Du kanske kunde ta lite mer i kanalerna? Det är ju svårt att se hur mycket som är taget, men det ser ut som du mest putsat lite i nederkant? Beror ju på hur aggressiv portning man vill göra också, det verkar som du gjort en ganska snäll portning generellt, så det behövs kanske inte så mycket i kanalerna. Svårt att veta var 'svagaste länken' är när man portar
Har du gjort några beräkningar innan du portade också kanske? Jag har aldrig orkat rita av portar och räkna areor osv..bara mätt graderna portarna är öppna.. (finns här: http://fsracing4wd.proboards.com/index. ... 128&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;)
Generellt tycker Jag att dom verkar ganska öppna nertill, men smalnar av upptill, så antagligen är det mesta av strypningen längre upp. Samtidigt bedöver dom nog ha en viss trattform för att accelerera luften på ett bra sätt.
Angående nerkortningen av mellanväggen som nämndes tidigare, så skulle jag tro att det görs för att det är ett enkelt sätt att öka arean på kanalerna nertill, och samtidigt påverkar man 'resonansen' för kanalerna till en högre frekvens (jag tänker basreflexlåda igen där vevhuset är lådan och kanalerna är basreflexporten
Även om man inte öppnar upp kanalerna upptill, så flödar dom kanske en lite bättre av att dom blir kortare också?
Den viktigaste uppgiften dessa väggar har är nog att stötta kolvringen så den inte slits så hårt, så den delen skulle jag aldrig ta bort. Desten stöttar väl kolven delvis, så frågan är ju hur mycket skada det gör att ta bort dom..
Skulle vara en liten sån vägg i mitten på utblåset också, då kunde man göra det breeeettt!!
Skulle gissa att denna portning inte sliter mycket mer än standard på kolvringen, men varvar lite mer och ger mer moment på varv för att du öppnat upp utblåset en del (1mm uppåt var det väl?) och breddningen av insug.
Höjer man avgasporten så höjs avstämda varvtalet om man inte gör om pipan. En annan form/tid på utblåset skulle egentligen generera en lite annan form på pipan också, men jag vet inte hur mycket detta inverkar i praktiken.
Om man jämför dessa motorer med hur tidigare generationer såg ut, så är det ju en otrolig skillnad! Alla portar är mycket större, och dom går ju riktigt bra utan portning med bra pipa också! Synd att det finns så dåligt med material i dom runt kanalerna, man stöter på luft ganska fort
Angående avfasningen på portarna, så tror jag inte man behöver fasa av 'pluppen' i insuget, kolvringen går ju aldrig nedanför den. Såg ut som du fasat av utbåset åt sidorna ocså? Det tror jag är mer till nackdel än fördel. Enligt mig behöver dom endast fasas i över och underkant, dvs i den rikting som koven rör sig. Fasar man åt sidorna så tar man bort det stöd cylinderväggen ger, det blir helt enkelt samma effekt som om man breddat utblåset lite till utan att fasa av det.
OBS, detta är endast mina personliga synpunkter, andra synpunkter är välkomna! Hoppas mina kommentarer uppfattas som konstruktiva och inte gnäll