Är det mer vinkel på dämparna bakåt än vad det är på bärarmarna eller är det bara som det ser ut på bilder.
Hpi dämpare.
Hpi dämpare.
Måste bara fråga er som äger Hpi Baja.
Är det mer vinkel på dämparna bakåt än vad det är på bärarmarna eller är det bara som det ser ut på bilder.
Re: Hpi dämpare.
Nu är jag inte med vad du menar??
Ritade upp lite snabbt i paint.Tänk er att de gröna paralella linjerna är övre och under bärarmarna ( Rakt monterade ) från sidan sett av bilen,och det röda är dämparen.
Första bilden visar jag hur dämparen är rak (90grader mot bärarmarna ) andra bilder lutar dämparn.(inte 90grader mot bärarmarna )
Är ni med nu ??
Första bilden visar jag hur dämparen är rak (90grader mot bärarmarna ) andra bilder lutar dämparn.(inte 90grader mot bärarmarna )
Är ni med nu ??
- Attachments
-
- Dämp1.JPG (9.77 KiB) Viewed 3155 times
-
- Dämp.JPG (9.57 KiB) Viewed 3155 times
Dämpan skall luta som på andra bilden..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Jo... att de SKA lutar det det är jag med på.Men lutar de mer än vad bärarmana gör det är frågan.
Så här ser det ju ut på bilen från sidan.Bärarmarna lutar också.Men jag undrar om dämparna lutar mer än vad bärarmarna gör.Alltså som på sista bilden.(Överdrivet ritat lutningen på dämp.)
Så här ser det ju ut på bilen från sidan.Bärarmarna lutar också.Men jag undrar om dämparna lutar mer än vad bärarmarna gör.Alltså som på sista bilden.(Överdrivet ritat lutningen på dämp.)
- Attachments
-
- Dämp.JPG (9.53 KiB) Viewed 3152 times
-
- Dämp1.JPG (9.89 KiB) Viewed 3152 times
Vad är det för bil Asfalts bil eller offrod bil?
Det gäller en offroad bil.
Har en FG MT och fundera på att prova luta allt mer bakåt för att få dämparna att jobba bättre.Hpi´na har sitt lutande väldigt mycket bakåt.Därav min fråga.
Har en FG MT och fundera på att prova luta allt mer bakåt för att få dämparna att jobba bättre.Hpi´na har sitt lutande väldigt mycket bakåt.Därav min fråga.
Först o främst , så bör du luta bärarmarna lite neråt för att få lite mark fri gång.Och sen får du prova dig fram för bästa vinkel och väghållning..
Började plocka med bilen i kväll.
Det är 16graders lutning på hela framvagnen orginal.Alltså chassiplattan är bockad 16grader längst fram.
Tog och bockade den till 23grader i stället.Var inga problem att montera tillbaka framvagnen efter detta.Behövde bara vända servoräddaren upp o ner annars gick styrstagen i chassiplattan.Fick även göra ett nytt hål i plattan som stötdämpartornet är monterat på.Där det är fäst i servoräddarn.Rören fram till tornen fick även bockas om samt plaständarna till dessa rör modifigerade lite.
Det ända som inte går att få dit igen utan att ändra på är aluplattorna på sidorna.samt skalet till bilen då pinnarna hamnar på andra ställen fram.Men detta skall nog gå och lösas också.
Av någon anledning när man bockade upp fronten på detta viset ,så gick det även att ha sänka ner bärarmarna mer.
Blir faktiskt riktigt gott stuk på den nu.
Det är 16graders lutning på hela framvagnen orginal.Alltså chassiplattan är bockad 16grader längst fram.
Tog och bockade den till 23grader i stället.Var inga problem att montera tillbaka framvagnen efter detta.Behövde bara vända servoräddaren upp o ner annars gick styrstagen i chassiplattan.Fick även göra ett nytt hål i plattan som stötdämpartornet är monterat på.Där det är fäst i servoräddarn.Rören fram till tornen fick även bockas om samt plaständarna till dessa rör modifigerade lite.
Det ända som inte går att få dit igen utan att ändra på är aluplattorna på sidorna.samt skalet till bilen då pinnarna hamnar på andra ställen fram.Men detta skall nog gå och lösas också.
Av någon anledning när man bockade upp fronten på detta viset ,så gick det även att ha sänka ner bärarmarna mer.
Blir faktiskt riktigt gott stuk på den nu.
Vad är det för bil du har? Det låter som du har sabbat alt som har med framvagnen att göra.Du får inte bocka botten plattan, för då kan du inte ändra alla andra inställningar utan att bygga om hela framvagnen.
Sen när du ändrar på alun i bottenplattan tappar den ju sin styrka. Så nu fick du en svagare punkt!
Det med ...Alla andra inställningar blir inte rätt lägre.S 500 R wrote:Sen när du ändrar på alun i bottenplattan tappar den ju sin styrka. Så nu fick du en svagare punkt!
Har du bockat botten plattan

http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
Ni får det att låta som om jag har förstört hela bilen....
Jag kommer att lägga upp lite bilder på resultatet när jag är klar.Allt är orginal än så länge ,förrutom att jag har vinklat hela framvagnen mer bakåt, för att få framvagnen att jobbar mer följsamt med underlaget.Å bottenplattan är redan bockad orginal, där jag bockat den.
Jämför en Hpi framvagn med en offroad FG bil så förstår ni kanske mer mitt resonemang.
Detta jag gör kanske bli bara skit av allt,men det tror jag inte.Skulle det inte visa sig bli bra är det inga problem att återställa den till orginal.
Jag kommer att lägga upp lite bilder på resultatet när jag är klar.Allt är orginal än så länge ,förrutom att jag har vinklat hela framvagnen mer bakåt, för att få framvagnen att jobbar mer följsamt med underlaget.Å bottenplattan är redan bockad orginal, där jag bockat den.
Jämför en Hpi framvagn med en offroad FG bil så förstår ni kanske mer mitt resonemang.
Detta jag gör kanske bli bara skit av allt,men det tror jag inte.Skulle det inte visa sig bli bra är det inga problem att återställa den till orginal.