H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Alla Onroad-projekt
Locked
wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by wrep » 20 Apr 2011, 10:56

Det löser sig... Toomuch har något litet batteri vi kan ha med att ladda ifrån också :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Sponsor

Sponsor
 

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by sx3 » 20 Apr 2011, 17:38

Okej, nice..

Ingen som råkar ha fjädrar liggandes till en Lauterbacher 3 puckars koppling? Mina verkar vara tvärslut, klockan rullar fritt mot backarna när motorn är av, men på tomgång så löser den ut kopplingen som nyper klockan och bilen börjar rulla... Har justerat kopplingen och tom när den ärhelt fastskruvad så löser kopplingen ut ändå!
Det bör väl vara fjädrarna som är uttjänta då känns det som, men det verkar även finnas nå form av mässings delar till kopplingen i olika tjocklekar, undra vad dom har för funktion!? har ju dock bara den uppsättningen som sitter monterad, men tänkte om det är någon form av slitagedel

Trist att komma på det nu :P
Men Aspen luktar inget åtminstånde! haha
My motor is stalled but my wheels are still spinning

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by wrep » 20 Apr 2011, 18:00

Kom förbi på hobbykväll ikväll så kan vi kolla på eländet tillsammans? :geek:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

corvette
Posts: 312
Joined: 23 Feb 2010, 23:13
Phone Number: 0709998877

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by corvette » 20 Apr 2011, 18:15

Kolla så att inte själva belägget har släppt från backen. Man kan nämligen byta bara beläggen men det är väldigt svårt att få dom att sitta fast. Jag var med om det själv när jag böt på min gammla bil.

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by sx3 » 21 Apr 2011, 21:22

Idag vart det premiäråka på MHF Skarpnäcks bana!! =)
FYFAN VAD KUL DET VAR!!!! Hade hela trackbanan för mig själv och kunde köra i lugn och ro från 17-20!

Jag gick lite i dina spår J.A ;)
Tappade vänster framhjul 2 gånger, inte bara hjulet utan hela axeln följde med och skrivbromsen rullade iväg pga E/C clipsen inte ville sitta kvar, justerade lite efter andra gången och det vart mycket bättre! Nötte varv efter varv och besökte gräsmattan par gång och hälsade faktiskt på Fröken Gunnebo en gång (lätt) när tanken började sina och bilen rullade förbi depån rasslade det lite så jag gick ner för att felsöka och tydligen hade jag tappat det främre fästet för dom under, bakre bärarmarna. Tog ett varv runt banan och hittade en skruv, som jag tydligen också tappat någongång på vägen :P och efter en halvatimme hittade jag fästet som jag hade tappat :D (tur det, annars hade det inte blivit körning på söndag :P) Väl tillbaks till mekbordet såg att att en av övre bultar till hjulhubben fram inte var långt ifrån att lossna heller

Jag nöjde mig med det och plockade ner bilen i bilen och åkte hem, imorn blir det meka ihop den och LOCTITE'a varenda liten skruvjävel jag ser!

Funderingar,
- jag upplever inte bilens svängradie särskilt tillfredsställande, hur upplever ni på era bilar?
- Tyckte att bilen understyrde lite in i dom tighta kurvorna, för hård framvagn? (körde orangea fjädrar med 4 ut i C och 3 ut i R)
- Upplevde att bilen får ställ och snurrar vid gaspådrag ut ur kurvor, för kalla däck? Hård diff? Hård bakvagn?

Slutsatser:
- Motorn går bra
- Futaba 4PKS is the shit
- Loctite är LS åkarens bästa vän
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by J.A racing » 21 Apr 2011, 21:27

Kul med körning men spar på bilen tills på söndag. :lol2: Vad kör du med för camber och caster fram resp bak?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by sx3 » 21 Apr 2011, 21:30

J.A racing wrote:Kul med körning men spar på bilen tills på söndag. :lol2: Vad kör du med för camber och caster fram resp bak?
Haha, ja vi får se om jag klarar av att hålla mig :D
Har faktiskt inga siffror att presentera då jag inte ar några mätinstrument annat än skjutmått för att få det jämnt på höger/vänster

Men fram:
Positiv camber
Toe out
lite caster (setup på antal clips för att justera castern kommer från oddie)

Bak:
Negativ camber
Toe in
My motor is stalled but my wheels are still spinning

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by wrep » 21 Apr 2011, 21:35

Kul kul! :-)

svängradien är ganska liten på mina bilar.. jag kan vända på mindre än banans bredd... kanske inte på skarpnäck iofs eftersom den är rätt smal... men jag tror att jag kommer runt där iaf.

Både understyrningen och snurrtendensen beror antagligen på lite kalla däck.. fick du upp någon temp i däcken alls? Dom funkar bäst om de är minst 40-60 grader... så de skall kännas rejält varma när man tar i dem.

Sen får du ju labba med hjulvinklar osv tills bilen passar din körstil. Om tex du har för lite caster i förhållande till cambern så får du inte ner hela framhjulets bredd i backen när du svänger... Kolla på slitagebilden så ser du :)

Bra med lite shakedown innan söndag så du hittar barnsjukdommarna :thumbsup:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by J.A racing » 21 Apr 2011, 22:04

Nu kan jag inte ett skit om Harm setuper men vi kan ju kika lite hur det står till med vinklarna på söndag. Körde du med nya däck också? Det tar en stund att köra in dom och nöta bort det hala ytskiktet (stavas det så) :hmm: Vilken fjäder har du bak då? Krängarn bak ska ju inte vara för hårt ställd heller.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by sx3 » 21 Apr 2011, 22:10

J.A racing wrote:Nu kan jag inte ett skit om Harm setuper men vi kan ju kika lite hur det står till med vinklarna på söndag. Körde du med nya däck också? Det tar en stund att köra in dom och nöta bort det hala ytskiktet (stavas det så) :hmm: Vilken fjäder har du bak då? Krängarn bak ska ju inte vara för hårt ställd heller.
hmm... vit fjäder bak, 7ut i C och 6ut i R.. D e d som e lite dåligt på mina gamla klenod, att krängarn inte är särskillt justerbar!
My motor is stalled but my wheels are still spinning

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by wrep » 21 Apr 2011, 22:24

Du kan testa att koppla bort bakre krängaren helt nu när det är lite kallt och halt.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by sx3 » 22 Apr 2011, 18:59

Shakedown 2.0!

Tog mig tillbaka till skarpnäck idag igen och skruvade ihop bilen och gav mig ut och körde!
Bytte bakre krängaren mot den mjukare tyckte det blev lite bättre!
Sen tittade Sammie och Stefan förbi (utan bilar!?!?) och fick lite tips och vi ändrade setupen lite, vart lite ovant men mot slutet av dagen gick det allt bättre!!

Fan va skitig bilen blir, synd att man inte har tillgång till tryckluft :D
Imorn blire att handla på sig ett nätaggregat så man får lite värme i däcken redan från början :D
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by J.A racing » 22 Apr 2011, 19:59

Tjyv tränat igen där ser man, verkar de funka bättre nu?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
H.A.R.M
Posts: 89
Joined: 01 Nov 2009, 20:47

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by H.A.R.M » 23 Apr 2011, 00:26

sx3 wrote:Shakedown 2.0!

Tog mig tillbaka till skarpnäck idag igen och skruvade ihop bilen och gav mig ut och körde!
Bytte bakre krängaren mot den mjukare tyckte det blev lite bättre!
Sen tittade Sammie och Stefan förbi (utan bilar!?!?) och fick lite tips och vi ändrade setupen lite, vart lite ovant men mot slutet av dagen gick det allt bättre!!

Fan va skitig bilen blir, synd att man inte har tillgång till tryckluft :D
Imorn blire att handla på sig ett nätaggregat så man får lite värme i däcken redan från början :D
Du måste GASA mera!!!!!!!!!
Bilen var bakhal... Men det fanns potential i den gamla vagnen.. :-)
Din motor...den får vi prata om.. ;-) Mera mos kan aldrig skada...!
Tack för provkörningen! Det var skojj!!

Sammie
Nyputsad HARM sx3

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Post by wrep » 23 Apr 2011, 00:59

sx3 wrote:Shakedown 2.0!

Fan va skitig bilen blir, synd att man inte har tillgång till tryckluft :D

Kör med en lite större pensel det är bra att borsta med... :)

Glöm inte tvätta luftfiltret också!
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests