SuperSvahnens SuperSnabba Sandrail

Alla Offroad-projekt
Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: SuperSvahnens SuperSnabba Baja SS - nybörjarprojekt

Post by Dave » 04 Mar 2013, 18:38

Tror inte cykelslang påverkar speciellt mycket på en Baja.
Det är ju inget slipseri vi håller på med !
:sunglasses:

Då tror jag problemet med att vara "tvungen" att ha luft i dämparna påverkar betydligt mer.....
Rezzarna gör verkligen underverk !
:thumbsup:

Sponsor

Sponsor

Comer
Phone Number: 0708366361

Post by Comer » 04 Mar 2013, 19:16

Dave wrote:Tror inte cykelslang påverkar speciellt mycket på en Baja.

Då tror jag problemet med att vara "tvungen" att ha luft i dämparna påverkar betydligt mer.....
Där bor en liten slipsåkare i oss alla som håller på med denna hobby, för eller senare kommer man ut ur garderoben :lol2:
Baja 5b ss X 2
Baja 5b
Baja 5t
FG sportline x 2

MrSvahn

Post by MrSvahn » 04 Mar 2013, 21:12

Dave wrote:Tror inte cykelslang påverkar speciellt mycket på en Baja.

Får lov att prova det nån dag. Rezzar? va e det? :hmm:
Comer wrote: Där bor en liten slipsåkare i oss alla som håller på med denna hobby, för eller senare kommer man ut ur garderoben :lol2:
Haha det stämmer nog. :toung:

Idag har jag monterat Fluid RC pipan, 5t roof cage och den nya dragstarten, glädjen blev dock kortvarig då mitt mottagar-ack antingen har kassa celler eller så slutar laddaren ladda för tidigt då jag bara hann köra 2min sen dog servona. :mad:

Så här ser det ut, inte säker på hur men jag måste klippa karren lite verkar det som...

Image

Image

I fram kan ni se mitt "dragsnöre". Fick inte starta bilen ute på gatan kl 20 på kvällen för pappa så fick dra iväg den en bit... undrar varför :hmm:
Stampede 4x4
Rustler

Ibland saknar jag min HPI Baja även om den var dyrare i drift än min flickvän...

Dave
Site Admin

Post by Dave » 04 Mar 2013, 21:29

Rezzare eller rezzies är en expansionskammare man kopplar på stötdämparen som tar hand om den extra volymen olja som trängs undan av kolvstången när man trycker ihop dämparen.

Originaldämparna har alltid lite luft i sig som komprimeras istället. Problemet är att när man kört en stund blir oljan mer lik skum som inte dämpar speciellt bra. Med rezzare får man inte nån luft i dämparna, och oljan får jobba som den ska göra.

Ja, den där pipan lär inte lämna någon oberörd. :sunglasses:

MrSvahn

Post by MrSvahn » 04 Mar 2013, 21:32

Dave wrote:Rezzare eller rezzies är en expansionskammare man kopplar på stötdämparen som tar hand om den extra volymen olja som trängs undan av kolvstången när man trycker ihop dämparen.

Originaldämparna har alltid lite luft i sig som komprimeras istället. Problemet är att när man kört en stund blir oljan mer lik skum som inte dämpar speciellt bra. Med rezzare får man inte nån luft i dämparna, och oljan får jobba som den ska göra.

Ja, den där pipan lär inte lämna någon oberörd. :sunglasses:
Tackar för förklaringen. :)

Nej, tyvärr. Hade varit skönt med dämpad pipa men för pengarna är den svår att slå. Har problem med att få själva pipan att få över "kröken". Det är ½ cm mellan de nu som täcks av siliconbiten. Antar att det ej är optimalt så ska försöka modda fästet lite för att lösa det. :sunglasses:

Edit: MIN ORDER FRÅN DDM E SKICKAD :happy: :clap: De hade glömt ange CVC koden när de kontaktade banken så därför godkändes inte betalning först men nu är allt bra. Har även beställt ett nytt mottagarack från ReservdelsRC för 270:- då det känns riskabelt att använda det gamla om jag inte vet hur gammalt det är...
Stampede 4x4
Rustler

Ibland saknar jag min HPI Baja även om den var dyrare i drift än min flickvän...

MrSvahn

Post by MrSvahn » 06 Mar 2013, 09:27

Provtur från igår. Fy fan vad skitig den blir av att köra på en blöt grusplan... :hammer: Skulle verkligen behöva en kompressor. :clap:

HAr inte riktigt kommit underfund med hur man ställer in högfartsnålen bäst men det kommer väl. :thumbsup:

[youtube][/youtube]
Stampede 4x4
Rustler

Dave
Site Admin

Re: Sv: SuperSvahnens SuperSnabba Baja SS - nybörjarprojekt

Post by Dave » 06 Mar 2013, 10:28

Högfartsnålen skruvar du ut tills den fyrtaktar och inte alls vill varva nåt, sen börjar du skruva in den i "10min" steg tills den precis är på gränsen att vilja fyrtakta på fullfart.
Sen finjusterar man om man vill för att klämma ur det allra sista.
Problemet är om man ger den för snålt med soppa går den varm och får inte tillräcklig smörjning.
Vill man vara riktigt noga mäter man temperaturen när man nålar och ser då när den får för lite direkt.

MrSvahn

Post by MrSvahn » 06 Mar 2013, 17:08

Tack för beskrivningen. :)

O så här slutade dagens korta tur. Finn ett fel? :) Upptäckte även att hasplåten som sitter under motorn o bakvagnen e värdelös på gräs så får beställa en 5t engine guard istället. :doh:

Image

Tror även att jag lyckats böja ena drivaxeln... :hammer: Jävla fanskap har inte råd att köpa ny drivaxlar ju :mad:

[youtube][/youtube]
Stampede 4x4
Rustler

MrSvahn

Post by MrSvahn » 06 Mar 2013, 21:04

Någon som har invändningar mot detta kitet? http://www.davesmotors.com/s.nl/it.A/id.8871/.f

Har som sagt tight budget då månadens lön/studiebidrag gick till kopplingshus, motor o lite annat. :lol2:
Stampede 4x4
Rustler

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 06 Mar 2013, 21:56

FLM gör fina grejjer.. Dessutom livstids garanti mot förslitning :thumbsup:
Billös expertkommentator..

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 06 Mar 2013, 22:13

Bjuggen wrote:FLM gör fina grejjer.. Dessutom livstids garanti mot förslitning :thumbsup:
FLM gör fina grejer, men deras garanti gäller bara när det går sönder.Inte motförslitning,Har provat, garantin gällde inte.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Dave
Site Admin

Post by Dave » 06 Mar 2013, 22:41

Missade filmen från testkörningen innan !
Kan säga att den är bara lite vassare i ljudet än GBE-pipan jag hade och påminner mycket om karaktären på motorn också !

MrSvahn

Post by MrSvahn » 06 Mar 2013, 22:51

Tackar får höra med Telecenter vad de ska ha för grejerna förutsatt att DDM inte lyssnar mitt tips om att ha det kittet som DoTD :rock2: Tyvärr lär jag inte kunna prova motorn som kommer på tisdag förrän jag fått nya drivaxlar och de har jag inte ens beställt... :hammer:

Beställde en komplett uppsättning RPM armar ikväll från Kullagergrossisten så de lär jag ha på fredag. Ska försöka hitta m6 bultar i rätt längd och byta ut pinnarna och e-clipsen mot bult och mutter. :)

Har även fått svar från Kenny på Fluid RC och han säger att en tidigare kund intygar att pipan passar under HBZ/Rovan buren men han själv har inte provat så han är inte 100% säker.Men bara jag får ihop pengar blir det en sådan också, det är dock prio 2 i nuläget. :dance:

Siktar på något åt detta hållet: Image

Haha jadu Dave den låter rätt mycket... Granndamen som är 75+ stack ut huvudet o trodde att nån höll på med sin motorsåg så är års. :lol2: Hon tyckte att det var fascinerande vad kul saker man kommit på nuförtiden. :thumbsup:
Stampede 4x4
Rustler

Dave
Site Admin

Post by Dave » 06 Mar 2013, 22:57

MrSvahn wrote:
Beställde en komplett uppsättning RPM armar ikväll från Kullagergrossisten så de lär jag ha på fredag. Ska försöka hitta m6 bultar i rätt längd och byta ut pinnarna och e-clipsen mot bult och mutter. :)
Tänk bara på att du måste ha så långa bultar att gängan bara når så långt som muttern ska gängas på.
Har du gängan inne i plasten glappar dom snart upp sig och du sliter ut både länkarmar, aluminiumbracen och bulkheads.....
M6x120 och M6x140 tror jag dom jag använder är.
Rostfria ;)

MrSvahn

Post by MrSvahn » 06 Mar 2013, 23:02

Dave wrote:
MrSvahn wrote:
Tänk bara på att du måste ha så långa bultar att gängan bara når så långt som muttern ska gängas på.
Har du gängan inne i plasten glappar dom snart upp sig och du sliter ut både länkarmar, aluminiumbracen och bulkheads.....
M6x120 och M6x140 tror jag dom jag använder är.
Rostfria ;)
Ofcourse my dear! :sunglasses: Okej trodde det var m6x100 resp m6x110.
http://www.baja-forum.co.uk/showthread. ... post212695

Fördelen med att sommarjobba i en "riktig gammaldags" järnhandel är att vi har nästan allt sånt här i lösvikt som jag kan gå ner o knycka. :clap: Men bara för att jag har sånt oflyt kommer vi säkert inte ha de här längderna och om vi har dem kommer de bara var förzinkade :hammer:
Stampede 4x4
Rustler

Locked