Jag har grejat lite i verkstan idag för att stilla mina begär
Började med att sätta ihop servoräddaren som hoppade isär i Lidköping. hade tyvärr ingen låsring i rätt dimension, så det fick duga med ett c-clips.. Hoppas det håller.
Framvagnen har inte varit riktigt 100 på bilen sedan jag köpte den. Även om bärarmarna varit identiska, så har caster-justeringen fått stå olika för att castern skulle vara samma på båda sidor. Idag fick jag för mig att gå till botten med problemet. Bara att börja med att riva allt av bottenplattan
Eftersom bulkheads:en sitter i bottenplattan utan att vara ordentligt låsta sinsemellan, så är det viktigt att dom sitter monterade plant på plattan. Jag började med att rikta plattan lite till, den har nog fått sig en liten knäck i framkant vid någon av mina krasher. Sedan fräste jag nya anläggningsytor i plattan för bulkheads:en (tog ca 1/10). Plattan är lite lätt u-formad i längsled, och det är inte värt att försöka rikta, det borde dessutom göra den lite styvare.
Så här fräste jag:
Sedan tog jag båda bulkheads och satte ihop dom med 8mm axelstål i varje bärarmshål. Då kunde jag se att det inte var helt exakt matchning på hålen för övre bärarmarna. Detta hade jag missat innan..
Någon 1/10 fel här, och det blir snabbt någon mm längst ut på bärarmen. När jag riktat bulkheads:en satte jag dom (fortfarande hopmonterade med axlar) i fräsen och planade ytan mot bottenplattan. Sedan var det bara att montera.
Surprise, nu stämmer det med caster-justeringen
Som nästa var det dags för ändröret på pipan som lossnade i Lidköping. Jag har väl antingen agerat bromskloss och blivit påkörd, eller glömt att kolla backspegel när jag backat..
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Fick bli en omgång med alu-lodet och gasolen. Har inga bra erfarenheter av det hållfasthetsmässigt, men borde kanske klara sin uppgifta att hålla röret på plats i detta fall..
Så var det dags för setup(igen).. Nu gick jag på fabriksinställningarna på bilen, så jag kapade dom röda progressiva 1½ varv (samma som dom lokala förmågorna gör med sina 740..
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
) och monterade i fram.
I bak fyllde jag med 3000 dämparolja och monterade original gröna fjädrar. Nu är den väldigt seg i dämpningen bak, men efter lite spionage i Lidköping så kunde jag konstatera att bla en viss rs5:a också var väldigt seg i bakdämparna, så det kan nog vara bra ändå kanske?
Tar ju lite emot att gå ifrån sina egna teorier när man vet bäst själv
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Vad fan vet den där Markus Feldmann som påstår att man ska 3000-5000 i bakdämparna på denna bil?
![LOL :lol2:](./images/smilies/n_new_lol.gif)
Nåja, man får ju prova bara för att bevisa att han har fel och jag har rätt!
Tog dessutom och tvättade luftfiltret, så nu är den nästan som ny!
![Image](http://i1141.photobucket.com/albums/n591/Rallyfinnen/Lauterbacher%20L3%20Evo/IMG_20110807_203128.jpg)