontant om Zenoah motorn? Kommer den ha en spetsigare effektkurva eller flackare tror du (förutsatt att du provar den med samma pipa vill säga)
Vad tror du spontant om Zenoah motorn? Kommer den ha en spetsigare effektkurva eller flackare tror du (förutsatt att du provar den med samma pipa vill säga)
Letar Baja 5B