Renovering av motor
Renovering av motor
Finns det någon eller något företag som man kan skicka sin motor till för genom gång ?
Re: Renovering av motor
Vad för motor?
Re: Renovering av motor
Zenoah PRO mod 27,2 marine
Re: Renovering av motor
Vad skall göras?
Re: Renovering av motor
Det har börjat krångla sim vad svår startad låter konstigt när man drar i dragstarten nästan metallisk ljud så en ordentlig översyn byte av lager mm
Kan nog öppna den ikväll o sen om det är något man ser på direkten sin är åt helvete
Kan nog öppna den ikväll o sen om det är något man ser på direkten sin är åt helvete
Re: Renovering av motor
Jag kan renovera den åt dej. Har lager och tätningar hemma. Men är kolven kass så får det beställas.
Re: Renovering av motor
Jag vill o bör lära mig mera så jag börjar skruva sönder o lägger upp bilder så får ni hjälpa mig
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Renovering av motor
Det är ju inte svårt om man har rätt verktyg och lite känsla.
Enda specialverktygen som krävs är väl egentligen en kolvstoppare och en svänghjulsavdragare.
Innan du river ner motorn, mät squishen med kolvstoppen.
Detta för att se till att du inte får ett tajtare mått när motorn är ihop igen med återanvänd cylinder.
Finns det den minsta vändkant eller sliten yta blir den inte gammal med ny kolvring som tvingas förbi denna i ÖD.
När du fått isär motorn, kolla efter onormalt slitage eller konstigheter som repor eller liknande.
Kolvbult och kolvbultslager bör du byta oavsett.
Kolla också hur lagerbanan ser ut i vevstaken där nållagret sitter.
Skicket på det nedre lagret i vevstaken är lite knivigare att kolla, men om du håller veven i vevstaken och tänker dig att vevstaken pekar kl12, har du axeltapparna kl3 och kl9.
I detta läge ska du inte kunna vicka på vevstaken mer än kanske max +/- 2 minuter från kl12.
Går den att vicka på mer än så, brukar man också kunna känna ett axiellt glapp där.
Lagren värmer man både ur och i, och montera inte packboxarna innan du skruvat ihop motorn helt med eventuellt shimsning av vevaxel osv.
Vet inte hur marinvevhusen ser ut, men om det saknas smörjkanal för vevlagren är det en bra idé att få med det samtidigt.....
Fråga på bara!
Enda specialverktygen som krävs är väl egentligen en kolvstoppare och en svänghjulsavdragare.
Innan du river ner motorn, mät squishen med kolvstoppen.
Detta för att se till att du inte får ett tajtare mått när motorn är ihop igen med återanvänd cylinder.
Finns det den minsta vändkant eller sliten yta blir den inte gammal med ny kolvring som tvingas förbi denna i ÖD.
När du fått isär motorn, kolla efter onormalt slitage eller konstigheter som repor eller liknande.
Kolvbult och kolvbultslager bör du byta oavsett.
Kolla också hur lagerbanan ser ut i vevstaken där nållagret sitter.
Skicket på det nedre lagret i vevstaken är lite knivigare att kolla, men om du håller veven i vevstaken och tänker dig att vevstaken pekar kl12, har du axeltapparna kl3 och kl9.
I detta läge ska du inte kunna vicka på vevstaken mer än kanske max +/- 2 minuter från kl12.
Går den att vicka på mer än så, brukar man också kunna känna ett axiellt glapp där.
Lagren värmer man både ur och i, och montera inte packboxarna innan du skruvat ihop motorn helt med eventuellt shimsning av vevaxel osv.
Vet inte hur marinvevhusen ser ut, men om det saknas smörjkanal för vevlagren är det en bra idé att få med det samtidigt.....
Fråga på bara!
Re: Renovering av motor
Nu är motor i molekyler kolv cylinder är jätte fina hittar en lite spricka i vevhuset där sväng hjulet
Kullagerna o packningarna ser som nya ut ska man byta dom ändå ?
Vilken cylinder fots packning är det till PRO mod ?
Kullagerna o packningarna ser som nya ut ska man byta dom ändå ?
Vilken cylinder fots packning är det till PRO mod ?
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Renovering av motor
Var är sprickan?jebogren wrote:Nu är motor i molekyler kolv cylinder är jätte fina hittar en lite spricka i vevhuset där sväng hjulet
Kan du ordna en bild?
Beror ju såklart på skicket och hur mycket dom har gått....jebogren wrote: Kullagerna o packningarna ser som nya ut ska man byta dom ändå ?
Sätt lillfingertoppen i lagren och snurra runt för att känna om det hugger eller känns konstigt.
Även om de ser fina ut, kan de vara utslitna.
Rev du ner den innan du mätte squishen?jebogren wrote: Vilken cylinder fots packning är det till PRO mod ?
Ingen speciell packning till promod, men man behöver veta hur tjock den ska vara.
Lite svårt att veta nu när motorn är isärplockad.
Kan du mäta på nån del av den gamla packningen?
Re: Renovering av motor
Jag drog upp kolven så högt
Det gick och mätte med kolvstopparen o satte ett märke
Det var ingen pappers packning utan en svart mjuk
Lagrens har gått ca 5-10 liter o kullar fin inget hackade
Spricka. Kommer Troligtvis ifrån någon gång när sväng hjulet har plockats av med skruvar
Jag kan tycka att den delen som sitter
I kolven o ner till själva veven kan röra sig väldigt mycket i sidled
Det gick och mätte med kolvstopparen o satte ett märke
Det var ingen pappers packning utan en svart mjuk
Lagrens har gått ca 5-10 liter o kullar fin inget hackade
Spricka. Kommer Troligtvis ifrån någon gång när sväng hjulet har plockats av med skruvar
Jag kan tycka att den delen som sitter
I kolven o ner till själva veven kan röra sig väldigt mycket i sidled
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Renovering av motor
jebogren wrote:Jag drog upp kolven så högt
Det gick och mätte med kolvstopparen o satte ett märke
Det var ingen pappers packning utan en svart mjuk
Lagrens har gått ca 5-10 liter o kullar fin inget hackade
Spricka. Kommer Troligtvis ifrån någon gång när sväng hjulet har plockats av med skruvar
Jag kan tycka att den delen som sitter
I kolven o ner till själva veven kan röra sig väldigt mycket i sidled
Kollade lite snabbt på Maffian, SwedRC och DDM men hittar inte den packningen jag tror det ska vara.
Maila SwedRC så fixar han rätt packning åt dig!
Har den inte gått mer kan lagren mycket väl gå en stund till.
Antar att du menar vevstaken?
Ja den kan röra sig en del i sidled, beroende på fabrikat och modell, men den ska inte gå att "luta" om du förstår hur jag menar....
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Renovering av motor
Packningarna är Zenoah orginal just för att slippa strul med olika tjocklekar, Andreas bör ha hemma och säkert någon mer.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Renovering av motor
Vad blir det för tjocklek om man köper koppar packning då står det ju bara olika tjocklekar
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Renovering av motor
Nu när du har måttet du gjorde med kolvstoppen är det enklaste att montera cylindern och om det går, göra samma mätning utan packning.jebogren wrote:Vad blir det för tjocklek om man köper koppar packning då står det ju bara olika tjocklekar
Detta förutsätter att kolven går fritt utan att ta i toppen.
Ett varv på kolvstoppen är 1,0mm och jag gissar att du hamnar någonstans runt "20min" eller 0,3mm i skillnad.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests