Jag är ny inom RC bilar, håller även på med lite helikoptrar och Quadar m.m
Jag gynnar gärna svenska handlare men....
Är dock lite förvånad över de RC butiker jag kollat som har delar till HPI Baja och andra 1/5 bilar.
Oftast när jag skall köpa något är det kanske delar som jag behöver "nu" så för mig är det viktigt att veta lagersaldot när jag lägger min beställning. Om någon del jag beställer inte finns i lager kan man ju ta den ifrån ett annat ställe.
Sedan är leveranstiden viktig, beställer jag en del på måndagen vill man ju ha den senast ett par dagar senare.
3:e saken är betalningssättet, det är smidigt med tex Visa korts betalning, att handla mot postförskott eller faktura vill jag inte då det drar med sig en kostnad till.
De butiker jag kikat på som finns i Sverige så är det bara en som har aktuellt lagersaldo, men de tar däremot inte Visa kort utan då är det tex förskottsbetalning som gäller för att slippa kostnader.
Är det bara jag som är för knusslig och har sådana här krav ?
Hur resonerar ni andra när ni beställer ?
Inom RC flyg så är dessa saker standard då det gäller många svenska affärer.
Svenska RC Affärer med delar till skala 1/5
Svenska RC Affärer med delar till skala 1/5
Kika gärna på min vädersida där även huset loggas med el förbrukning m.m
Http://www.sundshult.se
Http://www.sundshult.se
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: Svenska RC Affärer med delar till skala 1/5
Jag handlar av RcMaffian,LargescaleRacing,SwedRC och DDM.
Jag tycker det är väldigt smidigt att få med fakturan i paketet, eller via e-post och så fixar man den i godan ro sen.
Kullagergrossisten har ordnat så man kan betala med PayPal dit, och det är ju hur smidigt som helst, men jag tycker det funkar perfekt med faktura också.
De svenska handlarna är kanonbra att ha att göra med, och det är aldrig några bekymmer !
Snabba leveranser och är det nåt man undrar, så ringer man bara och frågar......

Jag tycker det är väldigt smidigt att få med fakturan i paketet, eller via e-post och så fixar man den i godan ro sen.
Kullagergrossisten har ordnat så man kan betala med PayPal dit, och det är ju hur smidigt som helst, men jag tycker det funkar perfekt med faktura också.
De svenska handlarna är kanonbra att ha att göra med, och det är aldrig några bekymmer !
Snabba leveranser och är det nåt man undrar, så ringer man bara och frågar......
Får faktiskt hålla med Quart om detta. Det är ofta mycket som inte är i lager heller utan man måste vänta på att de ska ta in det från deras distributör (med leverans var/varannan vecka) vilket är måttligt roande. Lite av grejen med att man köper från såna här butiker är ju just att man vill ha varan med en gång utan knussel och är beredd att betala några kronor extra för det. Annars kan man lika gärna beställa allt från USA eller Tyskland.
Man förstår ju självklart att det är små butiker inom en någorlunda nisch marknad och det är dyrt att lagerföra massa varor, men samtidigt är det vad man förväntar sig från en butik idag. Att erbjuda olika betalningsalternativ är också en självklarhet, förskottsbetalningar till bankkonto är en relik från det förflutna. Att bygga upp en sida med lagersaldo baserat på en databas som uppdateras i realtid är inte heller hemskt avancerat, finns i princip färdiga mallar för detta att köpa och det kostar knappast några hemska summor att be någon fixa iordning det hela åt en. Alternativt kan man be någon datorkunnig släkting eller läsa på själv genom att söka på Google eller gå någon kvällskurs i typ Access och html.
Man förstår ju självklart att det är små butiker inom en någorlunda nisch marknad och det är dyrt att lagerföra massa varor, men samtidigt är det vad man förväntar sig från en butik idag. Att erbjuda olika betalningsalternativ är också en självklarhet, förskottsbetalningar till bankkonto är en relik från det förflutna. Att bygga upp en sida med lagersaldo baserat på en databas som uppdateras i realtid är inte heller hemskt avancerat, finns i princip färdiga mallar för detta att köpa och det kostar knappast några hemska summor att be någon fixa iordning det hela åt en. Alternativt kan man be någon datorkunnig släkting eller läsa på själv genom att söka på Google eller gå någon kvällskurs i typ Access och html.
Jag måste säga till de svenska "affärernas" fördel att det tyvärr finns ganska många som bestället mot tex postförskott men som sen inte har pengar att lösa ut paketet. detta innebär ju för säljaren att det är delar hemma men på vift.
det gör att saldo kan bli knepigt men det är oxå pengar som blir vilande.
JAVISST det är förbenat störande för dem som vill handla och kan betala för sig.
Att ha servicen med att kunna betala med kort är en kostsam lösning vilket är bankernas fel, inte säljarnas.
Jag hoppas givetvis på en bättre lösning inom rimlig framtid.
Kan lova att om jag hade medlen så hade jag med all säkerhet fixat ett lager med delar.
det gör att saldo kan bli knepigt men det är oxå pengar som blir vilande.
JAVISST det är förbenat störande för dem som vill handla och kan betala för sig.
Att ha servicen med att kunna betala med kort är en kostsam lösning vilket är bankernas fel, inte säljarnas.
Jag hoppas givetvis på en bättre lösning inom rimlig framtid.
Kan lova att om jag hade medlen så hade jag med all säkerhet fixat ett lager med delar.
Inte jätte knöligt att lägga ett PM eller ett mail och fråga efter lagersaldo heller...
Exakt Stefan...
Delar till HPI finns ju på massor av ställen lite värre med MCD delar ibland men det funkar oxå tycker jag..
Jag ser inte problemet med att hitta delar i Sverige....& jag tycker att de Svenska handlarna gör ett perfekt jobb i 99% av fallen.
Och i den sista % av fallen så är det ofta yttra aktörer som ställer till det..T.ex posten & liknande aktörer.....& som sagt Faktura i paketet kostar inget extra & så länge alla kan sköta sig gällande betalning av sådana fakturor så får vi förhoppningsvis även den servicen i framtiden...
All heder åt de Svenska handlarna..

Delar till HPI finns ju på massor av ställen lite värre med MCD delar ibland men det funkar oxå tycker jag..
Jag ser inte problemet med att hitta delar i Sverige....& jag tycker att de Svenska handlarna gör ett perfekt jobb i 99% av fallen.
Och i den sista % av fallen så är det ofta yttra aktörer som ställer till det..T.ex posten & liknande aktörer.....& som sagt Faktura i paketet kostar inget extra & så länge alla kan sköta sig gällande betalning av sådana fakturor så får vi förhoppningsvis även den servicen i framtiden...
All heder åt de Svenska handlarna..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN