Japp, samma här. Brukar tom räkna med ca 33% påslag. Brukar stämma ganska braStelunex wrote:
Jag brukar räkna med ett påslag på 30%, svensk moms är 25% sedan så blir det ett par % i avg ( tullen mm) Och som david skrev så tar det på hela summan inkl frakt.
590*6,60*1,3= 5062kr
Man kan räkna med att alltid få betala till svenska staten, har läst någonstans att de ska blir extra koll på detta då staten har mycket pengar att hämta.
Vad gör DU just nu?
Re: Vad gör DU just nu?
Letar Baja 5B
Nu är ni snart uppe på 37% som jag skrev, alltså momsen + tullavgift MEN jag kollade nyss mitt paket och frågan är vad detta betyder som jag visar på raden under detta...waqr wrote:Japp, samma här. Brukar tom räkna med ca 33% påslag. Brukar stämma ganska braStelunex wrote:
Jag brukar räkna med ett påslag på 30%, svensk moms är 25% sedan så blir det ett par % i avg ( tullen mm) Och som david skrev så tar det på hela summan inkl frakt.
590*6,60*1,3= 5062kr
Man kan räkna med att alltid få betala till svenska staten, har läst någonstans att de ska blir extra koll på detta då staten har mycket pengar att hämta.
Your item cleared customs in SWEDEN at 11:40 pm on November 05, 2011.
Menar dom att paketet "smet" igenom tullen eller att jag har en räkning på väg att betala?
Det vet man inte. Alla paket förtullas juh. Sen om man får pröjsa vet man aldrig.
Om du gör så skriver du givetvis inte marknadsvärdet i paketet. Annars är det ju ingen ide att hålla på att krångla.BajaGute wrote:känns lite tveksamt att handla alls utanför sverige om man nu inte gör en resa dit och handlar personligen bara för att... har suttit och kollat runt lite och funderar på att höra med släktingarna om dom kan handla grejerna sen skicka dom som "gåva"...Carbon-Dave wrote:Det var nytt för mig !S 500 R wrote: Nä, från USA är det ju tull och moms precis som Gute skriver.
Har åkt på tull på två paket från DDM och det har varit 25% i avgift som jag fått betala.....men då är det ju ännu mer tveksamt att handla från USA......
Tro det eller ej men visst fan ska tullen ha reda på värdet ändå (alltså marknadsvärdet) och man åker på tullavgift om värdet överstiger 500 SEK... HELT sinnessjukt!
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
vad händer om paketet kommer bort om man skriver ner värdet?
inte så roligt antar jag?
inte så roligt antar jag?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Inte så värst roligt. Det är ju problemet.
Sitter och gluttar på alla filmer från den gågna sommaren. Jösses va skoj vi har haft! Hur ska vi kunna överträffa denna sommaren?!
Bara att fortsätta i samma anda som i år...Robban wrote:Sitter och gluttar på alla filmer från den gågna sommaren. Jösses va skoj vi har haft! Hur ska vi kunna överträffa denna sommaren?!
kollade precis vart mitt paket från Hobbyking är, och det har redan anlänt till Sverige, dom skickade det den 3:e och kom till Sverige den 4:e
ibland är dom snabba borta i HongKong
men innovative-RC har inte skickat iväg mitt chassi ännu
ibland är dom snabba borta i HongKong
men innovative-RC har inte skickat iväg mitt chassi ännu
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
Har jobbat sedan 07 utan ett skit att göra
och har 5 timmar kvar 
Sandhålan i sandhem har ju tillkommit sent på året så vad kan gå fel, bara att gå in stenhårt nästa säsong och sen bara öka öka ökaRobban wrote:Sitter och gluttar på alla filmer från den gågna sommaren. Jösses va skoj vi har haft! Hur ska vi kunna överträffa denna sommaren?!
Ligger på golvet och vrider mig i skrattkramper!
Sambo med väninna har kommit fram till att dom ska köpa en bil ihop, där sambon ska köra och hennes väninna stå för mekandet... MEN dom har kommit fram till att det kostar en slant att köra så dom ska börja med de billigare grejjerna så först på inköpslistan hamnade Team Overall

Sambo med väninna har kommit fram till att dom ska köpa en bil ihop, där sambon ska köra och hennes väninna stå för mekandet... MEN dom har kommit fram till att det kostar en slant att köra så dom ska börja med de billigare grejjerna så först på inköpslistan hamnade Team Overall
det är ju tur att dom ska köpa en bil, då får du ju ha din för dig självBajaGute wrote:Ligger på golvet och vrider mig i skrattkramper!
Sambo med väninna har kommit fram till att dom ska köpa en bil ihop, där sambon ska köra och hennes väninna stå för mekandet... MEN dom har kommit fram till att det kostar en slant att köra så dom ska börja med de billigare grejjerna så först på inköpslistan hamnade Team Overall![]()
![]()
Detta gäller till 99% säkerhet endast Nya & Importerade Nya båtar & inte en 33 år gammal båt från staterna...huginen wrote:glöm inte att du måste få båten CE märkt när du fått den till SverigeBurnout wrote: Bra ide! men granska dom är gamla och har tappa några hk...![]()
ändå jag kommer montera insprutning på motorer...
här har du en länk http://www.marinecertification.se/
Du kan nog se det som en omöjlighet att få tag på papperna om "Försäkran om överens- stämmelse" från tillverkaren på en så gammal båt..Då de inte kan garantera att båten stämmer med de ursprungliga specifikationen vad det gäller Elsystemet / motorer /drev / propellrar mm mm mm......
Så CE märkningen kan du skippa...
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
CE-märkning är ett lagkravMats B wrote:
Detta gäller till 99% säkerhet endast Nya & Importerade Nya båtar & inte en 33 år gammal båt från staterna...![]()
Du kan nog se det som en omöjlighet att få tag på papperna om "Försäkran om överens- stämmelse" från tillverkaren på en så gammal båt..Då de inte kan garantera att båten stämmer med de ursprungliga specifikationen vad det gäller Elsystemet / motorer /drev / propellrar mm mm mm......![]()
Så CE märkningen kan du skippa...
Fritidsbåtsdirektivet är en lag som stiftats av EU och som alla medlemsländer förbinder sig till att följa. Alla båtar som importerats från icke EU-land där tillverkaren inte tar på sig ansvaret för båten skall genomgå en individuell certifieringsprocess med ett Anmält Organ involverat. Genom att CE-märka din importerade båt håller du dig pä rätt sida lagen.
Klippt från sidan Jag länkade till