Portningstråden!

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Rallyfinnen

Re: Portningstråden!

Post by Rallyfinnen » 05 Dec 2009, 20:29

Snyggt portat, avfasningarna kan vara jobbiga att få till, men det ser ju jämt och fint ut!

Du kanske kunde ta lite mer i kanalerna? Det är ju svårt att se hur mycket som är taget, men det ser ut som du mest putsat lite i nederkant? Beror ju på hur aggressiv portning man vill göra också, det verkar som du gjort en ganska snäll portning generellt, så det behövs kanske inte så mycket i kanalerna. Svårt att veta var 'svagaste länken' är när man portar :) Man borde räkna areor och porttider osv..
Har du gjort några beräkningar innan du portade också kanske? Jag har aldrig orkat rita av portar och räkna areor osv..bara mätt graderna portarna är öppna.. (finns här: http://fsracing4wd.proboards.com/index. ... 128&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;)

Generellt tycker Jag att dom verkar ganska öppna nertill, men smalnar av upptill, så antagligen är det mesta av strypningen längre upp. Samtidigt bedöver dom nog ha en viss trattform för att accelerera luften på ett bra sätt.

Angående nerkortningen av mellanväggen som nämndes tidigare, så skulle jag tro att det görs för att det är ett enkelt sätt att öka arean på kanalerna nertill, och samtidigt påverkar man 'resonansen' för kanalerna till en högre frekvens (jag tänker basreflexlåda igen där vevhuset är lådan och kanalerna är basreflexporten :) )
Även om man inte öppnar upp kanalerna upptill, så flödar dom kanske en lite bättre av att dom blir kortare också?
Den viktigaste uppgiften dessa väggar har är nog att stötta kolvringen så den inte slits så hårt, så den delen skulle jag aldrig ta bort. Desten stöttar väl kolven delvis, så frågan är ju hur mycket skada det gör att ta bort dom..
Skulle vara en liten sån vägg i mitten på utblåset också, då kunde man göra det breeeettt!! :D

Skulle gissa att denna portning inte sliter mycket mer än standard på kolvringen, men varvar lite mer och ger mer moment på varv för att du öppnat upp utblåset en del (1mm uppåt var det väl?) och breddningen av insug.
Höjer man avgasporten så höjs avstämda varvtalet om man inte gör om pipan. En annan form/tid på utblåset skulle egentligen generera en lite annan form på pipan också, men jag vet inte hur mycket detta inverkar i praktiken.

Om man jämför dessa motorer med hur tidigare generationer såg ut, så är det ju en otrolig skillnad! Alla portar är mycket större, och dom går ju riktigt bra utan portning med bra pipa också! Synd att det finns så dåligt med material i dom runt kanalerna, man stöter på luft ganska fort :)

Angående avfasningen på portarna, så tror jag inte man behöver fasa av 'pluppen' i insuget, kolvringen går ju aldrig nedanför den. Såg ut som du fasat av utbåset åt sidorna ocså? Det tror jag är mer till nackdel än fördel. Enligt mig behöver dom endast fasas i över och underkant, dvs i den rikting som koven rör sig. Fasar man åt sidorna så tar man bort det stöd cylinderväggen ger, det blir helt enkelt samma effekt som om man breddat utblåset lite till utan att fasa av det.

OBS, detta är endast mina personliga synpunkter, andra synpunkter är välkomna! Hoppas mina kommentarer uppfattas som konstruktiva och inte gnäll :)

Sponsor

Sponsor

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 05 Dec 2009, 20:36

Alla inlägg är bra! Och du verkar som du vet vad du pratar om! Och vi är på ett forum där man SKALL ventelera allt!!!!!
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Dec 2009, 20:42

Lusse wrote:Ja .Titta på desa bilder http://www.jeroentune.nl/motors.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Så förstår du!
Hoppsan!
Rejält brett utblås på ena bilden där! Definitivt mer än 1mm som han nämner i texten :)

Fan, man borde skaffa bättre slipstift till dremeln! Har ett 'allt i allo-kit' från biltema (art nr 20-812 använder dom små 'diamant-coatade' stiften), men såg att dom hade svindyra stift som skulle vara perfekta för portning också! Vad kör ni med för slipstift?

Kunde vara bra med en sån rund spets och dremeln i ett ställ (typ pelarborr) när man ska ta ögonbrynen, det är lätt att det slinter.. Lite tejp i cylindern kan ju skydda lite grann, men är ingen garanti..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Dec 2009, 20:54

Lusse wrote:Alla inlägg är bra! Och du verkar som du vet vad du pratar om! Och vi är på ett forum där man SKALL ventelera allt!!!!!
Jag har bara bonntrimmat en del, läst på i efterskott och konstaterat hur komplicerat det egentligen är.. :) Det finns många som är mycket mer erfarna än jag!
Just detta med att bredda och öppna upp kanalerna kan nog ge en hel del med (i princip) bibehållet register. Att ändra timing på portarna har jag blivit lite rädd för efter man läst lite teori också.
Egentligen borde man ju göra det hela vägen ut och mappa portar, räkna och greja.. Skulle vara trevligt att komma över någon simuleringsmjukvara att leka med, så kanske man skulle bli mer motiverad att mäta upp en cylinder riktigt.
Har föröskt hitta tunn karosseriplåt för att tillverka egna pipor också(hydroforma), men det verkar nästan omöjligt att hitta mjuk plåt omkring 0,5mm..
Jag tror det finns mycket att hämta med olika pipor, dessutom stör jag mig på priserna på dom man kan köpa..
Inte så att jag tror det skulle löna sig att tillverka egna och sälja, men skulle gärna göra egna och prova lite. ..bara brorsan får ihop motorbänken någon gång.. :) Tydligen har han fått i en fungerande lastcell nu, och har mätt effekten på en borrmaskin som han kopplat på :) Inertia-beräkningarna saknas än, och en massa loggfunktioner osv.
Nu skulle han dricka öl, så då blir det inget gjort igen på en stund.. konstiga prioriteringar :roll: :D
Last edited by Rallyfinnen on 05 Dec 2009, 21:15, edited 3 times in total.

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 05 Dec 2009, 20:58

Klart jag inte tar dina inlägg som kritik. Tycker det är skitbra att du kommer med kommentarer om vad du tycker. Det var ju därför jag skapade denna tråden ;)

Jo, avfasningarna var inte helt enkla att få till. Det är lätt att repa cylindern när man gör dessa. Du har rätt angående att det är en snäll portning. Jag tog inte bort alls mycket material nånstans. Var för feg helt enkelt :D Tycker det är grymt svårt att veta hur mycket man ska ta. Skulle tro att det är bättre att ta för lite än för mycket.

Gjorde inga beräkningar innan jag körde igång utan det enda jag mätte upp var höjningen av insuget med 1mm. Därefter körde jag mest på känn :mrgreen:

Tror att jag börjar med en snäll portning när jag får den "riktiga" cylindern. Kanske dock ska ta och bredda insug, utblås och kanalerna lite mer än jag gjort på denna provcylle.

Har inte du några bilder på din portning Rallyfinnen?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Dec 2009, 21:04

Det är lätt att stöta sig med folk på forum, var och en tolkar saker på sitt sätt. Här ser man ju inte det mörka molnet växa över huvdet på den somläser inläggen :)
Passa på och 'våldta' denna cylinder nu, och öva på portning, sedan kan du fega när du får riktiga cylindern ! :)

Jag har inga bilder än, har inte bestämt mig om den ska våldtas mer än :)
Har inte fyllt i kemisk metall än heller, efter det så ska det ju putsas till lite mer.
Last edited by Rallyfinnen on 05 Dec 2009, 21:15, edited 1 time in total.

waqr

Post by waqr » 05 Dec 2009, 21:08

Hehe....här (hos mig) växer inga mörka moln iallfall, det kan du vara säker på :mrgreen: Men jag förstår vad du menar.

Ok...men det ska bli spännande att se hur din portning ser ut (har höga förväntningar :mrgreen: )
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Dec 2009, 21:23

Jag är inte nöjd med den själv, slant bla med dremeln lite, och sånt är ju aldrig bra.. Tror det skulle vara enklare i vissa moment om dremeln satt fast, och man höll i cylindern istället.
Portningen liknar väl portningarna som det finns bilder på tidigare i tråden, med ögonbryn och lite bredare och högre (ca 0,5mm) utblås, breddat och fyrkantigare insug..
Vad jag funderar på är om jag skulle öppna upp väggarna helt på kanalerna och ge dom en mera böjd form(med kemisk metall). Jag tror inte 90-gradaren ut i cylindern är så bra, kunde man dra ut dom så skulle det bli en lite mjukare sväng för flödet.
Problemet är nog tändspolen som sitter på ena sidan. Får se hur mycket plats det finns..

I övrigt så kan mina inlägg ändra lite.. går in och justerar felstavningar, och lägger till grejer jag kommer på i efterskott ibland.. (ifall någon undrar)
Last edited by Rallyfinnen on 05 Dec 2009, 21:38, edited 1 time in total.

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 05 Dec 2009, 21:24

Nu måste jag läga mig i !!!ALLA Måst kuna säg vad man vill utan att ta illa vid! DET ÄR ETT FORUM DÄR ALLA KANN KOMA TILL TALS!!!!!!!.....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

waqr

Post by waqr » 05 Dec 2009, 21:59

Rallyfinnen wrote:Jag är inte nöjd med den själv, slant bla med dremeln lite, och sånt är ju aldrig bra.. Tror det skulle vara enklare i vissa moment om dremeln satt fast, och man höll i cylindern istället.
Portningen liknar väl portningarna som det finns bilder på tidigare i tråden, med ögonbryn och lite bredare och högre (ca 0,5mm) utblås, breddat och fyrkantigare insug..
Vad jag funderar på är om jag skulle öppna upp väggarna helt på kanalerna och ge dom en mera böjd form(med kemisk metall). Jag tror inte 90-gradaren ut i cylindern är så bra, kunde man dra ut dom så skulle det bli en lite mjukare sväng för flödet.
Problemet är nog tändspolen som sitter på ena sidan. Får se hur mycket plats det finns..

I övrigt så kan mina inlägg ändra lite.. går in och justerar felstavningar, och lägger till grejer jag kommer på i efterskott ibland.. (ifall någon undrar)
Jo det gäller att vara stadig på handen. Försökte hålla cylindern med handen och liksom slipa i luften men det var ju helt omöjligt. Slutade med att jag la cylindern mot en bänk men det var ändå svårt att vara helt stadig. Det gäller ju samtidigt att få en bra vinkel som släpper in tillräckligt med ljus i cylindern så man ser vad man gör.

Vad menar du med att "öppna upp väggarna helt på kanalerna och ge dom en mera böjd form" ?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Dec 2009, 22:20

Hmm, hur ska jag förklara..
Som dom är nu så går dom ju rakt upp parallellt med cylinderväggen, sedan är det en 90-gradare in i cylindern.
Om man kunde flytta ut ytterväggarna, så att kanalen får en böjd form, så blir det inte så tvär sväng högst upp..
Många mc-cylindrar odyl ser ut så. Jag tror det skulle göra en hel del för flödet i kanalerna.

waqr

Post by waqr » 05 Dec 2009, 22:29

Ok, så om jag förstått det rätt så vill du alltså flytta dem (böja dem) mer mot insuget alltså? I såfall lär ju detta, precis som du säger, ge ett bra mycket bättre flöde i kombination med ett par rejäla "ögonbryn".
Letar Baja 5B

crh

Post by crh » 05 Dec 2009, 22:59

Angående polerat eller inte så har jag för mig att jag läst någonstans att om det är polerat så finns det risk att det bildas bränsle droppar på väggarna.
Med en skrovligare yta så blir det turbulens som drar med sig allt bränsle.

Ett sätt att få stöd vid portning som fungerade bra för mig va att montera ett tändstift i cylindern och sedan dra fast det i skruvstädet.
Då gick det att både vinkla och rotera på lite olika sätt som oftast gjorde att man kom åt ganska hyfsat och det var relativt stadigt.
FG MBPro

crh

Post by crh » 05 Dec 2009, 23:05

Det som e gjort på sidan http://www.jeroentune.nl/motors.htm" onclick="window.open(this.href);return false; är en fyrbult cylinder vet inte om det är direkt jämförbart med dom två bult cylindrar som vi har karvat i :?

Tycker inte att det verkar vara så mycket material att jobba med i början av kanalen på tvåbultaren, men det går ju att plasta 8-)
FG MBPro

crh

Post by crh » 05 Dec 2009, 23:12

Slipstift så har jag dessa 20-544 från biltema, lite dyra med dom fungerar helt underbart.
Lite T-röd sen är det bara frågan hur mycket man vill jobba bort.
Använder snart dessa till allt jag ska göra :D
FG MBPro

Post Reply