Futaba 4PK 2,4 Ghz

Diskutera servon, batterier mottagare och radio
jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by jebogren » 23 Jan 2011, 15:53

vilken knapp använder ni till kill bee på 4pk ?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by J.A racing » 23 Jan 2011, 15:54

jebogren wrote:vilken knapp använder ni till kill bee på 4pk ?
Jag har den under rattarna i greppet, men det är ju valfritt.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by jebogren » 23 Jan 2011, 15:59

J.A racing wrote:
jebogren wrote:vilken knapp använder ni till kill bee på 4pk ?
Jag har den under rattarna i greppet, men det är ju valfritt.
Kopplar man kill bee i dsc in gången i motagaren då ?

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by J.A racing » 23 Jan 2011, 16:28

jebogren wrote:
J.A racing wrote:
jebogren wrote:vilken knapp använder ni till kill bee på 4pk ?
Jag har den under rattarna i greppet, men det är ju valfritt.
Kopplar man kill bee i dsc in gången i motagaren då ?
Nej till kanal 3 eller 4 sen väljer man vilken knapp man vill ha i menyn switch :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by jebogren » 23 Jan 2011, 16:43

4 går ju batteriet i 1 styrning 2 gas o broms 3 kill bee o vad är dsc in gången ?

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by J.A racing » 23 Jan 2011, 16:45

jebogren wrote:4 går ju batteriet i 1 styrning 2 gas o broms 3 kill bee o vad är dsc in gången ?
Det är nån skum grej kommer inte ihåg men den används ej, för att använda 4´e kanalen behövs en Y-kabel. Men har du 3´n ledig så ta den till killer bee´n då :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by jebogren » 23 Jan 2011, 16:54

oki tack nästa problem är att jag inte kan binda sändaren och mottagaren med varandra

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by J.A racing » 23 Jan 2011, 17:48

jebogren wrote:oki tack nästa problem är att jag inte kan binda sändaren och mottagaren med varandra
Det står i boken, kommer faktisk inte ihåg hur man gjorde. :thumbsup: Finns en länk i första inlägget i den här tråden till en instruktionsbok på svenska i PDF-format.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by jebogren » 23 Jan 2011, 18:00

J.A racing wrote:
jebogren wrote:oki tack nästa problem är att jag inte kan binda sändaren och mottagaren med varandra
Det står i boken, kommer faktisk inte ihåg hur man gjorde. :thumbsup: Finns en länk i första inlägget i den här tråden till en instruktionsbok på svenska i PDF-format.
Har gjort precis som man ska man funkar ändå inte

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by J.A racing » 23 Jan 2011, 19:29

Vad händer då?

Länkning
1 Håll mottagaren nära sändaren (ca en halv meter).
2 Slå på sändaren.
3 Slå på mottagaren.
4 Tryck på länkknappen (SW) på mottagaren.
När länkningen lyckats, lyser LED:en med fast grönt
sken.

Ingen signal detekterad Rött sken
Signal mottagen, normal drift Grönt sken
Signal mottagen men fel ID kod Blinkar grönt
Hårdvarufel (EEPROM, mm) Växlar mellan grönt och rött

OBS:
Om det är fl era FASST system igång nära den mottagare som skall länkas, kan mottagaren länkas till fel
sändare. Även om mottagarens LED visar grönt sken kan den vara länkad till en annan sändare. För att
undvika att mottagaren blivit länkad till fel sändare, kontrollera alltid att det är Din sändare som styr servona
efter en länkning.
Efter det att länkning utförts, slå av och på mottagren. Kontrollera sedan att det är Din sändare som styr
servona.

Du har väl radion i power läget och inte i display? :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by jebogren » 23 Jan 2011, 19:41

jepp sändaren är på
led lampan börjar blinkar rött och slutar med att lysa rött
alltså inte bundna med varandra
har nog provat 20 gånger

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by J.A racing » 23 Jan 2011, 19:44

Nu när jag kikar så står det ju tryck på SW men testa att håll in SW tills det blir grönt. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by wrep » 23 Jan 2011, 19:47

jebogren wrote: vad är dsc in gången ?
DSC betyder Direct Servo Control = man kan koppla en kabel mellan sändare och mottagare för att styra utan att sända ut någon signal... vet inte riktigt när de har tänkt sig att man skall använda den på en 2,4GHz radio.. var ju skillnad förut när det var trångt om 40MHz frekvenser på stora tävlingar tex och man ville kunna meka och ställa in bilen i depån utan att störa andra.... men dagens sändare stör ju inte varann längre. :hmm:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by jebogren » 23 Jan 2011, 19:49

J.A racing wrote:Nu när jag kikar så står det ju tryck på SW men testa att håll in SW tills det blir grönt. :thumbsup:
har provat det också

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Futaba 4PK 2,4 Ghz

Post by J.A racing » 23 Jan 2011, 19:58

Jag har lekt med min radio idag så nu funkar nog ingen inställning längre. :lol: Nej då gjorde en ny modell dummy och testade att göra ett dry & wet läge. Helt kanon ändra broms värden för fram och bak, lagt en mjukare upprampning av gasen samt ett annat styrexpo. Allt detta ändras med en knapp perekt funktion om det mitt i finalen går från torrt till ösregn. Detta förutsätter ju att man testat sig fram på någon träning och gjort denna inställning klar, men en smart funktion är det helt klart. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests