Ja, det hände!
Bilen jag lovade mig själv att aldrig köpa, hamnade trots allt i garaget, och det blev helt oplanerat och spontant.
Ända från lanseringen har jag varit tveksam till konstruktionen på den här plattformen, och en del av det grundar sig nog i att jag hade hoppats på något helt annat när Kraken aviserade att det skulle byggas en ny 2wd sandrail.
Bajan har varit tveklös kung på den tronen sedan 2006, och har i min mening fortfarande ingen konkurrens.
Många av problemen på Bajans chassi är kopierade och har fått en liten ny design på Veslan, och vissa av sakerna man ser är rent häpnadsväckande dåligt.
Den ser ut som en Baja, och beter sig väldigt likvärdigt, men har fått en bättre styrning än den Bajan har.
Lite längre länkarmar än en widekittad Baja, och en lite annan markfrigång.
Drivningen sker från en vanlig 54mm koppling via en piniong och ett spurgear, men med en obligatorisk slipperclutch som kommer från Vekta.
Klockans axel är 20mm, och kullagren är vanliga standard
lågprofil 20x32x7, och är enligt min mening helt fel typ av lager för den sortens belastning.
Det finns ingen anledning att välja en 20mm axel när marknadens utbud på 15mm är så enormt.
Dessutom skulle ett 15x32x9 lager hålla väldigt mycket bättre.
Den ingående axeln i växellådan har en medbringare för en motsvarande bromshex från Baja, men här är den gjord för Vektans bromsbelägg och bromsskiva.
Tyvärr finns det inget utrymme till dubbla skivor på den, och det är ett stort minus.
Växellådan är utformad likadant som på Baja, med ett idle gear på mitten mellan ingående axel och diffen, som också kommer från Vekta, men med ett annat krondrev.
På Veslan sitter gearplaten skruvad med 3st långa genomgående M4 skruvar i växellådan, och inga andra stag eller den så kallade trannyplaten på Bajan finns.
Det innebär att när chassit flexar (tro mig, det flexar rejält) bryter det sönder växellådshuset.
Motorn sitter stagad enbart på framsidan med konsoller i chassiplattan.
Tanken kommer från Baja.
Radiolådan, som faktiskt är riktigt bra, kommer också den från Vekta.
Tanken är att man ska montera 2st stora largescale servon, och hade man kunnat få dit dubbla bromsskivor, hade det räckt utan problem med ett litet vanligt servo för gas/broms.
Servoräddaren och styrningen är en av de riktigt stora lyften på Veslan.
Den svänger nästan jobbigt bra när man är van med Baja.
Stötdämparna är likadana fram och bak, och har inbyggt membran för volymkompensering, vilket också fungerar riktigt bra.
Buren är samma som Kraken tillverkat till Baja under beteckningen TSK-B, och som bara fått nya lexanpaneler
Dave's Kraken Vesla5
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: Dave's Kraken Vesla5
Givetvis behövde bilen en motor med!
Har byggt några 38cc med 30°N cylindrar som fungerat helt ok, och nu ville jag plåga gränserna lite extra.
Ett Turtle Racing reedcase vevhus som behövde en hel del arbete innan prylarna passade ihop fick det bli.
Den här maskinen skulle behöva mer kylning, den saken var klar redan från början.
Så jag modifierade cylindertoppen, tillverkade en kyltopp av aluminium, och portade den ganska mycket elakare än allt jag gjort tidigare, och höll tummarna för det bästa...
Lite smått besvärlig att starta, och jag drog sönder 2st Turtle Racing v2 starter och 2st standard dragstarter innan jag ens fick den att tända...då kändes det ganska hopplöst faktiskt.
Har byggt några 38cc med 30°N cylindrar som fungerat helt ok, och nu ville jag plåga gränserna lite extra.
Ett Turtle Racing reedcase vevhus som behövde en hel del arbete innan prylarna passade ihop fick det bli.
Den här maskinen skulle behöva mer kylning, den saken var klar redan från början.
Så jag modifierade cylindertoppen, tillverkade en kyltopp av aluminium, och portade den ganska mycket elakare än allt jag gjort tidigare, och höll tummarna för det bästa...

Lite smått besvärlig att starta, och jag drog sönder 2st Turtle Racing v2 starter och 2st standard dragstarter innan jag ens fick den att tända...då kändes det ganska hopplöst faktiskt.
- Dave
- Site Admin
Under inkörningen märkte jag att den sölade ner sig med olja från framsidan/insuget av cylindern, och hann inte fixa det innan mässan på Aeroseum.
Jag tänkte mest att det var gjutningen i insuget och täckbrickan som läckte lite.
När jag sen började köra med den, blev det tydligt att den sölade rejält.
Tappade bromsarna ganska snabbt pga all olja, och så fick det vara under mässan.
Bilen gick riktigt bra, även om chassit är väldigt svajigt.
En del av det beror såklart på att det saknas krängningshämmare.
Med "lagom" mycket effekt, och bra grepp blev den väldigt kul att köra.
Nästan så den gick att kommendera upp på bakhjulen när man ville.
Väl hemma igen så blev det att riva av cylindern och leta reda på läckaget.
Kan vara den snabbaste felsökningen jag gjort i hela mitt liv, eftersom det var hål rakt in i cylindern...
Hade gått igenom med 5'e kanalen, och materialet var så lövtunt att hålet var stort som ett knappnålshuvud.
Nåja, det blev att bygga upp med kemisk metall och hoppas på det bästa!
Nu blev den ännu jobbigare att få igång...
Jag tänkte mest att det var gjutningen i insuget och täckbrickan som läckte lite.
När jag sen började köra med den, blev det tydligt att den sölade rejält.
Tappade bromsarna ganska snabbt pga all olja, och så fick det vara under mässan.
Bilen gick riktigt bra, även om chassit är väldigt svajigt.
En del av det beror såklart på att det saknas krängningshämmare.
Med "lagom" mycket effekt, och bra grepp blev den väldigt kul att köra.
Nästan så den gick att kommendera upp på bakhjulen när man ville.
Väl hemma igen så blev det att riva av cylindern och leta reda på läckaget.
Kan vara den snabbaste felsökningen jag gjort i hela mitt liv, eftersom det var hål rakt in i cylindern...

Hade gått igenom med 5'e kanalen, och materialet var så lövtunt att hålet var stort som ett knappnålshuvud.
Nåja, det blev att bygga upp med kemisk metall och hoppas på det bästa!
Nu blev den ännu jobbigare att få igång...

- Dave
- Site Admin
Under uppvisningen på mässan, rasade Zylinders 38cc, med ett likadant cylinderkit som det jag har, och efter ett konstaterande att den ena nållagerbrickan hade exploderat i hans motor, passade jag på att byta mina till Zenoah G320RC.
Givetvis passar inte prylarna klockrent, utan Zenoah brickorna är 2,2mm smalare tillsammans än 30°N.
Så det blev att jaga 1,00mm shims som jag slipade upp hålen i.
Blev 0,4g lättare än original, men jag gillar inte att ha mer skrot än nödvändigt på kolvbulten.
Lär väl visa sig om det fungerar...
Givetvis passar inte prylarna klockrent, utan Zenoah brickorna är 2,2mm smalare tillsammans än 30°N.
Så det blev att jaga 1,00mm shims som jag slipade upp hålen i.
Blev 0,4g lättare än original, men jag gillar inte att ha mer skrot än nödvändigt på kolvbulten.
Lär väl visa sig om det fungerar...
- Dave
- Site Admin
Ett par bilder på hur den ser ut kanske vore kul med!