betas xs5 max BL
betas xs5 max BL
Då jag inte får kört min bensinbil så mycket så tänkte jag ge mig på att bygga en elbil istället.
Blir mycket att lära, sist jag hade elbil så var det nimh-batterier som gällde.
Beställde en mcd xs5 ft-spec som anlände idag. Visade sig att jag råkat beställa alu som redan fanns på bilen. layshaft carrier och clutch bell carrier.
En bakre förstärkning verkar ha missat ett steg i tillverkningen med och inte fått trianglarna utstansade som de brukar vara. Den är rätt tung jämfört med övriga.
Har motor, esc, batteri och servon kvar att införskaffa.
Blir mycket att lära, sist jag hade elbil så var det nimh-batterier som gällde.
Beställde en mcd xs5 ft-spec som anlände idag. Visade sig att jag råkat beställa alu som redan fanns på bilen. layshaft carrier och clutch bell carrier.
En bakre förstärkning verkar ha missat ett steg i tillverkningen med och inte fått trianglarna utstansade som de brukar vara. Den är rätt tung jämfört med övriga.
Har motor, esc, batteri och servon kvar att införskaffa.
Last edited by beta on 28 Feb 2020, 16:18, edited 2 times in total.
Re: betas xs5-e
Fränt. Och bra val att köra med mcds kopplingshållare/Axelförlängare då det sparar motorn ngt enormt jämfört med konventionen piniong på motoraxeln.
Vad tänker du för elektronik o batteri?
F.ö den 5e borstlösa mcd jag känner till i sverige.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Vad tänker du för elektronik o batteri?
F.ö den 5e borstlösa mcd jag känner till i sverige.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
Re: betas xs5-e
Jag är inne på ztw bp 300a men motor är jag osäker på. Ska man gå på 57mm eller ska man försöka få dit en 70120? Escet finns ju i kit med en 70120 men har inte hunnit kolla upp den. Det blir till att leta upp en annan motorklämma med om man ska gå upp till en 70-motor. Kanske inte värt det.
Jag funderar på 2x5s, då 12s på det escet verkar vara i överkant.
Dessa är ju gjorda för 2 styrservon, men går att köra med ett också. Men behövs det verkligen så 2x40kg till styrningen? Tycker det borde vara tyngre på offroad men har kanske fel?
Jag funderar på 2x5s, då 12s på det escet verkar vara i överkant.
Dessa är ju gjorda för 2 styrservon, men går att köra med ett också. Men behövs det verkligen så 2x40kg till styrningen? Tycker det borde vara tyngre på offroad men har kanske fel?
Re: betas xs5-e
Om jag hade varit du så hade jag kört 8s och lite högre kv istället för 10S.beta wrote:Jag är inne på ztw bp 300a men motor är jag osäker på. Ska man gå på 57mm eller ska man försöka få dit en 70120? Escet finns ju i kit med en 70120 men har inte hunnit kolla upp den. Det blir till att leta upp en annan motorklämma med om man ska gå upp till en 70-motor. Kanske inte värt det.
Jag funderar på 2x5s, då 12s på det escet verkar vara i överkant.
Dessa är ju gjorda för 2 styrservon, men går att köra med ett också. Men behövs det verkligen så 2x40kg till styrningen? Tycker det borde vara tyngre på offroad men har kanske fel?
Detta för att 5s accar är ovanliga, i synnerhet med bra c värde och/eller hardcase.
En JÄTTE poäng med 4+4S är att vanliga 1/8 tegelstenar är mkt vanliga och lätta att få tag på. De 20% varvtal du förlorar mellan 8 och 10s är lätt att kompensera med kv och/eller drevning.
En 70 diam motor går inte i den mounten du har utan moddning.
58or har mer än nog vrid. Jag kör 58-113 i min shortcourse och det är mer än tillräckligt även om 70/120n är i en annan liga vad gäller vrid( har en sån i min andra 1/5 el). 70/120 motorerna jag sett är dock inte lika högvarviga, särskilt inte på 8S då de ligger på 6-700 kv.
Servomässigt bör 1 st servo räcka. Du tar bara bort mittavdelaren och filar lite på plattan så får du i t.ex 1 st savöx 0235.
Onroad bör vara mkt lättare för styrservot p.ga att det är mindre hjul (även diameter) och gropar.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
Re: betas xs5-e
Ser ut som du köpt all alu förutom bärarmarna.
Varför köpte du inte en Ultimate direkt?
Du kunde Custom beställt en bil istället för så som du gjort.
Varför köpte du inte en Ultimate direkt?
Du kunde Custom beställt en bil istället för så som du gjort.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: betas xs5-e
Vill du sälja tanken så är jag spekulant.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: betas xs5-e
Ja och hubbarna. Känns bättre med plast där när den kraschar.
Ultimate hade varit ytterligare 800€ och där ska elektronik, batteri osv med. Det blir mycket på kort tid.
Tror jag hade rört ihop det för mycket med en custombeställning, vet för lite om vad som finns att välja på.
Det är nog en bra idé att börja med 58mm och 4+4s, den kommer bli bra mycket snabbare än någon annan bil jag haft så man får lära sig ratta med.tesla wrote: ↑14 Jun 2019, 21:11Om jag hade varit du så hade jag kört 8s och lite högre kv istället för 10S.
Detta för att 5s accar är ovanliga, i synnerhet med bra c värde och/eller hardcase.
En JÄTTE poäng med 4+4S är att vanliga 1/8 tegelstenar är mkt vanliga och lätta att få tag på. De 20% varvtal du förlorar mellan 8 och 10s är lätt att kompensera med kv och/eller drevning.
En 70 diam motor går inte i den mounten du har utan moddning.
58or har mer än nog vrid. Jag kör 58-113 i min shortcourse och det är mer än tillräckligt även om 70/120n är i en annan liga vad gäller vrid( har en sån i min andra 1/5 el). 70/120 motorerna jag sett är dock inte lika högvarviga, särskilt inte på 8S då de ligger på 6-700 kv.
Servomässigt bör 1 st servo räcka. Du tar bara bort mittavdelaren och filar lite på plattan så får du i t.ex 1 st savöx 0235.
Onroad bör vara mkt lättare för styrservot p.ga att det är mindre hjul (även diameter) och gropar.
Re: betas xs5-e
Det forumet är bra för...höra sig för...
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: betas xs5-e
Det har trillat in lite nytt.
Modelbau hade bra paketpris på motor och esc så det blev 70120 ändå. Skaffade en toptuning 70mm klämma från rc-car-online och plåtslagaren på jobbet bockade till en 1,5mm plåt i rostfritt stål för att få rätt höjd på den.
Har även kommit in ett par 4s accar, kontakter osv.
Modelbau hade bra paketpris på motor och esc så det blev 70120 ändå. Skaffade en toptuning 70mm klämma från rc-car-online och plåtslagaren på jobbet bockade till en 1,5mm plåt i rostfritt stål för att få rätt höjd på den.
Har även kommit in ett par 4s accar, kontakter osv.
Re: betas xs5-e
Har du kollat hur diffarna är inställda?
Kör öppet bak
120 med dubbla skivor i mitten
90 med 1 eller 2 skivor fram
Kör öppet bak
120 med dubbla skivor i mitten
90 med 1 eller 2 skivor fram
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: betas xs5-e
Jag har inte kollat hur de är inställda. FT-standard ska vara 90° på alla 3 men om de verkligen är så är en annan femma. Enligt samma datablad så ska min ha 24/63 utväxling men på bilen satt 25/62 t.ex.
Men jag ska kolla upp diffarna nästa gång jag får en stund i källaren.
Men jag ska kolla upp diffarna nästa gång jag får en stund i källaren.
Re: betas xs5-e
Ja, lite så är det med MCD. Bilarna uppdateras efter varje år men bilderna uppdateras inte så Inte alltid man får det som är på bilderna.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: betas xs5-e
Idag har jag bara monterat om bakre motorklämman. Skruven som spänner hade tidigare hamnat "ut" så det gick inte att få på batterihållarna. Nu sitter den in mot lay shaft utan att ta emot och batterihållarna gick på.
Funderar även på montering av esc. Funderar på att såga sönder original behållaren för mottagarbatteriet så jag kan bulta fast det i golvet på den.
Jag har idag en halvdan kinaradio (6 kanals radiolink från kullagergrosisten) till övriga bilar. Men känner att det hade varit kul med något med telemetri. Men det känns som att det fort verkar bli dyrt och de billigare kina-prylarna är det få som skriver om och det är ganska rörigt om vad som stödjer vad..
Jag är inte sugen på att lägga 8000 på en sändare + olina sensorer för alla värden jag vill ha. Men om man tänker 4-5000kr för sändare och sensorer vad rekomenderar ni då?
Jag har föresten kladdat lite färg på karossen. Med 2 döttrar så ser den så klart ut så här.
Jag har lyckats få gängpaj på en av aluhållarna till center diff så jag väntar på en ny sådan.
Funderar även på montering av esc. Funderar på att såga sönder original behållaren för mottagarbatteriet så jag kan bulta fast det i golvet på den.
Jag har idag en halvdan kinaradio (6 kanals radiolink från kullagergrosisten) till övriga bilar. Men känner att det hade varit kul med något med telemetri. Men det känns som att det fort verkar bli dyrt och de billigare kina-prylarna är det få som skriver om och det är ganska rörigt om vad som stödjer vad..
Jag är inte sugen på att lägga 8000 på en sändare + olina sensorer för alla värden jag vill ha. Men om man tänker 4-5000kr för sändare och sensorer vad rekomenderar ni då?
Jag har föresten kladdat lite färg på karossen. Med 2 döttrar så ser den så klart ut så här.
Re: betas xs5-e
Snyggt!!!
Men hur kunde du dra gängpaj på nya delar???
Men hur kunde du dra gängpaj på nya delar???
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: betas xs5-e
Skulle ha av bromsplattan som sitter på centerdiffen, hade tydligen använt den starka gänglåset på den. Värmde och hade mig men drog ändå av 1 av4 skruvar. Dumt att använda för stark gänglås men också lite dum design att använda så långa skruv som går genom övre diffhållaren för att skruvas fast i undre. Det blir en lång sträcka som skruven kan flexa på.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 19 guests