batteri fråga?
-
- Posts: 650
- Joined: 27 Jul 2011, 17:44
- Location: Norrtälje
batteri fråga?
sitter ett 4600 mah i bajan!
och de varnade sist jag var ute att det var dåligt med ström, så idag när ja skulle ladda så fick jag i typ 2xxmah och då gjorde ja en urladdning och fick ur 3XXmah? och när ja laddade igen 4xxmah?
och de varnade sist jag var ute att det var dåligt med ström, så idag när ja skulle ladda så fick jag i typ 2xxmah och då gjorde ja en urladdning och fick ur 3XXmah? och när ja laddade igen 4xxmah?
- Lotus
- Posts: 457
- Joined: 31 Oct 2009, 15:09
- Phone Number: 0709998877
- Location: Valdemarsvik
- Contact:
Re: batteri fråga?
NiMh batterierna behöver motioneras. Ofta "fuskladdar" man dem bara. Det är bra att dra ur dem helt.
-
- Posts: 650
- Joined: 27 Jul 2011, 17:44
- Location: Norrtälje
Re: batteri fråga?
sitter och funderar på att köpa en fläkt att ha under mina accar när jag laddar då ja tycker dem blir varma.
inte jätte varma men ändå! säg att man har en fläkt, kan man kyla acc'et för mycket??
och sen ladda ja mitt losi acc precis. ladda ur de ca 450mah och fick i 1900mah varför inte mer?
inte jätte varma men ändå! säg att man har en fläkt, kan man kyla acc'et för mycket??
och sen ladda ja mitt losi acc precis. ladda ur de ca 450mah och fick i 1900mah varför inte mer?
Re: batteri fråga?
Batterier som laddas blir varma, är inget konstigt och du ska inte behöva kyla dem. Tror inte det skulle hjälpa något alls att luftkyla dem för övrigt, då det är kemikalierna inuti batteriet som blir varma. För att kyla ner dem skulle du i princip behöva kylflänsar som nuddar kemikalierna direkt och leder upp värmen till metallblad som du sedan blåser på. Plasten runt accet leder inte bort mycket värme.
Energi generar alltid värme helt enkelt. En del transformatorer i vanliga mobilladdare t.ex. kan bli kokheta när de används, inga konstigheter (oftast ).
Ang. Losi-accet så behöver NiMh som sagt motioneras ibland om du har laddat dem en massa när de bara är halvtomma och så. Var tionde laddning eller så är väl en ganska bra riktlinje att ge dem ett par ur- och iladdningar.
Energi generar alltid värme helt enkelt. En del transformatorer i vanliga mobilladdare t.ex. kan bli kokheta när de används, inga konstigheter (oftast ).
Ang. Losi-accet så behöver NiMh som sagt motioneras ibland om du har laddat dem en massa när de bara är halvtomma och så. Var tionde laddning eller så är väl en ganska bra riktlinje att ge dem ett par ur- och iladdningar.
Re: batteri fråga?
bara sänka Amperen som du trycker in i batteriet när du laddar om du tycker batteriet blir för varmt
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
Re: batteri fråga?
1C ska ju ett batteri klara utan problem dock, så håller han sig på 4,6A så ska det inte vara några problem. Man kan ju halvera om man vill, men då tar det två timmar istället för en.
Re: Sv: batteri fråga?
Det är inte bra för ett NiMh acc att laddas med max ampere hela tiden...tex på mitt NiMh acc i min radio står det Std charge:200mA/15H Fast:1000mA/2.5H
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: batteri fråga?
Amen !huginen wrote:Det är inte bra för ett NiMh acc att laddas med max ampere hela tiden...tex på mitt NiMh acc i min radio står det Std charge:200mA/15H Fast:1000mA/2.5H
Ladda aldrig med mer ström än nödvändigt !
All energi cellen inte kan ta åt sig blir ren värme, och förstör cellen på sikt !
Nya celler idag klarar värmen lite bättre men om man inte måste snabbladda accet så är det mycket bättre att ge det 5-6h !
Tror jag har ett inlägg nånstans om detta....
-
- Posts: 650
- Joined: 27 Jul 2011, 17:44
- Location: Norrtälje
Re: batteri fråga?
Okej . Ja laddar losi acc'et på 2a (3000mah)
Men nån som vet varför ja inte får i mer i acc'et efter urladdning
Men nån som vet varför ja inte får i mer i acc'et efter urladdning
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: batteri fråga?
Antingen är accet kass, eller så är laddaren lite fishy....adrenaline wrote:Okej . Ja laddar losi acc'et på 2a (3000mah)
Men nån som vet varför ja inte får i mer i acc'et efter urladdning
Re: Sv: batteri fråga?
Prova köra en urladdning på 3A sen kör du en långsam laddning på typ 1A eller lägre...och se vad du får då
En riktlinje är att aldrig låta ett NiMh acc bli över 45grader varmt under laddning
(Mitt acc i min sändare har jag aldrig laddat på max ampere och det är 6år gammalt och still going strong)
En riktlinje är att aldrig låta ett NiMh acc bli över 45grader varmt under laddning
(Mitt acc i min sändare har jag aldrig laddat på max ampere och det är 6år gammalt och still going strong)
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
Re: batteri fråga?
Angående värme och NIMH accar så mår dom inte bra att komma över 40+C då dom börjar kristallisera sig i cellerna och till slut dör dom. Men 2A i 2.000 Mah ska gå fint:)
Och angående det där med kyla. Ett nickel batteri bör inte vara "oladdat" i allt för många - grader då det fryser sönder..som ett bil batteri med dålig kräm på vintern.
Jag har laddat nått acc i kylskåpet bara för att testa om det hjälpte något vid högre A. Visst det blev inte lika varmt men vem fan orkar ladda accar i kylen/frysen bara för 2A mer?...
Och angående det där med kyla. Ett nickel batteri bör inte vara "oladdat" i allt för många - grader då det fryser sönder..som ett bil batteri med dålig kräm på vintern.
Jag har laddat nått acc i kylskåpet bara för att testa om det hjälpte något vid högre A. Visst det blev inte lika varmt men vem fan orkar ladda accar i kylen/frysen bara för 2A mer?...
Fordon är till för att tuktas...HÅRT.
-
- Posts: 650
- Joined: 27 Jul 2011, 17:44
- Location: Norrtälje
Re: Sv: batteri fråga?
huginen wrote:Prova köra en urladdning på 3A sen kör du en långsam laddning på typ 1A eller lägre...och se vad du får då
En riktlinje är att aldrig låta ett NiMh acc bli över 45grader varmt under laddning
(Mitt acc i min sändare har jag aldrig laddat på max ampere och det är 6år gammalt och still going strong)
kan bara välja max 1A på min laddare och upp till 25v
och ang kyla. vill inte frysa accet men att hålla tempen nere är väl bara bra/bättre?
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: batteri fråga?
Nja, NickelMetallHydrid är grinigare än de gamla NickelCadmium batterierna när det gäller temperatur.....adrenaline wrote:huginen wrote:Prova köra en urladdning på 3A sen kör du en långsam laddning på typ 1A eller lägre...och se vad du får då
En riktlinje är att aldrig låta ett NiMh acc bli över 45grader varmt under laddning
(Mitt acc i min sändare har jag aldrig laddat på max ampere och det är 6år gammalt och still going strong)
kan bara välja max 1A på min laddare och upp till 25v
och ang kyla. vill inte frysa accet men att hålla tempen nere är väl bara bra/bättre?
Om NiHM blir kalla, lämnar dom väldigt dåligt med ström, och likaledes har dom svårt att ta till sig hög laddström när dom är kalla.....
Om du laddar accet och det håller sig på "rätt" sida om 40°C är det ingen fara. Blir det varmare, laddar du för kraftigt.
Detta är också väldigt stor skillnad på mellan olika tillverkare !
Vissa batterier blir glödheta om man närmar sig 1C i laddström, medan andra klarar det bättre.
För att klara höga laddströmmar i ett NiMH acc, ska cellerna vara matchade.....
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests