Mats B wrote:Hur har det gått med denna ????
Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Kanske dags o väcka tråden till liv igen
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Hej där. Är kvar? Hur går bilen.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Tjena Lusse! Jajamän har flyttat hem till Sverige igen! Bilen går super fint! Men kanske dags med ny större motor hade jag tänkt mig
Sj då? Allt bra ? Är ni ute fortfarande o kör ? Tänkte om man fick haka på?
Sj då? Allt bra ? Är ni ute fortfarande o kör ? Tänkte om man fick haka på?
Lusse wrote:Hej där. Är kvar? Hur går bilen.
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Hallå Kim. Just nu är det lite dåligt med det. Det hat hänt nått med min motor. Dom håller på att bygga en bana i Gråbo.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Lusse wrote:Hallå Kim. Just nu är det lite dåligt med det. Det hat hänt nått med min motor. Dom håller på att bygga en bana i Gråbo.
Aaaaah Oki. Vad har hänt med din motor ? Gråbo är ju inte så långt borta. Bor i Kållered. Nör är den banan klar och hur långt har man kommit ?
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Vet inte vad som har hänt. Håller på och grejar med den. Gråbo Banan grunden finns men den måste jämnas till och sen är det förartorn som måste byggas,och parkering för dom stora bilarna.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Lusse wrote:Vet inte vad som har hänt. Håller på och grejar med den. Gråbo Banan grunden finns men den måste jämnas till och sen är det förartorn som måste byggas,och parkering för dom stora bilarna.
Aaaah ok. Har du samma Bil som sist när jag besökte dig? Minns att det inte Var så mycket original löngre på den då. Kanske kunde komma förbi ditt garage när det passar dig.
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Tjena Mats!Mats B wrote:Gött att du är aktiv igen
Det var inte igår! Skoj o höra från dig. Allt väl? Vad kör du nuförtiden ? Kan säga stt sitt mästerverk (min polis kaross) gör mycket succén fortfarande
Den är som ny fortfarande då jag aldrig kört med den ute. Utan använder reserv kåpan.
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Det är samma bil, inte mycket original. Ja då inga problem, du har väl mitt tele nr så ring. så kommer vi överens..gucci_82 wrote:Lusse wrote:Vet inte vad som har hänt. Håller på och grejar med den. Gråbo Banan grunden finns men den måste jämnas till och sen är det förartorn som måste byggas,och parkering för dom stora bilarna.
Aaaah ok. Har du samma Bil som sist när jag besökte dig? Minns att det inte Var så mycket original löngre på den då. Kanske kunde komma förbi ditt garage när det passar dig.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Lusse wrote:Det är samma bil, inte mycket original. Ja då inga problem, du har väl mitt tele nr så ring. så kommer vi överens..gucci_82 wrote:Lusse wrote:Vet inte vad som har hänt. Håller på och grejar med den. Gråbo Banan grunden finns men den måste jämnas till och sen är det förartorn som måste byggas,och parkering för dom stora bilarna.
Aaaah ok. Har du samma Bil som sist när jag besökte dig? Minns att det inte Var så mycket original löngre på den då. Kanske kunde komma förbi ditt garage när det passar dig.
Jajamän så lönge du inte har bytt har jag ditt nummer kvar
Slår en pling en dag
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
NU har jag äntligen fått hem lite grejer från swedrc,se.
Köpte ett big bore kit för den motorn jag har i dagsläget. Skulle bli en stor skillnad så vi får se. Någon som har byggt om en motor med bigbore kit? aldrig gjort det så blir helt nytt för mig.
några tips innan man river ner motorn?
bilder kommer inom kort....
Köpte ett big bore kit för den motorn jag har i dagsläget. Skulle bli en stor skillnad så vi får se. Någon som har byggt om en motor med bigbore kit? aldrig gjort det så blir helt nytt för mig.
några tips innan man river ner motorn?
bilder kommer inom kort....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Kul att projektet rullar igång igen!
Se till att du får kolven på rätt håll!
Pilen eller markeringen på kolvtoppen ska peka mot utblåset.
Inför byte av cylinderkit är det inte nåt annat speciellt man behöver tänka på, mer än att man ska se till att ha alla skruvar och packningar som behövs.
Det kan vara bra att mäta hur långt upp i cylindern kolven når, och det kollas enklast genom att släppa ner kolven i cylinderloppet, trycka upp den i toppen samtidigt som man mäter med skjutmått genom tändstiftshålet vilket mått man får.
När motorn sedan är ihopsatt och klar, kan man mäta igen och då får ett väldigt exakt mått på squishen.
Bör ligga runt 0,5mm
Se till att du får kolven på rätt håll!
Pilen eller markeringen på kolvtoppen ska peka mot utblåset.
Inför byte av cylinderkit är det inte nåt annat speciellt man behöver tänka på, mer än att man ska se till att ha alla skruvar och packningar som behövs.
Det kan vara bra att mäta hur långt upp i cylindern kolven når, och det kollas enklast genom att släppa ner kolven i cylinderloppet, trycka upp den i toppen samtidigt som man mäter med skjutmått genom tändstiftshålet vilket mått man får.
När motorn sedan är ihopsatt och klar, kan man mäta igen och då får ett väldigt exakt mått på squishen.
Bör ligga runt 0,5mm
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Schysst info Dave!
JAg beställde även en massa packningar så allt kommer att bytas ut. Skickar upp lite bilder strax, ska lägga barnen först bara =)
Det där med att mäta cylindern hur långt upp den kommer, är det pga gnista o antändning det ska vara 0,5mm? Vad gör man om det inte är 0,5mm? vad behöver jag justera då? för kort resp för långt?
massa frågor men lika bra o ställa så man vet vad man gör sedan.
JAg beställde även en massa packningar så allt kommer att bytas ut. Skickar upp lite bilder strax, ska lägga barnen först bara =)
Det där med att mäta cylindern hur långt upp den kommer, är det pga gnista o antändning det ska vara 0,5mm? Vad gör man om det inte är 0,5mm? vad behöver jag justera då? för kort resp för långt?
massa frågor men lika bra o ställa så man vet vad man gör sedan.
Dave wrote:Kul att projektet rullar igång igen!
Se till att du får kolven på rätt håll!
Pilen eller markeringen på kolvtoppen ska peka mot utblåset.
Inför byte av cylinderkit är det inte nåt annat speciellt man behöver tänka på, mer än att man ska se till att ha alla skruvar och packningar som behövs.
Det kan vara bra att mäta hur långt upp i cylindern kolven når, och det kollas enklast genom att släppa ner kolven i cylinderloppet, trycka upp den i toppen samtidigt som man mäter med skjutmått genom tändstiftshålet vilket mått man får.
När motorn sedan är ihopsatt och klar, kan man mäta igen och då får ett väldigt exakt mått på squishen.
Bör ligga runt 0,5mm
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Gucci82's MCD Monster V4 Comp
Det är mest en säkerhetsgrej.
Om du får 0.1mm eller inte ens får runt veven, är det troligtvis fel cylinder, och om du får 1.5mm har du sannolikt fel vevaxel.
Runt 0.5-0.6mm är det lagom kompression för att ha en driftsäker och bra motor.
I värstingmotorer kan det ligga så lågt som 0.2-0.3mm men då ställer det större krav på vevarna och stakarna så kolven inte riskerar att slå i.... dessutom blir det gärna väldigt varmt...
Om du får 0.1mm eller inte ens får runt veven, är det troligtvis fel cylinder, och om du får 1.5mm har du sannolikt fel vevaxel.
Runt 0.5-0.6mm är det lagom kompression för att ha en driftsäker och bra motor.
I värstingmotorer kan det ligga så lågt som 0.2-0.3mm men då ställer det större krav på vevarna och stakarna så kolven inte riskerar att slå i.... dessutom blir det gärna väldigt varmt...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 23 guests