Dom påstår att en bild säger mer än tusen ord, så jag börjar med 4x1000..
Hade över 18k på motorn när det hände, så jag var sker på att det var sallad inuti! Den slutade inte dra när jag släppte gasen, utan fortsatte gå lite halvdåligt, så jag höll in stoppknappen och tittade ner i förgasaren när den stannat..
Slet isär hela motorn, och konstaterade att cylindern klarat sig med endast ett litet jack i nederkanten på insuget. Däremot hade ju kolvråttan varit och gnagt på kolven.. Kunde ju ha varit värre, spjället var ju fortfarande kvar i förgasaren..
Ena ramlagret gick lite hackigt, så jag byter nog lager. Jag väntar på keramiska från black friday, men antagligen så sitter dom redan i någon av Davids motorer. Han påstår att paketet inte kommit..
Jag har redan putsat till nederkanten på insuget, tog knappt samma som jag tagit på kolven innan (tog kanske 0,5mm) och med likadan rundning. Kunde inte låta bli när jag satt med dremeln i ena handen, och cylindern i andra, så jag putsade lite lätt uppåt på utblåset också (med rundning). Dock väldigt lite, kan ha rört sig om 0,5mm där också. Ville ha lite rundning för att förhoppningsvis få en jämn momentkurva.
Helt otroligt att det inte blev någon repa i cylindern, verkligen tur i oturen! Man kan ju undra om motorn visste att jag beställde en kolv igår
Naturligtvis var det ju mitt fel att skruven lossnade, hade haft isär hela förgasaren och 'flödesoptimerat' igår, så la jag ingen locktite på skruven..
Kan för övrigt säga att det inte var någon skillnad alls på kurvorna före och efter den förgasarmodden.. man ska väl upp i högre effekter innan den blir någon strypning antar jag.