Trimförgasare!!!
Re: Trimförgasare!!!
Dysorna i 990 er større og skal gi mer suppa, detta ska vara en bettre gassar enn 813,gir mera power osv. 
As kid i had a FG, now i`m a man and have a MCD.
MCD Racerunner Evo3,comp.Ultimate .m/Re-load`s porting edition TS Reedcase 30.5cc/Victory Pro-pipe.
Spektrum DSM racing system
jag er stolt Norsk
MCD Racerunner Evo3,comp.Ultimate .m/Re-load`s porting edition TS Reedcase 30.5cc/Victory Pro-pipe.
Spektrum DSM racing system
jag er stolt Norsk
- J.A racing
Vad gäller egentligen
lågen en timme 5 minuter
högen en timme o 45 minuter.
men det är väl kanske samma
som vi brukar säga.
njä, 1 timme och en 15 min och 1 timme och 30 min väl???
Minuter ? 1h 45min är ju 1,75 varv på hög då och 1h 5 min är ju 1,08 varv på lågen.
Grund inställningar är 1,5 varv på hög och 1,25 varv på låg, ska din ha mer än grundinställningar på högen.
Egon du har ett PM också
lågen en timme 5 minuter
högen en timme o 45 minuter.
men det är väl kanske samma
som vi brukar säga.
njä, 1 timme och en 15 min och 1 timme och 30 min väl???
Minuter ? 1h 45min är ju 1,75 varv på hög då och 1h 5 min är ju 1,08 varv på lågen.
Grund inställningar är 1,5 varv på hög och 1,25 varv på låg, ska din ha mer än grundinställningar på högen.
Egon du har ett PM också
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
hoppas egon ser detta och kan förklara hur det ligger till.
om inte annat s¨å träffar man han i skarnes sen!
om inte annat s¨å träffar man han i skarnes sen!
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Har WT 990 på min portade Zen 270. Det går till och med få motorn att fyrtakta på topp så den ger nog soppa så det räcker
Angående nålarna kör jag grund setup dvs 1,5/1,25
Angående nålarna kör jag grund setup dvs 1,5/1,25
Billös expertkommentator..
Jeg har svart J.A.Racing for lenge sen......
Tror mange kanskje trenger en liten forklaring på forskjellen mellom de forskjellige forgasserene......
2-Bolt motor;
De fleste 2-bolt motorene har stoooore vanskeligheter med å takle en WT-813, denne forgasseren leverer for mycket bensin for de fleste 2-bolt motorene.
Mange ser på cc som en indikator på hvor mye de forskjellige motorene kan ta imot med bensin, men dette er feil......det er størrelsen på inntak, eksos, og transfear som avgjør hvor mye bensin/luft de forskjellige motorene kan behandle........
Så her må vi starte med en liten "2-bolt ABC instruksjon".....;
WT-813 er egentlig inte en RC-forgasser, och en WT-771 er egentlig en RC båt-forgasser....En båt trenger mer RPM,
den trenger absolutt inte torque, derfor ble WT-771 produsert, dette er ochså en forklaring på hvorfor en WT-771 passer perfekt på f.eks en 2-bolt 30,5cc, denne motoren har mycket torque, men ingen RPM, WT-771 gjevner ut dette, gir motoren mer RPM och beholder ca 85% av torque i en 2-bolt 30,5cc....
En 2-bolt motor er egentlig inte klar for en WT-813, den har for liten eksos, for lite inntak, och for små transfear for å takle en 813, MEN; hvis man tuner/porter en 2-bolt perfekt for en 813 da er saken en helt annen.....en 30,5cc vil i utgangspunktet KUN ha torque, och absolutt ingen RPM......de "normale" motorene/kit som finnes på markedet idag er kun klargjort for en WT-668, spesielt fordi ESP och DDM satser på kvantitet och inte kvalitet/power...... (Igjen; PS! Inte for å prate skit om nogen, men når du blir så stor som DDM och ESP, er det inte mulig å lage varje motor med kvalitet, sånn er det bare....da ville de trenge 50 mann i jobb..!!)(och ESP er bare 4 personer!)
Vet da fa.. om dette forklarte noe, men vi sitter å spelar poker med lite Cognac......
4-Bolt motor;
En 4-bolt motor har et gjennomsnitlig større volum på 7% enn 2-bolt motorene, altså 7% større eksos, 7% større inntak, och 7% større transfear enn 2-bolt motorene......
E.ks; hvis du setter på en WT-813 på en 2-bolt stock 23cc motor, hva skjer....? Den drukner, inte i helve.. at en 2-bolt 23cc kan ta imot en WT-813....
Men WT-813 kommer orginalt på en stock 23cc 4-bolt fra Zenoah.....
En 4-bolt motor er ikke glad for en WT-603/668/771, da vil den få for lite bensin, inte på L-nåla, men på H-nåla.....
Beklager gutter, men dette ble et jæv.. dårlig innlegg, jeg måste tilbake til pokerbordet......
Det ble mycket "norskt" her, men håper dere fatter "lite" av hva jeg prøver å fortelle.....

Tror mange kanskje trenger en liten forklaring på forskjellen mellom de forskjellige forgasserene......
2-Bolt motor;
De fleste 2-bolt motorene har stoooore vanskeligheter med å takle en WT-813, denne forgasseren leverer for mycket bensin for de fleste 2-bolt motorene.
Mange ser på cc som en indikator på hvor mye de forskjellige motorene kan ta imot med bensin, men dette er feil......det er størrelsen på inntak, eksos, og transfear som avgjør hvor mye bensin/luft de forskjellige motorene kan behandle........
Så her må vi starte med en liten "2-bolt ABC instruksjon".....;
WT-813 er egentlig inte en RC-forgasser, och en WT-771 er egentlig en RC båt-forgasser....En båt trenger mer RPM,
den trenger absolutt inte torque, derfor ble WT-771 produsert, dette er ochså en forklaring på hvorfor en WT-771 passer perfekt på f.eks en 2-bolt 30,5cc, denne motoren har mycket torque, men ingen RPM, WT-771 gjevner ut dette, gir motoren mer RPM och beholder ca 85% av torque i en 2-bolt 30,5cc....
En 2-bolt motor er egentlig inte klar for en WT-813, den har for liten eksos, for lite inntak, och for små transfear for å takle en 813, MEN; hvis man tuner/porter en 2-bolt perfekt for en 813 da er saken en helt annen.....en 30,5cc vil i utgangspunktet KUN ha torque, och absolutt ingen RPM......de "normale" motorene/kit som finnes på markedet idag er kun klargjort for en WT-668, spesielt fordi ESP och DDM satser på kvantitet och inte kvalitet/power...... (Igjen; PS! Inte for å prate skit om nogen, men når du blir så stor som DDM och ESP, er det inte mulig å lage varje motor med kvalitet, sånn er det bare....da ville de trenge 50 mann i jobb..!!)(och ESP er bare 4 personer!)
Vet da fa.. om dette forklarte noe, men vi sitter å spelar poker med lite Cognac......
4-Bolt motor;
En 4-bolt motor har et gjennomsnitlig større volum på 7% enn 2-bolt motorene, altså 7% større eksos, 7% større inntak, och 7% større transfear enn 2-bolt motorene......
E.ks; hvis du setter på en WT-813 på en 2-bolt stock 23cc motor, hva skjer....? Den drukner, inte i helve.. at en 2-bolt 23cc kan ta imot en WT-813....
Men WT-813 kommer orginalt på en stock 23cc 4-bolt fra Zenoah.....
En 4-bolt motor er ikke glad for en WT-603/668/771, da vil den få for lite bensin, inte på L-nåla, men på H-nåla.....
Beklager gutter, men dette ble et jæv.. dårlig innlegg, jeg måste tilbake til pokerbordet......
Jan-Erik
http://www.pro-racing.no
- J.A racing
Ja det kommer jag ihåg men visst är det varv och inte timmar och minuter vi snackar om på justernålarna.
- J.A racing
Jag med men jag vart osäker då Husse sa timmar och minuter.Bjuggen wrote:Jag snackar bara varv
ALLTID timmer och minutter...!!J.A racing wrote:Jag med men jag vart osäker då Husse sa timmar och minuter.Bjuggen wrote:Jag snackar bara varvDå jag fått lite rekomendationer av Jan-Erik ang inställningar till min motor, så är egentligen min fråga om Han pratar i timmar och minuter eller i varv. Lagom luddigt men men.
Jan-Erik
- J.A racing
Ok vad ska jag då ställa min 990 på då, vi kan ta det via PM eller här.Egon wrote:ALLTID timmer och minutter...!!J.A racing wrote:Jag med men jag vart osäker då Husse sa timmar och minuter.Bjuggen wrote:Jag snackar bara varvDå jag fått lite rekomendationer av Jan-Erik ang inställningar till min motor, så är egentligen min fråga om Han pratar i timmar och minuter eller i varv. Lagom luddigt men men.
- J.A racing
Husse de var bra att du skrev det här lågen en timme 5 minuter högen en timme o 45 minuter.
Då reagerade jag på att varv och klockan inte är samma sak! Tur att jag inte hunnit köra nått hårt än de blir omjustering direkt jag kommer hem idag. Promod 30,5 cc H= 1 timme & 40 minuter L= 1 timme! De blir lite snålt på H med 1,4 varv, det gäller med både 813 och 990 förgasare.
Egon rätta mig om de vart fel nu, inställningarna H 1,5 varv och L 1,25 är inte att rekomendera!
Då reagerade jag på att varv och klockan inte är samma sak! Tur att jag inte hunnit köra nått hårt än de blir omjustering direkt jag kommer hem idag. Promod 30,5 cc H= 1 timme & 40 minuter L= 1 timme! De blir lite snålt på H med 1,4 varv, det gäller med både 813 och 990 förgasare.
Egon rätta mig om de vart fel nu, inställningarna H 1,5 varv och L 1,25 är inte att rekomendera!
J.A racing wrote:Husse de var bra att du skrev det här lågen en timme 5 minuter högen en timme o 45 minuter.
Helt riktig.....
Jan-Erik
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
ibland kan jag oxå hjälpa till. 
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
vad skiljer en bil mot en båt förgasare ?
är lite sugen på att testa en WT-929 modified på pro moden istället för 990 som är en bil förgasare

är lite sugen på att testa en WT-929 modified på pro moden istället för 990 som är en bil förgasare

Det finns en WT-257 Förgasare som är bra till båt, den finns i upp borrade versioner också.Kolla på den om det kan vara nåt för dig.jebogren wrote:vad skiljer en bil mot en båt förgasare ?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S