Motorprojekt, lös topp

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Rallyfinnen

Motorprojekt, lös topp

Post by Rallyfinnen » 15 Jan 2013, 21:49

Kom ett paket med lite grejer för nya projekt idag..

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Bulthålen måste fräsas lite avlånga på den röda för att den ska passa, för den är gjord för dom gamla Zenoah G2D.

Och så den obligatoriska vägningen..
Image

Image

Image

Lite tunga jämfört med det man tar bort.. Men topparna måste nog bearbetas för att få plats i bilen också, så dom lär bli lättare!

Blev så inspirerad att jag testade svarva av några kasserade cylindrar också :)
Image

Image

Den ena kan nog bli första testcylindern för detta, den är såpass lite skadad att den borde funka.

Pratade med Erling, och han sa lösa toppar är förbjudna i EFRA-reglementet.. :doh:
Kommer inte ihåg att jag skulle ha sett något sådant.. Kanske nya regler, förr fick man ju köra Tech/Boss med lös topp.. Får nog kolla det innan jag svarvar av fler cylindrar!

Sponsor

Sponsor

Lusse
Phone Number: 0739951152

Re: Motorprojekt, lös topp

Post by Lusse » 15 Jan 2013, 22:01

Har för mig att jag har läst på HPI forumet att det är bara problem med dom lösa topparna. Dom börjar läcka ganska så kvickt.Om du kommer i håg Mr rustlers cylinder som du fila i lite, den gick inte att använda för den läckte i toppen.Det var inte dit fel......Det är problem med dom....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 15 Jan 2013, 22:05

Japp, har läst på lite grann, och kinacylindrrarna med lösa toppar (CY?) har det varit bekymmer med, men det verkar som dessa (från ADA racing) har funkat bra för dom som har dom.
Inga garantier att det inte krånglar, men man får ju testa lite :)

sx3
Phone Number: 0709998877

Post by sx3 » 15 Jan 2013, 22:16

Lös topp är OK, BZM har ju det och den är ju legal!?

Enligt Clark Wohlert och Mr.Alro Racing är det legalt, annars hade väl inte Luppo racing tagit fram sin nya motor som hade säljstart i höstas heller ;)

Så kör på, så hoppas jag att du åker på motorstrul i finalerna :D

http://www.rctek.com/phpBB/viewtopic.php?t=6715&start=0
My motor is stalled but my wheels are still spinning

sx3
Phone Number: 0709998877

Post by sx3 » 15 Jan 2013, 22:22

Jag tolkar det som att cylindern skall vara helgjuten, dvs inga lösa foder etc. Inget om att toppen skall vara gjuten med cylindern eller att den ej får vara lös.
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 15 Jan 2013, 22:39

Direkt från 'bibeln':
The cylinder block must be of a single casting. No independent liners or slipping liners are allowed.

Precis! Cylindern nämns, inget om topp. Att cylinder och topp råkar vara samma del på en Zenoah har nog inget med saken att göra.

Som både Rob och Clark skriver i tråden också, så är lösa toppar legala. Ska se om jag kan få detta bekräftat från EFRA's motorgubbe. Grabbarna på rs5 hade bra kontakt med honom, dom skickade in sina cylindrar innan säsongen för att få ok på dom. Ska försöka rycka i lite trådar och se vad man kan få fram.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Jan 2013, 08:35

Igår fortsatte bygget på denna.
Portade cylindern, satte i en gammal kolv jag har coatat (dock ny kolvring). Sedan blev det en del pyssel att göra övre fäste för tändspole och anpassa topp och kåpa för att få ihop det hela. Denna topp är ju gjord för G2D-motorn, så det krävs lite mer anpassning. Den svarta toppen har ett hål för att fästa tändspolen, men den är nog tänkt att köra utan plastkåpa, så den lär nog få modifieras en del också.
Han få den i bänken igår och provstarta, får köra in den lite idag, och testa köra lite svep sedan.
Kompressionen är i klass med en buggymotor på denna nu, så antagligen går det inte att köra så, men jag tänkte ändå bänka och se vad den ger.Tanken är att svarva ut förbränningsrmmet lite för att sänka kompet senare. Tyvärr glömde jag modda toppen så tempgivarn går att montera under stiftet, får kanske bli dagens projekt också. Går den inte varm med denna kompression, så kanske jag testar köra med den höga kompressionen.

Image

Image

Image

Image

Image

(David, ser du värsting-dekalen på starten? Vevhuset är också av samma kvalitets-märke! :) )

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 20 Jan 2013, 09:22

Rallyfinnen wrote:(David, ser du värsting-dekalen på starten? Vevhuset är också av samma kvalitets-märke! :) )
Ja, det är märkligt att min Reely-start fortfarande lever. Utan att blinka den absolut bästa dragstarten jag haft !
Vevhusen är också användbara, även om passningen kan lämna lite att önska....
:lol2:

Hårig pjäs det där !
Ska bli väldigt intressant att se vad du kan hitta på med den !
Dyra kyltoppar ?
Antar att dom inte finns för 36mm :sunglasses:

Är fortfarande inte kompis med så långa bultar till cylindern, men hoppas det funkar för dig !
Kan nog bli riktigt bra !
:rock: :rock: :rock:

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 20 Jan 2013, 09:39

Häftigt! Men går den där ens in i en touringbil? Det brukar ju inte vara alls mycket plats framför plastkåpan precis under stiftet :hmm:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Jan 2013, 10:25

Dave wrote: Dyra kyltoppar ?
Antar att dom inte finns för 36mm :sunglasses:

Är fortfarande inte kompis med så långa bultar till cylindern, men hoppas det funkar för dig !
Kan nog bli riktigt bra !
:rock: :rock: :rock:
Den röda var på utförsäljning för 19USD om jag minns rätt, den andra är betydligt dyrare, och dom var svindyra på frakten..
Tror dom finns färdiga för 32 och 34mm. För 36 får man nog modifiera lite, men det ska inte vara omöjligt för en händig karl :hammer:
Som det är nu så får man svarva ner ytterdiametern på cylindern till 38mm, och 1mm kant på en 36mm cylinder låter lite. Man får isåfall svarva upp toppen/domen så diametern kan vara större. Finns material där, så det är bara att svarva upp. Dessutom får man ju anpassa formen på förbränningsrummet för den större kolven.

Som den är nu går den inte in i en rs5:a iallafall. Får anpassa den när jag fått bilen om jag ska använda den. Måste åtminstone kapas i kylflänsarna på kopplingssidan, för det går ett stag där som tom tar i skruven till original plastkåpa.
Jag vill märka upp det i bil och bara ta bort det nödvändiga isåfall.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Jan 2013, 10:32

Lite länkar:

http://www.adaracing.com/scooter/head-s ... rc/gphdr23

http://www.adaracing.com/scooter/dome-g ... -g2d/gphdd

http://www.adaracing.com/scooter/copper ... g2d/gs1060

http://www.adaracing.com/scooter/head-k ... -g2d/gphda

Finns en sådan här också som också ska gå att modda för 240:
http://www.adaracing.com/scooter/head-shell-g2d/gphdr

Man får fräsa hålen lite avlånga och göra ett fäste för tändspolen för att anpassa dom som är gjorda för G2D.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Jan 2013, 20:48

Ska börja med att meddela att motorn nu är döpt: Rödluvan :)

Har bänkat o grejat lite idag. Körde med en 0,4packning först utan att ha mätt squish, gjorde sedan en 0,5mm av en cornflakes-kartong, men såg knappt skillnad även om porttiderna ändrade några grader.
När jag sedan mätte squish med lödtenn var den 0,3 på lödtennet..:D
Var inte riktigt nöjd med prestandan så jag portade om lite (var ganska snällt portad först).

Här syns skillnaden före(grå) och efter(blå):

Image

Porttiderna var 152in, 120/125 kanaler, 175ut och ändrades till 155, 120/125, 179, samt lite justering av ögonbrynen.
Inte så illa pinkat med en skadad cylinder, och en kolv som gick hela förra säsongen!

Här med lite olika gaspådrag:
Image
(lite taggigt med denna pipa)

Här jämfört med 240nr2 som jag skrev om här viewtopic.php?f=28&t=4492&p=154258#p154258

Image

Jag har alltså väldigt högt komp i 'Rödluvan', ca 8,5bar på kompmätaren, jämfört med knappa 7 på den andra('nr2'), och det känns när man drar i snöret! Ändå är maxtempen på Rödluvan 117 och den andra 110, så dom stora flänsarna gör nog någon nytta. Då pressade jag verkligen hårt, höll fullgas med broms en bra stund så det bara skrek på över 17k.. :)
Temperaturmässigt känner jag inget behov att sänka komp, men squishen är ju lite hårig.. :roll:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Jan 2013, 09:28

Tvåbultstråden och denna börjar nästan 'gå ihop', så här kommer bilden på mitt första påbörjade försök till egen topp:
Image

Har dessutom fått svar på mitt mail till herr Petermann:
Hello Samuel,

don’t worry, the text of the EFRA LS rules is very clear. As you already have stated, there were several engines in the past and there are several engines actual available with a separate cylinder head.

Well, the miss-understanding is that the cylinder block made by Zenoah is including the cylinder head. That is not forbidden. But in English technical terms, I was advised by native English speaking people, the cylinder block is what is around the cylinder. So a separate cylinder head is possible and makes it cheaper to manufacture the complete system.

With best regards
Wolfgang
Det är alltså bara att köra på! :hammer:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Jan 2013, 21:09

Då har man spenderat lite kvalitetstid i verkstan igen :)

Toppen är klar, och ser ut så här
Image

Image

Provmonterat:
Image

Image

Den kommer inte få plats under standardkåpan, det får bli att slakta en kåpa för denna också.

Är nöjd med hur det blev, fast det var mycket pyssel med svarvning, putsning, tillverka fäste för tändspole mm (syns inte på bilderna) blev bra passning på den osv, och svarvningen av cylindern gick också bra. Det är en gammal 2-bultad Hobbycenter (evo07 tror jag) som Erling donerade. Har snyggat till kanalerna och fasningen av portarna på den, i övrigt är den orörd. Återstår att göra en kolv till den än bara.
Så har jag pysslat med vevhuset. Blästrade insidan av huset utom vid kanalerna. Har läst det ska vara bra om man står på tomgång en stund och sedan gasar så sköljer det inte upp all olja direkt, utan den hänger kvar lite i den matta ytan.
Borrade även oljehål till lagren, satte i nya SKF och viton-packboxar. Riktade veven innan jag satte i den, och den blev otroligt bra, nålen på indikatorklockan rörde sig knappt! Långt under 1/100!

Hade hoppats på provstart idag, men fick ge upp. Tar tid när man ska vara noggrann..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Jan 2013, 21:24

Fick bli en sväng till verkstan ikväll också..

Svarvade till toppen på kolven och karvade ur den lite.
Image

Har nu en squish-öppning på 2 grader, dvs skillnaden i vinkel på topp och kolv.

Vägde kolvbultar också.

CY
Image

Zenoah
Image

Smidigt att mäta porttider så här :)
Image

Hopmonterat
Image
Image
Image
Image

Porttiderna är 160/125/135/186. Då har jag deckat cylindern lite, hade 140/130 på kanalerna innan, tyckte det var lite mycket.
Squishen blev rätt hög ändå, men jag börjar så, så får jag köra in den lite och se hur tempen verkar, går den 'för kall' så kan jag svarva ner cylindern en aning till så blir det lite tightare squish. Om den överhuvudtaget går förståss..

Post Reply