Motor till FG Monster
Re: Motor till FG Monster
Vilken förgasare är du du har? Antar att det är en WT-813 eller WT-990?
Om det nu skulle vara en 23 cc du har på så tror jag det blir lite mkt gasare kontra cylindervolym.
Skulle du vilja ha trimmat så har jag en 30.5 fyrlbultad motor som jag portat själv, den kan du få köpa eventuellt.
Om det nu skulle vara en 23 cc du har på så tror jag det blir lite mkt gasare kontra cylindervolym.
Skulle du vilja ha trimmat så har jag en 30.5 fyrlbultad motor som jag portat själv, den kan du få köpa eventuellt.
-
- Posts: 98
- Joined: 11 Jan 2011, 09:33
- Phone Number: 0732131966
Re: Motor till FG Monster
jag har inte bytt vev. så det sitter nog orginal vev i nu , jag ska mäta slaglängden och se vad blir för mått. jag har tagit reda på att det satt en 26cc motor på den som orginal, jag har monterat bort 26cc cylindern när jag monterade på 30.5cc cylinder , kan den ha samma mått som 30.5cc i slaglängd så borde vevstaken stämma med slaglängd och så eller har jag fel. när jag mätte cylindern på 26cc så mätte jag 51mm från där kolven vänder och till cylinder foten!! annars får jag försöka ta i sär motorn i morgon och pröva å mäta igen!! Mvh Tommy
-
- Posts: 98
- Joined: 11 Jan 2011, 09:33
- Phone Number: 0732131966
Re: Motor till FG Monster
hejsan !! jag har WT 813 förgasare!! på min motor har jag bara tvåbultat !! men annars hade det varit intressant!!Robban wrote:Vilken förgasare är du du har? Antar att det är en WT-813 eller WT-990?
Om det nu skulle vara en 23 cc du har på så tror jag det blir lite mkt gasare kontra cylindervolym.
Skulle du vilja ha trimmat så har jag en 30.5 fyrlbultad motor som jag portat själv, den kan du få köpa eventuellt.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor till FG Monster
Där kan problemet vara......Monster Beetle wrote:jag har inte bytt vev. så det sitter nog orginal vev i nu , jag ska mäta slaglängden och se vad blir för mått. jag har tagit reda på att det satt en 26cc motor på den som orginal, jag har monterat bort 26cc cylindern när jag monterade på 30.5cc cylinder , kan den ha samma mått som 30.5cc i slaglängd så borde vevstaken stämma med slaglängd och så eller har jag fel. när jag mätte cylindern på 26cc så mätte jag 51mm från där kolven vänder och till cylinder foten!! annars får jag försöka ta i sär motorn i morgon och pröva å mäta igen!! Mvh Tommy
Du kan ha köpt ett 30,5cc kit men detta är gjort för att kolven ska röra sig 30mm i cylinderloppet.
Originalveven ger bara 28mm slaglängd och då fattas det 1mm i toppen och 1mm i botten, vilket betyder att du knappt får nån kompression alls.....
Enklast är att du sticker ner stickan på skjutmåttet för hålmätning genom tändstiftshålet, mäter måttet när kolven är längst ner.....och sen mäter du likadant med kolven i sitt högsta läge.
Skillnaden mellan dessa två mått är slaglängden.
-
- Posts: 98
- Joined: 11 Jan 2011, 09:33
- Phone Number: 0732131966
Re: Motor till FG Monster
Hejsan slaglängden fick jag till 28mm , så jag får nog byta vevstake!! vet inte hur man gör ,har aldrig gjort det förut!! är det nån som har en bra länk till där man byter vevstake!! får ringa Rc Maffian och beställa vevstake till Chung Yang motor eller har nån en sån skräpandes hemma så är jag intreserad av en vevstake med 30mm slaglängd!!Dave wrote:Som Robban säger.....för att få 30,5cc måste det sitta en 36mm cylinder och en +2 vev (30mm slaglängd) på motorn.....
Har du bara bytt cylindern och monterat en 36mm cylinder som dessutom körs med 28mm vev är det inte alls konstigt att den inte vill gå....
Ta ett skjutmått och mät slaglängden i tändstiftshålet......28mm eller 30mm ?
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor till FG Monster
Ok....Monster Beetle wrote:Hejsan slaglängden fick jag till 28mm , så jag får nog byta vevstake!! vet inte hur man gör ,har aldrig gjort det förut!! är det nån som har en bra länk till där man byter vevstake!! får ringa Rc Maffian och beställa vevstake till Chung Yang motor eller har nån en sån skräpandes hemma så är jag intreserad av en vevstake med 30mm slaglängd!!Dave wrote:Som Robban säger.....för att få 30,5cc måste det sitta en 36mm cylinder och en +2 vev (30mm slaglängd) på motorn.....
Har du bara bytt cylindern och monterat en 36mm cylinder som dessutom körs med 28mm vev är det inte alls konstigt att den inte vill gå....
Ta ett skjutmått och mät slaglängden i tändstiftshålet......28mm eller 30mm ?
Då måste du vara säker på att det verkligen är ett 30,5cc kit du har......kolvens diameter ska då vara 36mm
För att sen se vilken slaglängd den är gjord för är en helt annan sak.....
Innan du river isär den, behöver du veta att "Squishen" alltså måttet från kolvens översida till cylinderloppets topp är rätt....
Enklast mäter man detta genom att trä ner en bit mjukt lödtenn i tändstiftshålet och vrida runt motorn med handen.....kolven kommer då att platta till lödtennet, som man sedan mäter med skjutmått.
OM cylindern du har verkligen är för 30,5cc slagvolym borde du nu ha en squish på runt 1,5mm.....
Då vet du att en +2 vev med 30mm slag inte kommer att göra att kolven går för nära toppen invändigt, och att du då bör ha runt 0,5mm istället....
Om du har en squish idag på mindre än 1,0mm , är cylindern du har 29cc (28,5cc) istället för 30,5cc.....
-
- Posts: 98
- Joined: 11 Jan 2011, 09:33
- Phone Number: 0732131966
Re: Motor till FG Monster
Tack för tipset !! jag ska testa med det mjuka lödtennet i morgon! och så ska försöka ta bort cylindern från motorn och mäta kolven!! Mvh Tommy
Re: Motor till FG Monster
[[/quote]
Hejsan slaglängden fick jag till 28mm , så jag får nog byta vevstake!! vet inte hur man gör ,har aldrig gjort det förut!! är det nån som har en bra länk till där man byter vevstake!! får ringa Rc Maffian och beställa vevstake till Chung Yang motor eller har nån en sån skräpandes hemma så är jag intreserad av en vevstake med 30mm slaglängd!![/quote]
Hej, normalt sätt så byter man inte vevstake utan skaffar en ny komplett 30mm vev, för att balanseringen är inte helt lätt att fixa.
Länk till 30mm vev med stake:
http://www.swedrc.se/product_info.php?c ... cts_id=155
Hittade inget på maffian, men ring och hör med dom.
Hejsan slaglängden fick jag till 28mm , så jag får nog byta vevstake!! vet inte hur man gör ,har aldrig gjort det förut!! är det nån som har en bra länk till där man byter vevstake!! får ringa Rc Maffian och beställa vevstake till Chung Yang motor eller har nån en sån skräpandes hemma så är jag intreserad av en vevstake med 30mm slaglängd!![/quote]
Hej, normalt sätt så byter man inte vevstake utan skaffar en ny komplett 30mm vev, för att balanseringen är inte helt lätt att fixa.
Länk till 30mm vev med stake:
http://www.swedrc.se/product_info.php?c ... cts_id=155
Hittade inget på maffian, men ring och hör med dom.
Re: Motor till FG Monster
Finns även här:
http://www.largescaleracing.se/product_ ... cts_id=626
Ring gärna Jimmy på largescaleracing. Han har grym service och kan det mesta kring dessa motorer
http://www.largescaleracing.se/product_ ... cts_id=626
Ring gärna Jimmy på largescaleracing. Han har grym service och kan det mesta kring dessa motorer
Letar Baja 5B
-
- Posts: 98
- Joined: 11 Jan 2011, 09:33
- Phone Number: 0732131966
Re: Motor till FG Monster
Hej forumet !! det är 30.5cc kolv och cylinder som jag har. och slagländgen är 28 mm , ska beställa kitet med 30mm slaglängd som jag fick länkar till !! tack för alla fina tips som jag har fått av er på forumet, ni är verkligen duktiga å snälla som hjälper mig som inte har hållt på så länge med miniracing!!! Mvh Tommy
Re: Motor till FG Monster
Nu kommer du få bra mycket mer ös i din motor.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor till FG Monster
Monster Beetle wrote:Hej forumet !! det är 30.5cc kolv och cylinder som jag har. och slagländgen är 28 mm , ska beställa kitet med 30mm slaglängd som jag fick länkar till !! tack för alla fina tips som jag har fått av er på forumet, ni är verkligen duktiga å snälla som hjälper mig som inte har hållt på så länge med miniracing!!! Mvh Tommy
Trodde faktiskt inte ens det gick att få igång den med 2mm kortare slag, men som sagt, nu lär det hända grejjer med en ny vev !
Hur mycket har motorn gått med 28mm vev ?
Om den gått många liter, kan det ha blivit en kant i cylindern där kolven har vänt, och med längre slaglängd passerar ju kolven denna nivå med 1mm sen....
Brukar synas och kännas med fingertoppen om man kollar noga.....
Re: Motor till FG Monster
Hej på er alla.
Tommy har köpt av oss en 29cc cylinderkit till sin 23cc motor.
Det är en cylinder med 36mm borrning som är till en standard 28mm vev.
han kan inte använda en +2 vev då kolven nockar toppen i cylindern.
Hoppas detta är till lite hjälp.
Det jag tror att största problemet är just det som har skrivits tidigare här.
Aluminiumfälgar !! Det är snyggt, med fruktansvärt tunga.
Det ger en enorm gyrovekan som är väldigt dåligt vid körning , och det suger malle ur motorn att få dessa hjul att komma upp i varv.
Vi har en kund här som har köpt Robbans aluminiumfälgar till FG buggy som Robban har haft dom på sin smartech om jag inte minns helt fel.
Bilen gick som ett skott , för att sedan bete sig med alufälgar som en slö tråkig slutkörd bil med en dålig 23cc motor.
Fälgarna hamnade på hyllan efter första vändan.
Detta är vad jag har för erfarenhet om tunga hjul.
Tänk dig sedan när dessa hjul kommer upp i fart och börjar vobbla som monster hjul gör.
Hjul lagret kommer att ta slut onödigt fort .
// Packo
Tommy har köpt av oss en 29cc cylinderkit till sin 23cc motor.
Det är en cylinder med 36mm borrning som är till en standard 28mm vev.
han kan inte använda en +2 vev då kolven nockar toppen i cylindern.
Hoppas detta är till lite hjälp.
Det jag tror att största problemet är just det som har skrivits tidigare här.
Aluminiumfälgar !! Det är snyggt, med fruktansvärt tunga.
Det ger en enorm gyrovekan som är väldigt dåligt vid körning , och det suger malle ur motorn att få dessa hjul att komma upp i varv.
Vi har en kund här som har köpt Robbans aluminiumfälgar till FG buggy som Robban har haft dom på sin smartech om jag inte minns helt fel.
Bilen gick som ett skott , för att sedan bete sig med alufälgar som en slö tråkig slutkörd bil med en dålig 23cc motor.
Fälgarna hamnade på hyllan efter första vändan.
Detta är vad jag har för erfarenhet om tunga hjul.
Tänk dig sedan när dessa hjul kommer upp i fart och börjar vobbla som monster hjul gör.
Hjul lagret kommer att ta slut onödigt fort .
// Packo
RC Maffian och ordinarie jobb 7-16
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Motor till FG Monster
Bra att vi fick det utrett tillslut då !Diesel wrote:Hej på er alla.
Tommy har köpt av oss en 29cc cylinderkit till sin 23cc motor.
Det är en cylinder med 36mm borrning som är till en standard 28mm vev.
han kan inte använda en +2 vev då kolven nockar toppen i cylindern.
Hoppas detta är till lite hjälp.
Det jag tror att största problemet är just det som har skrivits tidigare här.
Aluminiumfälgar !! Det är snyggt, med fruktansvärt tunga.
Det ger en enorm gyrovekan som är väldigt dåligt vid körning , och det suger malle ur motorn att få dessa hjul att komma upp i varv.
Vi har en kund här som har köpt Robbans aluminiumfälgar till FG buggy som Robban har haft dom på sin smartech om jag inte minns helt fel.
Bilen gick som ett skott , för att sedan bete sig med alufälgar som en slö tråkig slutkörd bil med en dålig 23cc motor.
Fälgarna hamnade på hyllan efter första vändan.
Detta är vad jag har för erfarenhet om tunga hjul.
Tänk dig sedan när dessa hjul kommer upp i fart och börjar vobbla som monster hjul gör.
Hjul lagret kommer att ta slut onödigt fort .
// Packo
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests