Servo problem HPI
Servo problem HPI
Hej
Jag har ett problem med min styrservo på min Baja 5B. Jag har den vanliga HPI SFL-10 MG SERVOn.
Om man svänger fram och tillbaka så hänger den upp sig och röd led tänds på min mottagare. Sen svänger den fram och tillbaka av sig själv för att sedan centrera. Den uppför sig samma med hjulen på marken som med hjulen i luften.
Detta leder till att när jag kör med bilen så kan det fungera lite men helt plötsligt så börjar bilen svänga själv. Vilket inte är så jäkla bra.
Jag provade att koppla in min gas/broms servo på den kanalen (TOWER PRO MG-996R) och det är inga problem med den.
Någon som har något förslag?
Är det bara att byta servo.
Hade det varit nog med TOWER PRO MG-996R som styrservo? den är bara på 11kg vid 6V jämnfört med HPI SFL-10 MG SERVO som är på 24kg vid 6V, eller måste jag ha en starkare?
//Martin
Jag har ett problem med min styrservo på min Baja 5B. Jag har den vanliga HPI SFL-10 MG SERVOn.
Om man svänger fram och tillbaka så hänger den upp sig och röd led tänds på min mottagare. Sen svänger den fram och tillbaka av sig själv för att sedan centrera. Den uppför sig samma med hjulen på marken som med hjulen i luften.
Detta leder till att när jag kör med bilen så kan det fungera lite men helt plötsligt så börjar bilen svänga själv. Vilket inte är så jäkla bra.
Jag provade att koppla in min gas/broms servo på den kanalen (TOWER PRO MG-996R) och det är inga problem med den.
Någon som har något förslag?
Är det bara att byta servo.
Hade det varit nog med TOWER PRO MG-996R som styrservo? den är bara på 11kg vid 6V jämnfört med HPI SFL-10 MG SERVO som är på 24kg vid 6V, eller måste jag ha en starkare?
//Martin
"Go Big or Go Home"
HPI Baja 5B SS "Eletric", 8S
- maxlundblad
- Phone Number: 0701179028
Re: Servo problem HPI
du kan nog fimpa ditt styrservo , och istället för mg 996 hade jag valt ett starkare servo.
Typ detta. http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catal ... ts_id=3807
det kör jag själv med och har inget att klaga på, kanonfint servo faktiskt, till det relativt låga priset.
det kör jag själv med och har inget att klaga på, kanonfint servo faktiskt, till det relativt låga priset.
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Som Max säger... bara att kasta det skulle jag tro.
Sen skulle jag sats på ett bättre servo. Hitec 755 heter det väl kan du få för 550:- har jag för mig.
Sen skulle jag sats på ett bättre servo. Hitec 755 heter det väl kan du få för 550:- har jag för mig.
Snabba svar. Det är fint.
Okej. Jag får ta och byta det. Men går det att använda den lilla servon jag har så länge?
//Martin
Okej. Jag får ta och byta det. Men går det att använda den lilla servon jag har så länge?
//Martin
"Go Big or Go Home"
-
Airbrush73
Har själv nyss införskaffat TP 9805 MG från RC Maffian, samma som Max nämner, och den är klart bramaxlundblad wrote:du kan nog fimpa ditt styrservo , och istället för mg 996 hade jag valt ett starkare servo.
FG Beetle 4wd 26cc (såld)
FG Truck 23cc (såld)
FG onroad 23cc (såld)
+ en massa 1:8/1:10 el + metanol
FG Truck 23cc (såld)
FG onroad 23cc (såld)
-
Airbrush73
Kolla in här ifall du ska köpa ett nytt viewtopic.php?f=60&t=2767 
FG Beetle 4wd 26cc (såld)
FG Truck 23cc (såld)
FG onroad 23cc (såld)
FG Truck 23cc (såld)
FG onroad 23cc (såld)
- Rallyfinnen
Om lysdioden på mottagaren ändrar färg så tyder väl det på att den gått i failsafe? Isåfall är det knappast fel på servo, utan något med sändare eller mottagare skulle jag tro..
- maxlundblad
- Phone Number: 0701179028
han testade väl ett annat servo på styr o då var det inga probs, så min gissning är väl att det ändå är servot som är fel i det här fallet, men som sagt, GISSAR, vet ejRallyfinnen wrote:Om lysdioden på mottagaren ändrar färg så tyder väl det på att den gått i failsafe? Isåfall är det knappast fel på servo, utan något med sändare eller mottagare skulle jag tro..
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
- Rallyfinnen
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Kan varmt rekommendera ett Hitec MG5755......brutalt bra servo !
http://www.hab.se/Default.aspx?tabid=11 ... uctID=5636
Har ett sånt i min 5T efter ett fukthaveri på orginalet. Klart prisvärt. Samma som Rhino..Carbon-Dave wrote:Kan varmt rekommendera ett Hitec MG5755......brutalt bra servo !
Billös expertkommentator..
Hej igen.
Jag pillade lite med det igår. Har inte skiftat servo utan använder den vanliga.
Om jag sänker utslaget då styrservon så händer det inte, heter de "EPA" på radion?
Sänkte den till 80% istället för 100%. Vändcirkeln blir lite sänkte men det kan jag leva med så länge.
Ska kanske tillägga att jag kör inte bensin utan har en castle creations konvertering på den.
Som det verkar i radion så är failsafen endast på kanal 2(motor) och den fungerar som den ska. Alltså ställer sig i neutral.
Men det är kanske inte den vassaste styrservon som sitter på bilen orginal så jag får kanske byta den sen ändå.
Tack för era svar.
Jag ska försöka lägga upp lite bilder och så på bygget.
//Martin
Jag pillade lite med det igår. Har inte skiftat servo utan använder den vanliga.
Om jag sänker utslaget då styrservon så händer det inte, heter de "EPA" på radion?
Sänkte den till 80% istället för 100%. Vändcirkeln blir lite sänkte men det kan jag leva med så länge.
Ska kanske tillägga att jag kör inte bensin utan har en castle creations konvertering på den.
Som det verkar i radion så är failsafen endast på kanal 2(motor) och den fungerar som den ska. Alltså ställer sig i neutral.
Men det är kanske inte den vassaste styrservon som sitter på bilen orginal så jag får kanske byta den sen ändå.
Tack för era svar.
Jag ska försöka lägga upp lite bilder och så på bygget.
//Martin
"Go Big or Go Home"
En el-bil till.... där ser man. Den måste du lägga upp lite bilder och film på.
Efter att ha kört lite mera nu så blir det tydligt att felet kvarstår. Inte nog med att styrningen blir konstig så varje gång det tänds röd led på mottagaren så stannar styrningen och gasen. Typ som att den går i failsafe. Men styrningen stannar i det läget den var när det tänd rött. Gasen går ner på neutral. Har radio och mottagare/ESC inte blivit helt synkade????
Behöver man återställa ESC eller man kan bara synka om dom?
Jag får ta lite bilder och filma lite när jag målat karossen. Just nu är den utan kaross...
//Martin
Jag får ta lite bilder och filma lite när jag målat karossen. Just nu är den utan kaross...
//Martin
"Go Big or Go Home"
Kör du med reglagets interna BEC eller extern BEC/batteri?Maot09 wrote:Efter att ha kört lite mera nu så blir det tydligt att felet kvarstår. Inte nog med att styrningen blir konstig så varje gång det tänds röd led på mottagaren så stannar styrningen och gasen. Typ som att den går i failsafe. Men styrningen stannar i det läget den var när det tänd rött. Gasen går ner på neutral. Har radio och mottagare/ESC inte blivit helt synkade????
//Martin
Och upp med bilder och filmer, trodde jag var ensam på detta forumet med elbil
Last edited by Matjon on 26 Mar 2011, 16:12, edited 1 time in total.