wrep wrote:Varför snurrar ni alla in er på hur långt det är? Ett postpaket kostar väl samma oavsett om du skickar till grannen eller från ystad till haparanda?

Eller har jag fattat fel?
En sak som folk ofta glömmer med bussgods är att de har dumma öppettider plus att utlämningsställena inte är så många... jag måste gå tidigare från jobbet plus köra 5 mil fastän jag bor i en förort till stockholm... ränkar man in det så kan andra alternativ konkurrera lika bra.
På bussgods betalar man efter vikt och sträcka. Ju närmare desto billigare. Jag som bor uppe i Kiruna är vid det här laget expert på fraktbolag då inget säljs i min närhet.
Posten är dyr, tar bara upp till en viss storlek på paket å efter det blir det hysteriskt dyrt. Dom hanterar paketen mycke och i mitt fall ofta trasiga paket när dom kommit fram.
Schenker tar sjukt lång tid på sig långa sträckor. Är rimliga i pris men griniga på stora paket, vill ofta ha det till att skickas på pall.
DHL funkar bra om man använder deras färdiga kollin men är för små för en bil om man inte demonterar den i molekyler.
Bussgods med prio för långa avstånd är klockrent. Alltid hela å fina paket och jäklarns billigt. Att man sedan får krångla lite med att hämta ut får man ju tillbaka på fraktkostnaden...