Vad gör DU just nu?

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord, förutom RC!
nho1
Phone Number: 0702436912

Re: Vad gör DU just nu?

Post by nho1 » 22 Jul 2012, 21:13

.... :hmm: :hmm: :hmm:

Sponsor

Sponsor

Malte

Post by Malte » 22 Jul 2012, 21:20

Itasha, ett tips. Vissa av oss har viss vana av datorer, men förväxla oss inte med Sweclockers! :thumbsup:

John

Post by John » 22 Jul 2012, 21:30

Itasha wrote:Äntligen fått ordning på min VPN-server och därmed även WoL. Asus har en av de mest högpresterande routrarna som finns för hemmabruk, men mjukvaran lämnar en del att önska. Inget stöd för broadcasts WAN-LAN och ARP table rensas efter några minuter även när all sorts strömsparning är avstängd trots att man satt upp statiska routes, lätt att konfigurera WoL då... :doh:

Som tur är så finns det duktiga killar som tagit sig på att göra ett mer eller mindre perfekt custom firmware för routern. Alernativen stod mellan att koppla in någon form av lagring via USB till routern och köra in Optware och sedan slänga in någon ändamålsaktig mjukvara, använda en SSH-server och skriva ett kommando i terminalen eller köra igång en VPN-server och genom den väcka datorn från det privata nätverket. Valde VPN-servern då det var smidigast och har andra användningsområden också. Men hepp, vägrade att fungera över WAN hur jag än gjorde, bara på det privata nätverket. Så efter några timmar så insåg man att Telia blockerat PPTP-trafik över deras 3G-nätverk... :doh: :doh: :doh: Kör L2TP nu istället, dock finns inget stöd för IPSec än.
Du vill alltså koppla upp dig via VPN för att sedan skicka ett "Magic/WoL"-paket till destination-nätet? Frågan är om datorn du kopplar upp dig i från broadcastar ut det över VPN-interfacet och vidare den vägen.
Tror nämligen att den bara skickar ut det på det fysiska, och inte på det virtuella för VPN.

DD-WRT borde funka för dig, finns säkert någon WoL-extension till webbgränssnittet också. Så kan man gå genom det för att sparka igång burkarna utifrån.

Btw, för er som undrar vad WoL (Wake on Lan) är. http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN

Stelunex
Phone Number: 0738937679

Post by Stelunex » 22 Jul 2012, 21:36

John wrote:
Itasha wrote:Äntligen fått ordning på min VPN-server och därmed även WoL. Asus har en av de mest högpresterande routrarna som finns för hemmabruk, men mjukvaran lämnar en del att önska. Inget stöd för broadcasts WAN-LAN och ARP table rensas efter några minuter även när all sorts strömsparning är avstängd trots att man satt upp statiska routes, lätt att konfigurera WoL då... :doh:

Som tur är så finns det duktiga killar som tagit sig på att göra ett mer eller mindre perfekt custom firmware för routern. Alernativen stod mellan att koppla in någon form av lagring via USB till routern och köra in Optware och sedan slänga in någon ändamålsaktig mjukvara, använda en SSH-server och skriva ett kommando i terminalen eller köra igång en VPN-server och genom den väcka datorn från det privata nätverket. Valde VPN-servern då det var smidigast och har andra användningsområden också. Men hepp, vägrade att fungera över WAN hur jag än gjorde, bara på det privata nätverket. Så efter några timmar så insåg man att Telia blockerat PPTP-trafik över deras 3G-nätverk... :doh: :doh: :doh: Kör L2TP nu istället, dock finns inget stöd för IPSec än.
Du vill alltså koppla upp dig via VPN för att sedan skicka ett "Magic/WoL"-paket till destination-nätet? Frågan är om datorn du kopplar upp dig i från broadcastar ut det över VPN-interfacet och vidare den vägen.
Tror nämligen att den bara skickar ut det på det fysiska, och inte på det virtuella för VPN.

DD-WRT borde funka för dig, finns säkert någon WoL-extension till webbgränssnittet också. Så kan man gå genom det för att sparka igång burkarna utifrån.

Btw, för er som undrar vad WoL (Wake on Lan) är. http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN
Det här är som att läsa en bruksanvisning på indiska... :hmm: :hmm:

John

Post by John » 22 Jul 2012, 21:41

Hahah, ja chansen att en svensson med normala dator-skillz ska förstå dom här termerna och och förkortningarna är ju minimala. :) På det här forumet är det helt OK!

Enkelt förklarat, WoL är en funktion som finns inbyggd i nätverkskorten som möjliggör att man kan starta en avstängd dator (förutsatt att strömkabeln sitter i) genom att skicka ut ett visst data-paket på nätverket.
Det är smidigt om skulle behöva dra igång ett stort antal datorer på en gång utan att behöva springa runt och trycka på power-knappen på varenda en. Perfekt om det ska göras installationsarbeten på datorerna någon helg på ett företag t.ex...

Ah, nog om det nu...

Mats B

Post by Mats B » 22 Jul 2012, 21:48

Robban wrote:Hemma efter en hård helg på Chappen! Men fy fan va skoj jag har haft!
O inte en tillstymmelse till så mycket som ett hej ...... Du var ju nästgårds för böveln :mad:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 22 Jul 2012, 22:14

Haha Mats! Jag hade inte tid! Hade juh massvis med öl att hälla i mej :) chappens parkering är juh världens grymmaste bash sandlåda!

Mats B

Post by Mats B » 22 Jul 2012, 23:03

Visst e den det..... Finns Massor med bash hålor häromkring... :thumbsup: :drive:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Burnout

Post by Burnout » 23 Jul 2012, 01:38

Jag är trötta nu eftersom jobba riktig motorbåt 36fot
Den hade problem motor lite läcka olja sen små saker.
Det var inte kul att trånga i motorrum eftersom två motor som stora.
Bara kvar är undersök varför läcka olja från vänster motor.
Fortsätter imorgon!

Itasha

Post by Itasha » 23 Jul 2012, 01:43

Malte wrote:Itasha, ett tips. Vissa av oss har viss vana av datorer, men förväxla oss inte med Sweclockers! :thumbsup:
Det var ju ingen fråga jag ställde, ville bara skriva av mig och få lite medkänsla för mitt slit som jag gjort helt i onödan tack vare Telia. :lol2:
John wrote:Du vill alltså koppla upp dig via VPN för att sedan skicka ett "Magic/WoL"-paket till destination-nätet? Frågan är om datorn du kopplar upp dig i från broadcastar ut det över VPN-interfacet och vidare den vägen.

Jag har alltså redan fixat det så att det är klart, när jag kopplat upp mig till min VPN på routern så skickar jag sedan ett magic packet till mitt privata nätverks .255-adress, d.v.s. broadcasten. Då broadcastas det över det virtuella privata nätverket och inte Internet. Det finns ju inga privata adresser på Internet, så det kan inte misstolkas. Det man måste tänka på är ju dock att aktivera stöd för broadcasting LAN to VPN i VPN-servern, det är inget som är på default.

Detta är alltså helt enkelt så att när jag åker hemifrån t.ex. på semester så vill jag slippa ha på min hemdator hela tiden utan jag vill bara kunna väcka den om jag vill komma åt data på min FTP eller remote desktopa lite genom mobilen eller surfplattan. Bytte nyss ut den värdelösa D-Link routern jag hade, mjukvaran var utmärkt men hårdvaran flippade ur när man hade igång för många connections och ville utnyttja hela 100 Mbit-linan.

Och på en helt annan note så slutade min FTP-server helt plötsligt att fungera, så nu har jag suttit och felsökt ett antal timmar till och får ge mig för dagen. Trodde det var port forwarding som börjat bugga i senaste versionen av firmwaret eftersom det fungerat perfekt innan, så jag har suttit och gått bakåt i versionerna och testat varje möjlighet men hepp, bekräftade att det fungerade ändå med senaste versionen så nu är jag tillbaka till ruta noll igen. Kommer åt den på datorn som hostar FTPn men det är inte så konstigt eftersom den knappast går genom routern utan direkt loopbackar genom 127.0.0.1. Men ingen av de andra datorerna kommer åt den varken genom att ansluta direkt till den privata adressen eller genom att gå via den publika som skall port forwardas korrekt genom port 21 till den privata. Testat andra portar och genom SSH/SFTP också. :?

Slänga ut datorerna och börja på mitt RC-bygge istället kanske... :curse:

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 23 Jul 2012, 09:25

Lagom slö morgon.....nu blir det frukost !
:yawn:

Burnout

Post by Burnout » 23 Jul 2012, 21:42

Jag har jobba med data och mediaspelare som ska få uppdatering... lite besvär men blev bra nu.. :thumbsup:

MrKnopfler
Phone Number: 0705919847

Post by MrKnopfler » 23 Jul 2012, 21:43

Nu blir det kvällen. Klockan ringer så välldans jättetidigt imorgon :doh:
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl

huginen
Phone Number: 0733642957

Post by huginen » 24 Jul 2012, 11:37

fick mina grejer från DDM idag, tullfritt blev det och levererat direkt till dörren :thumbsup: :clap:

sorry tullen ni missade att mitt paket var värt $95 :cheesy: :lol2:

Image
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 24 Jul 2012, 12:25

grattis!
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Post Reply