Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive
Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive
Hej hej,
Har läst lite att den nya har grövre dämpare, annan luft burk, AVC och större motor
Något annat? Har börjat snegla lite på denna... Fast jag är ju jävligt trött på att dra i snöret...(Ingen höjdare på att mecka motor...)
Är det värt de extra tusenlapparna eller ska man ev. söka upp någon "gammal" begagnad om jag kommer så långt som till inköp?
Har läst lite att den nya har grövre dämpare, annan luft burk, AVC och större motor
Något annat? Har börjat snegla lite på denna... Fast jag är ju jävligt trött på att dra i snöret...(Ingen höjdare på att mecka motor...)
Är det värt de extra tusenlapparna eller ska man ev. söka upp någon "gammal" begagnad om jag kommer så långt som till inköp?
- connysvensson
- Posts: 249
- Joined: 18 Apr 2015, 10:21
- Location: Alingsås
Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive
Går i samma funderingar...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s
Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive
Köp en vanlig från rccaronline i tyskland så kan du välja att stycka den med en 29'a med en gång till ett lägre pris
Den enda som skiljer är motor, avc och luftburk, allt annat är samma..., sen är ett lipo acc plus laddare och radio med, så att sitter du utan radio etc.. Så är det ett vettigt köp, är skeptisk mot avc dock
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den enda som skiljer är motor, avc och luftburk, allt annat är samma..., sen är ett lipo acc plus laddare och radio med, så att sitter du utan radio etc.. Så är det ett vettigt köp, är skeptisk mot avc dock
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Losi 5ive-t
Serpent Cobra TE
Serpent Cobra GT
HPI Sprint Flux
Latrax Rally Brushless
Serpent Cobra TE
Serpent Cobra GT
HPI Sprint Flux
Latrax Rally Brushless
Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive
behöver man Avc på en losi ska man nog fundera över sitt hobbyval
Losi 71cc Rcmax
Skopod 62cc Kraken vekta 5
Outlaw hybrid 32cc
Losi 5b
HPi baja
Skopod 62cc Kraken vekta 5
Outlaw hybrid 32cc
Losi 5b
HPi baja
Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive
Köpte nya Losi:n men böt radion på en gång, den ville inte funka med Killswichen..
Losi 29cc
- connysvensson
- Posts: 249
- Joined: 18 Apr 2015, 10:21
- Location: Alingsås
Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive
Jag kollade att speca en Losi 5ive roller från tyskland och sedan en 320 motor och servon, radio (Sanwa MX-3FHSS) och mottagare har jag. Men plötsligt var man ju uppe i ganska stora pengar. Känner inte heller att jag har full koll på exakt vad man behöver köpa till på en roller. Är det någon som har gjort det som kan dela med sig av sin "inköpslista"? Eller så köper jag AVC modellen och slänger in min radio helt enkelt och slipper bry mig. Men AVC är jag ju inte intresserad av, mest nya motorn egentligen. Kanske köpa den "gamla" modellen och börja därifrån och sedan köpa en 320 motor efter ett tag? Jag har beslutsångest. Det är ju ganska mycket pengar...
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive
Oavsett vad du ska köpa för bil eller modell, är det viktigaste att det är kul.
Vi har under åren sett flera medlemmar komma och gå lika fort när dom satsar alltför hårt direkt och skaffar allt på en gång. Dom hinner inte lära känna bilen eller vitsen med uppgraderingarna, och antingen tröttnar dom eller så tycker dom det blir för dyrt (vilket är en naturlig följd av att hejdlöst köpa options).
Om man inte sett eller kört bilen innan, är uppgraderingarna nästan bortkastade pengar, eftersom en stor del av vitsen med just uppgraderingar ska ju vara att bilen blir bättre.
Om man plockar bilen full med de värsta optionsprylarna direkt får man aldrig glädjen och känslan av att lägga ner mer pengar....
Jag rekommenderar att du köper en bil du vill ha antingen ny eller begagnad, och börjar lära dig hantera den och köra.
Börja sen uppgradera den stegvis därifrån.
Vi har under åren sett flera medlemmar komma och gå lika fort när dom satsar alltför hårt direkt och skaffar allt på en gång. Dom hinner inte lära känna bilen eller vitsen med uppgraderingarna, och antingen tröttnar dom eller så tycker dom det blir för dyrt (vilket är en naturlig följd av att hejdlöst köpa options).
Om man inte sett eller kört bilen innan, är uppgraderingarna nästan bortkastade pengar, eftersom en stor del av vitsen med just uppgraderingar ska ju vara att bilen blir bättre.
Om man plockar bilen full med de värsta optionsprylarna direkt får man aldrig glädjen och känslan av att lägga ner mer pengar....
Jag rekommenderar att du köper en bil du vill ha antingen ny eller begagnad, och börjar lära dig hantera den och köra.
Börja sen uppgradera den stegvis därifrån.
Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive
AMEN David.
Det ligger en beggad losi på blocket just nu för 8000kr & den verkar vara ett hyffsat kap med diverse options redan monterat.
Det ligger en beggad losi på blocket just nu för 8000kr & den verkar vara ett hyffsat kap med diverse options redan monterat.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- connysvensson
- Posts: 249
- Joined: 18 Apr 2015, 10:21
- Location: Alingsås
Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive
Bra råd, jag har mailat killen på blocket och bett om mer info. Vilka saker bör man kolla när man köper begagnat, vad ska man fråga, vad brukar vara mest slitet på en Losi? Tyvärr ligger nog detta för långt för mig att åka och provköra och kolla. Köper man grisen i säcken då?
Kanske det är bästa att börja med en bra begagnad för att sedan byta ut del för del när man märker att det behövs. Det är ju så himla lätt att man ramlar dit och vill ha allt perfekt från början. Jag är intresserad att ge mig in i detta för att tävla och köra på bana, inte bara basha ute i någon grushåla eller gräsmattan. Jag har tävlat innan och länge kollat på att börja om, när jag såg big scale så kändes det väldigt intressant. Nytt och en liten krets av människor där man hjälper varandra. Men det är klart att jag vet ju inte om jag kommer kunna köra en massa på bana (bor i Alingsås) eftersom det inte finns så många så det är ju faktiskt ingen ide att ta i så man skiter ner sig direkt.
Tack för de bra råden, jag tror faktiskt jag tänkt om lite nu hur jag kommer gå till väga. Tänkte också komma förbi Vårgårda den 1 Augusti och kolla och snacka lite.
Kanske det är bästa att börja med en bra begagnad för att sedan byta ut del för del när man märker att det behövs. Det är ju så himla lätt att man ramlar dit och vill ha allt perfekt från början. Jag är intresserad att ge mig in i detta för att tävla och köra på bana, inte bara basha ute i någon grushåla eller gräsmattan. Jag har tävlat innan och länge kollat på att börja om, när jag såg big scale så kändes det väldigt intressant. Nytt och en liten krets av människor där man hjälper varandra. Men det är klart att jag vet ju inte om jag kommer kunna köra en massa på bana (bor i Alingsås) eftersom det inte finns så många så det är ju faktiskt ingen ide att ta i så man skiter ner sig direkt.
Tack för de bra råden, jag tror faktiskt jag tänkt om lite nu hur jag kommer gå till väga. Tänkte också komma förbi Vårgårda den 1 Augusti och kolla och snacka lite.
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive
Det bästa man kan göra är att faktiskt besöka en träff, eller se om det finns någon likasinnad dåre med bilen man är intresserad av på nära håll, och åka och titta och ställa 1000 frågor.
Med cupen i full gång kan man av de avklarade deltävlingarna konstatera att det ofta inte handlar om den med mest options monterade som vinner....
MCD'erna som väldigt ofta visar sig snabbare än Losi, inte är några full-alu byggen med superduperMod motorer....
De som rattar Losi och ligger bra till i tabellen kör standardbilar och bjuder på riktigt vass körning istället!
Generellt kan man nog kalla Losi 5ive-T för en stridsvagn.
Den tar sig fram och sväljer ojämnheter nästan lika bra som en widekittad HPI, och tål nästan vad som helst.
Den svaga länken är drivlinan och specifikt diffarna.
Det finns några inte alltför långt ifrån Alingsås som kör Losi.
Med cupen i full gång kan man av de avklarade deltävlingarna konstatera att det ofta inte handlar om den med mest options monterade som vinner....
MCD'erna som väldigt ofta visar sig snabbare än Losi, inte är några full-alu byggen med superduperMod motorer....
De som rattar Losi och ligger bra till i tabellen kör standardbilar och bjuder på riktigt vass körning istället!
Generellt kan man nog kalla Losi 5ive-T för en stridsvagn.
Den tar sig fram och sväljer ojämnheter nästan lika bra som en widekittad HPI, och tål nästan vad som helst.
Den svaga länken är drivlinan och specifikt diffarna.
Det finns några inte alltför långt ifrån Alingsås som kör Losi.
- KaptenMagnus
- Posts: 1314
- Joined: 28 Jan 2013, 20:41
- Phone Number: 0709475583
- Location: Färgelanda
Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive
Ja brorsan bor ju i Alingsås och har både losi och Baja så rätt nära är det
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
- connysvensson
- Posts: 249
- Joined: 18 Apr 2015, 10:21
- Location: Alingsås
Re: Losi 5ive-T AVC vs "Gamla" 5ive
Just nu funderar jag på kanske Hippens gamla Losi, viewtopic.php?f=24&t=8565, eller denna på blocket, http://www.blocket.se/sodermanland/Losi ... w=3&last=1. Men den på blocket är för långt för att åka och provköra och jag har inte lust att köpa grisen i säcken när jag ger mig in i denna hobby. Hippens är dock 2000kr dyrare men har en ny fin motor, den är också nära nog att jag kan åka och kolla på. Några åsikter om val?
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests