H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
Det löser sig... Toomuch har något litet batteri vi kan ha med att ladda ifrån också
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
Okej, nice..
Ingen som råkar ha fjädrar liggandes till en Lauterbacher 3 puckars koppling? Mina verkar vara tvärslut, klockan rullar fritt mot backarna när motorn är av, men på tomgång så löser den ut kopplingen som nyper klockan och bilen börjar rulla... Har justerat kopplingen och tom när den ärhelt fastskruvad så löser kopplingen ut ändå!
Det bör väl vara fjädrarna som är uttjänta då känns det som, men det verkar även finnas nå form av mässings delar till kopplingen i olika tjocklekar, undra vad dom har för funktion!? har ju dock bara den uppsättningen som sitter monterad, men tänkte om det är någon form av slitagedel
Trist att komma på det nu
Men Aspen luktar inget åtminstånde! haha
Ingen som råkar ha fjädrar liggandes till en Lauterbacher 3 puckars koppling? Mina verkar vara tvärslut, klockan rullar fritt mot backarna när motorn är av, men på tomgång så löser den ut kopplingen som nyper klockan och bilen börjar rulla... Har justerat kopplingen och tom när den ärhelt fastskruvad så löser kopplingen ut ändå!
Det bör väl vara fjädrarna som är uttjänta då känns det som, men det verkar även finnas nå form av mässings delar till kopplingen i olika tjocklekar, undra vad dom har för funktion!? har ju dock bara den uppsättningen som sitter monterad, men tänkte om det är någon form av slitagedel
Trist att komma på det nu
Men Aspen luktar inget åtminstånde! haha
My motor is stalled but my wheels are still spinning
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
Kom förbi på hobbykväll ikväll så kan vi kolla på eländet tillsammans?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
Kolla så att inte själva belägget har släppt från backen. Man kan nämligen byta bara beläggen men det är väldigt svårt att få dom att sitta fast. Jag var med om det själv när jag böt på min gammla bil.
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
Idag vart det premiäråka på MHF Skarpnäcks bana!! =)
FYFAN VAD KUL DET VAR!!!! Hade hela trackbanan för mig själv och kunde köra i lugn och ro från 17-20!
Jag gick lite i dina spår J.A
Tappade vänster framhjul 2 gånger, inte bara hjulet utan hela axeln följde med och skrivbromsen rullade iväg pga E/C clipsen inte ville sitta kvar, justerade lite efter andra gången och det vart mycket bättre! Nötte varv efter varv och besökte gräsmattan par gång och hälsade faktiskt på Fröken Gunnebo en gång (lätt) när tanken började sina och bilen rullade förbi depån rasslade det lite så jag gick ner för att felsöka och tydligen hade jag tappat det främre fästet för dom under, bakre bärarmarna. Tog ett varv runt banan och hittade en skruv, som jag tydligen också tappat någongång på vägen och efter en halvatimme hittade jag fästet som jag hade tappat (tur det, annars hade det inte blivit körning på söndag ) Väl tillbaks till mekbordet såg att att en av övre bultar till hjulhubben fram inte var långt ifrån att lossna heller
Jag nöjde mig med det och plockade ner bilen i bilen och åkte hem, imorn blir det meka ihop den och LOCTITE'a varenda liten skruvjävel jag ser!
Funderingar,
- jag upplever inte bilens svängradie särskilt tillfredsställande, hur upplever ni på era bilar?
- Tyckte att bilen understyrde lite in i dom tighta kurvorna, för hård framvagn? (körde orangea fjädrar med 4 ut i C och 3 ut i R)
- Upplevde att bilen får ställ och snurrar vid gaspådrag ut ur kurvor, för kalla däck? Hård diff? Hård bakvagn?
Slutsatser:
- Motorn går bra
- Futaba 4PKS is the shit
- Loctite är LS åkarens bästa vän
FYFAN VAD KUL DET VAR!!!! Hade hela trackbanan för mig själv och kunde köra i lugn och ro från 17-20!
Jag gick lite i dina spår J.A
Tappade vänster framhjul 2 gånger, inte bara hjulet utan hela axeln följde med och skrivbromsen rullade iväg pga E/C clipsen inte ville sitta kvar, justerade lite efter andra gången och det vart mycket bättre! Nötte varv efter varv och besökte gräsmattan par gång och hälsade faktiskt på Fröken Gunnebo en gång (lätt) när tanken började sina och bilen rullade förbi depån rasslade det lite så jag gick ner för att felsöka och tydligen hade jag tappat det främre fästet för dom under, bakre bärarmarna. Tog ett varv runt banan och hittade en skruv, som jag tydligen också tappat någongång på vägen och efter en halvatimme hittade jag fästet som jag hade tappat (tur det, annars hade det inte blivit körning på söndag ) Väl tillbaks till mekbordet såg att att en av övre bultar till hjulhubben fram inte var långt ifrån att lossna heller
Jag nöjde mig med det och plockade ner bilen i bilen och åkte hem, imorn blir det meka ihop den och LOCTITE'a varenda liten skruvjävel jag ser!
Funderingar,
- jag upplever inte bilens svängradie särskilt tillfredsställande, hur upplever ni på era bilar?
- Tyckte att bilen understyrde lite in i dom tighta kurvorna, för hård framvagn? (körde orangea fjädrar med 4 ut i C och 3 ut i R)
- Upplevde att bilen får ställ och snurrar vid gaspådrag ut ur kurvor, för kalla däck? Hård diff? Hård bakvagn?
Slutsatser:
- Motorn går bra
- Futaba 4PKS is the shit
- Loctite är LS åkarens bästa vän
My motor is stalled but my wheels are still spinning
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
Kul med körning men spar på bilen tills på söndag. Vad kör du med för camber och caster fram resp bak?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
Haha, ja vi får se om jag klarar av att hålla migJ.A racing wrote:Kul med körning men spar på bilen tills på söndag. Vad kör du med för camber och caster fram resp bak?
Har faktiskt inga siffror att presentera då jag inte ar några mätinstrument annat än skjutmått för att få det jämnt på höger/vänster
Men fram:
Positiv camber
Toe out
lite caster (setup på antal clips för att justera castern kommer från oddie)
Bak:
Negativ camber
Toe in
My motor is stalled but my wheels are still spinning
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
Kul kul!
svängradien är ganska liten på mina bilar.. jag kan vända på mindre än banans bredd... kanske inte på skarpnäck iofs eftersom den är rätt smal... men jag tror att jag kommer runt där iaf.
Både understyrningen och snurrtendensen beror antagligen på lite kalla däck.. fick du upp någon temp i däcken alls? Dom funkar bäst om de är minst 40-60 grader... så de skall kännas rejält varma när man tar i dem.
Sen får du ju labba med hjulvinklar osv tills bilen passar din körstil. Om tex du har för lite caster i förhållande till cambern så får du inte ner hela framhjulets bredd i backen när du svänger... Kolla på slitagebilden så ser du
Bra med lite shakedown innan söndag så du hittar barnsjukdommarna
svängradien är ganska liten på mina bilar.. jag kan vända på mindre än banans bredd... kanske inte på skarpnäck iofs eftersom den är rätt smal... men jag tror att jag kommer runt där iaf.
Både understyrningen och snurrtendensen beror antagligen på lite kalla däck.. fick du upp någon temp i däcken alls? Dom funkar bäst om de är minst 40-60 grader... så de skall kännas rejält varma när man tar i dem.
Sen får du ju labba med hjulvinklar osv tills bilen passar din körstil. Om tex du har för lite caster i förhållande till cambern så får du inte ner hela framhjulets bredd i backen när du svänger... Kolla på slitagebilden så ser du
Bra med lite shakedown innan söndag så du hittar barnsjukdommarna
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
Nu kan jag inte ett skit om Harm setuper men vi kan ju kika lite hur det står till med vinklarna på söndag. Körde du med nya däck också? Det tar en stund att köra in dom och nöta bort det hala ytskiktet (stavas det så) Vilken fjäder har du bak då? Krängarn bak ska ju inte vara för hårt ställd heller.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
hmm... vit fjäder bak, 7ut i C och 6ut i R.. D e d som e lite dåligt på mina gamla klenod, att krängarn inte är särskillt justerbar!J.A racing wrote:Nu kan jag inte ett skit om Harm setuper men vi kan ju kika lite hur det står till med vinklarna på söndag. Körde du med nya däck också? Det tar en stund att köra in dom och nöta bort det hala ytskiktet (stavas det så) Vilken fjäder har du bak då? Krängarn bak ska ju inte vara för hårt ställd heller.
My motor is stalled but my wheels are still spinning
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
Du kan testa att koppla bort bakre krängaren helt nu när det är lite kallt och halt.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
Shakedown 2.0!
Tog mig tillbaka till skarpnäck idag igen och skruvade ihop bilen och gav mig ut och körde!
Bytte bakre krängaren mot den mjukare tyckte det blev lite bättre!
Sen tittade Sammie och Stefan förbi (utan bilar!?!?) och fick lite tips och vi ändrade setupen lite, vart lite ovant men mot slutet av dagen gick det allt bättre!!
Fan va skitig bilen blir, synd att man inte har tillgång till tryckluft
Imorn blire att handla på sig ett nätaggregat så man får lite värme i däcken redan från början
Tog mig tillbaka till skarpnäck idag igen och skruvade ihop bilen och gav mig ut och körde!
Bytte bakre krängaren mot den mjukare tyckte det blev lite bättre!
Sen tittade Sammie och Stefan förbi (utan bilar!?!?) och fick lite tips och vi ändrade setupen lite, vart lite ovant men mot slutet av dagen gick det allt bättre!!
Fan va skitig bilen blir, synd att man inte har tillgång till tryckluft
Imorn blire att handla på sig ett nätaggregat så man får lite värme i däcken redan från början
My motor is stalled but my wheels are still spinning
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
Tjyv tränat igen där ser man, verkar de funka bättre nu?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
Du måste GASA mera!!!!!!!!!sx3 wrote:Shakedown 2.0!
Tog mig tillbaka till skarpnäck idag igen och skruvade ihop bilen och gav mig ut och körde!
Bytte bakre krängaren mot den mjukare tyckte det blev lite bättre!
Sen tittade Sammie och Stefan förbi (utan bilar!?!?) och fick lite tips och vi ändrade setupen lite, vart lite ovant men mot slutet av dagen gick det allt bättre!!
Fan va skitig bilen blir, synd att man inte har tillgång till tryckluft
Imorn blire att handla på sig ett nätaggregat så man får lite värme i däcken redan från början
Bilen var bakhal... Men det fanns potential i den gamla vagnen..
Din motor...den får vi prata om.. Mera mos kan aldrig skada...!
Tack för provkörningen! Det var skojj!!
Sammie
Nyputsad HARM sx3
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper
sx3 wrote:Shakedown 2.0!
Fan va skitig bilen blir, synd att man inte har tillgång till tryckluft
Kör med en lite större pensel det är bra att borsta med...
Glöm inte tvätta luftfiltret också!
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests