Lauterbacher L3 Evo

Alla Onroad-projekt
Post Reply
Egon

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Egon » 23 May 2011, 19:13

Inte prøvd pipan ennå...?

Sponsor

Sponsor

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 23 May 2011, 19:20

Man ser skillnad på cylindrarna på utsidan under avgasporten. Om det sitter en stor fyrkantig kloss där så är det en gammal cylinder. Den gamla har mindre kanaler än den nya. Den nya har också smalare kolvring än den gamla som du sade. Jag tror den där motorn var av den nyare sorten. Vilken kolvring hade du?

Jag tror en hårt portad gammal cylinder har smalare kanaler än en standard nyare. Så är det iaf på polarens oddie-maskin.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Egon

Post by Egon » 23 May 2011, 19:31

wrep wrote:Man ser skillnad på cylindrarna på utsidan under avgasporten. Om det sitter en stor fyrkantig kloss där så är det en gammal cylinder. Den gamla har mindre kanaler än den nya. Den nya har också smalare kolvring än den gamla som du sade. Jag tror den där motorn var av den nyare sorten. Vilken kolvring hade du?

Jag tror en hårt portad gammal cylinder har smalare kanaler än en standard nyare. Så är det iaf på polarens oddie-maskin.
Yep....... :thumbsup:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 May 2011, 21:25

Nya pipan hör nog hemma i en annan tråd tror jag ;) Här är det bara gamla grejer som gäller :lol2:

Aha, mindre kanaler alltså? Ramlade in bra info direkt!
Är det bara själva kanalerna som är mindre, eller är det andra porttider också?
Den motorn jag har nu är med den gamla cylindern, med klumpen under avgasporten och 1mm kolvring (wrep's gamla från rallyn).

Kanske man borde gå på den nyare cylindern då..? Jag hade gärna sett ganska korta tider på kanalerna som utgångsläge..
Eftersom jag tänkte prioritera bottendrag så tror jag iofs inte motorn kommer varva så hårt att den tunnare kolvringen ger någon fördel, men den kan väl få komma med på köpet. :)

Hur är det med den ökända kanten i förbränningsrummet som 4-bultade 32 och 34mm Zen verkar ha? Har den nyare 32mm 2-bulten den också? Ingen sådan kant i den gamla jag har.

J.A racing

Re: Lauterbacher banbil..

Post by J.A racing » 23 May 2011, 21:35

Egon wrote:Hej finnen.......

Hvil du ha et lite tips/råd...?

Prøv det her;
Hvis jag inte husker helt fel, så passer Mielke off-road pipan til MCD rett på manifolden til din pipa, da legger den seg ned på venster sida och med stinger ned i bakken i framkant.......du vil inte tro hva den pipan gjør med din "touring"-230.........Mielke pipan gir masse mer torque enn de klassiske touring-pipene, men samtidig har den ingen problem med å henge med til rundt 19.000rpm............har du muligheten så testa dette, du vil bli myyycket possetivt overrasket... :thumbsup: (Gjelder uansett 2-bolt eller 4-bolt...)

Touringfolket er aaaaaalt for forsiktige med å teste ut forskjellige saker, man kan faktisk lære utrolig mycket hvis man sammenligner off-road och touring.....mange saker går igjen....men normalt er det mer off-roadfolket som tar etter/lærer av touring.....men innenfor touring kan de ochsä finne smarte løsninger fra off-road...

PS!
Mielke til MCD er en pipe som iallefall maaaange har liggende i garagen her i Norge, vet inte hur det er i Sverige, men pipan var myyycket populær for noen år sidan...
Jan-Erik menar nog det här :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 May 2011, 21:41

Aaah! :doh:
Nej, har inte 'ramlat över' någon lämplig pipa.. Har ju däremot lite längre krök på min nu efter att jag bytte till stålkrök, och det borde ju ge lite mer botten, men det känns som det mest dödar på topp istället..
Jag borde labba med den i bänken istället, men har mest kört och accepterat läget..

wrep

Post by wrep » 23 May 2011, 22:28

Rallyfinnen wrote:
Aha, mindre kanaler alltså? Ramlade in bra info direkt!
Är det bara själva kanalerna som är mindre, eller är det andra porttider också?
Den motorn jag har nu är med den gamla cylindern, med klumpen under avgasporten och 1mm kolvring (wrep's gamla från rallyn).

Hur är det med den ökända kanten i förbränningsrummet som 4-bultade 32 och 34mm Zen verkar ha? Har den nyare 32mm 2-bulten den också? Ingen sådan kant i den gamla jag har.
Min motor som rasade var en "ny" och jag slängde i en "gammal" som jag hade... jag tyckte att den gamla var märkbart svagare , så du gör nog rätt i att beställa en nyare :)

Porttiderna vet jag inte hur dom är men jag kan mäta upp åt dig nästa vecka om du inte har så jättebrottom?

Jag har inte sett den kanten i någon av de cylindrarna jag kollat i , eller jo det fanns en liten antydan i någon cylinder men den gick inte att jämföra på samma dag med den som fanns i 240-motorn.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 May 2011, 16:24

Nu har jag beställt en ny från rc-car-online. Får bli ett framtida projekt att porta den och testa.
Får väl se hur porttiderna när jag har den :)

Tack för informationen!

wrep

Post by wrep » 25 May 2011, 09:02

Vilka porttider hade du på den som du inte är nöjd med?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 25 May 2011, 17:40

Kommer inte ihåg exakt, men det var inget extremt, jag höjde utblåset lite och sänkte insuget lite.
Tror jag skrev upp tiderna, isåfall har jag bom i datorn in verkstan, får försöka komma ihåg att kolla nästa gång jag är där.

Är lite besviken på dom på Lauterbacher, dom har fortfarande inte svarat på mitt mail angående fel-leverans av fälgarna.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Jun 2011, 19:07

Idag blev jag överraskad med ett paket med rätt hjul från Lauterbacher, så nu är jag inte besviken längre :)
Lite konstigt att dom inte svarat på mitt mail, bara skickat.

Har dessutom fått deckat den nya cylindern idag, så det kan bli lite motor-mek framöver. Jag tror dock att jag väntar lite med att riva isär motorn, har köpt en gammal pipa (och en harm-tank) av sx3 här på forumet, så jag tänkte testa den gamla cylindern med den pipan innan jag byter.

Tanken tänkte jag skulle vara bra att ha för att det inte ska bli diskussion angående tankvolym ifall man får för sig att agera rundningsmärke på någon tävling.. :roll:

(porttiderna finns i 230rc -tråden)

J.A racing

Post by J.A racing » 01 Jun 2011, 19:49

Ja det lät ju lite udda men bra att hjulen kom till slut.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep

Post by wrep » 01 Jun 2011, 21:47

Tror ite det är någon större idé att testa den pipan... det är väl mer eller mindre samma pipa som din fast den sväger framåt istället för bakåt? din är nog en kopia på mielke big-power och milke side-power eller vad en heter ser väldigt lika ut fast tvärt om :)

Hur mycket fick du decka cylinern? Jag fick ta 0,6mm på min men då hade jag ju svarvat toppen också.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Jun 2011, 22:43

Det är dom små detaljerna som gör det ;) Har dom bara gjort diffusorkonen med lite annan form så tror jag den pipan kan funka bättre. Kan ju vara så att Italienarna (Technokit) inte riktigt fick till det när dom kopierade, eller att dom gjorde pipan för en annan motor med lite udda porttider..? Återstår att se.. Jag tror faktiskt det kan ha varit Lauter som kom med den bakåtvända 'layouten' på pipa från början, men sedan kom det flera varianter på den.

Eftersom jag inte haft cylindern monterad så visste jag inte hur mycket som behövde deckas, men chansade på 0,5mm. Det borde räcka, och det är ju lätt att 'fylla upp' med tjockare packning om man tagit för mycket.
Funderade på att svarva till förbränningsrummet också, men det såg ok ut, så det fick vara.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Jun 2011, 21:58

Idag har det hänt en del, vet inte var jag ska börja.. från början kanske?
-Fick pipan och tanken på posten idag (tack sx3!).

-Monterade pipan på motorn i bänken, Den låter ju definitivt mer än den jag har från förr, får se om jag kan byta dämpull eller nåt i den.. Mielke-pipan ser annorlunda ut i formen och diametern. Den har en flackare diffusorkon och lite mindre diameter på grövsta stället. I bänken gav den lite bättre botten och ingen markant puckel på topp. Dock på en inte helt frisk motor:

-Plockade isär motorn och konstaterade att ena cylinder-skruven satt dåligt trots locktite, och att jag haft läckage där..

-Skulle montera den nya cylindern som jag köpt och portat (breddat insug o utblås + ögonbryn), men kanalerna är större, så dom matchar inte vevhuset. Jag orkade inte riva isär vevhuset och matcha, så jag såg mig runt i verkstan och hittade en ny CY 36mm.. satte dremeln i den lite lätt, och så satte jag dit den istället, för där matchade kanalerna vevhuset :)
Nu monterade jag cylindern med packning och långa bultar+distanshylsa för att förhoppningsvis få den att hålla tätt. Tyvärr blev squishen ca 1mm med packningen, för cylindern är inte deckad, men svarvad i förbränningsrummet. Nåja, den blev ju lättstartad.. klarar mig utan metallring i startern.

-Satte motorn i bänken för lite inkörning, och senare när jag skulle börja gasa lite och köra något svep, så ville den inte varva ordentligt. Jag testade en annan förgasare, så varvade den normalt. Botten är helt ok, men toppeffekten är inget speciellt (ca 4hk), den skulle behöva lägre squish, men jag tror den får gå så här för tillfället..

Baserat på detta börjar jag nog tro att den gamla cylindern kunde ha gått ok, bara jag hade tätat den och bytt förgasare..

Jag är kanska trött på 2-bultade motorer, speciellt 23cc.. Klantade mig lite med portningen på den nya cylindern. Eftersom alla kanaler är vridna i förhållande till kolven på 2-bultade cylindrar, så blir det väldigt lite marginal mellan ena sidan på insuget till kanten på kolven. När jag hade breddat lite på insuget så kunde jag se ljuset sippra igenom där.. inte bra! Jag fick fylla med lite epoxy på ena sidan av insuget..enda chansen att rädda cylindern.. :doh:
Ska jag porta någon mer 23cc så får det nog bli 4-bultat.

Post Reply