Jag kör med direct power i min kärra och har gjort det since day 1, så jag kan inte bekräfta att det går snabbare.
Men min mottagare kostar 1100kr (R614FF), tycker det är en billig försäkring att lägga nån hundralapp på DP-kabelset eller löda några timmar.. Läser man på utländska forum så har några haft problem med överhettade mottagare som lett till failure.. Den värmen kommer ifrån att du leder all kraftförsörjning genom tunna banor i mottagarens kretskort som blir lite som värmekablar. Vill tom minnas att jag läst att Futaba själva rekommenderar att mottagaren placeras i ventilerat utrymme och dessutom ställs upp på långsidan, inte liggande, för bättre luftgenomströmning/kylning.
Man kan likna det vid en gammal porslinssäkring som flera gånger legat kring maximalt strömuttag utan att tråden brunnit av, detta medför att materialet, i detta fall tråden blir utmattat och en vacker dag räcker det med att kliva upp på morgonen och slå på strömbrytaren till badrummet och säkringen löser ut.
Med det vill jag säga att, jag tror inte du bränenr en mottagare genom att köra runt med ett rhino en gång, men ju mer du gör det, ju mer ökar risken att mottagaren "brinner upp". Better safe then sorry, många här har lagt 10-30 tusen på en bil, en hundring till har väl ingen dött av?