39cc motorprojekt

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Rallyfinnen

Re: 39cc motorprojekt

Post by Rallyfinnen » 05 Jan 2011, 17:53

Har stått still i denna tråd en stund. Jag fick motorn precis innan nyår, och gjorde lite allmänna jämförelser.
Första intrycket är att den är ett stort och tungt as! Den väger ca 5kg utan förgasare, och en vanlig CY/Zen väger drygt 2kg, dessutom är den ganska hög.

Image

Image

Sedan till det tråkiga jag upptäckte när jag tog isär den..
Pläteringen i cylindern var helt kass! Den flagade av och det var bubblor i den! Absolut det sämsta jag sett! Lite rost på kolvringen ocskå. Detta tyder på att motorn inte varit startad, för då hade det varit olja i cylindern, och ringen hade inte rostat. Dessutom hade nog bubblorna i pläteringen lossnat osv..
Jag skickade ett mail till försäljaren med bilder och gjorde klart att jag inte var imponerad.. :mad: Begärde ny cylinder som någon kunnig inspekterat innan den skickas.
Dom svarade att dom kommer skicka nya delar så fort som möjligt, så nu är det bara att vänta och se.

Bilder på eländet:

Image

Image

Image

I övrigt ser motorn helt ok ut, dvs typisk kina-produkt, med lite grova gjutningar odyl, men det är inga problem att snygga till lite. Här finns ramlager som skulle platsa på en traktor, så dom ska nog hålla :)
Har läst att kolvbult och lager är en svag punkt på dom, så jag tänkte byta dom till något bättre innan jag sätter ihop motorn.
Blir antagligen lite lättning på motorn också, får se var man kan ta bort lite material.

Jag är barnsligt förtjust i utformningen på portarna, kolla utblåset! :worship:

Sponsor

Sponsor

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 05 Jan 2011, 18:58

Inget kul när man märker av sådan skit! När det är nytt och allt!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Jan 2011, 19:27

Ja, det är tråkigt. Hoppas nästa cylinder är bra! Var ju inget tjafs från försäljaren heller, vilket är positivt.

Burnout

Post by Burnout » 05 Jan 2011, 23:53

Motorn är stor...jag har en motor 49cc mincross ligger i låda överallt delar.
Bli kul se du göra med motorn :thumbsup:

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 06 Jan 2011, 14:00

fy fan va cyllen såg ut!
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 11 Jan 2011, 19:32

Har testat göra en port-mapp för (den kassa) cylindern, och kört den i programmet jag köpte för en tid sedan (effektivt tidsfördriv!).
Enligt programmet så ska areorna på portarna funka för 20.000rpm... undrar om jag fått in alla parametrar rätt.. :hmm:

Tyvärr så har jag inte exakt slaglängd, har bara räknat ut den från diametern och angiven volym, och det inverkar nog en del också. Kan ju inte mäta slaglängden med motorn i molekyler..

Rätt intressant att se hur det inverkar på registret när man höjer och sänker cylindern. Synd att inte programmet funkar för kolvstyrt insug också, så kunde jag ha lekt lite med portmappar från dom 'vanliga' motorerna.

Så här ser portmappen ut:
Image

Så här kan det se ut i programmet
Image

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 17 Jan 2011, 18:03

Kunde inte motstå att grotta lite i 39-kubikarn igår.. så här kommer en liten uppdatering

Matchat vevhus för kanaler, som det syns på bilden var det inte speciellt bra från början (ena omodifierad för jämförelse).
Det finns tydligen två varianter på vevhusen, och jag tror detta är gjort för 3-kanalsvarianten, fast cylindern har 5 kanaler, dvs det matchar inte alls!
Image

Planat tätningsyta mot reed-bock, jag var inte riktigt nöjd med den, det var ett steg på kanske 0,5mm, och nu när man har en liten fräs så är det ju enkelt åtgärdat :) Dessutom kan man höja vevhuskomp med att flytta in reed-blocket, så jag får väl se det som en bonus.
Image

Så här ser det ut med Kolv i ND
Image

Insug
Image

Vevhuset fungerar som reed-stopp, och ytorna som reedsen går emot var inte helt parallella med reedsen, så när reedsen gick emot 'stoppen' så vreds dom en aning, så fräsen fick träda i tjänst igen för att få dom i vinkel.
Har även förbättrat flöde från reeds med små urtag riktade upp mot kanalerna. Finns lite olika varianter på detta, men det är en 'standardmodifiering' som alla trimmare verkar göra på reed-vevhus att runda av mot kanalerna. Jag gillade utseendet på denna variant, så det fick bli så :)
Image

Även om cylindern är kass så övade jag lite på att putsa gjutporerna i den. Lurigt att komma åt överkanten på porten in i cylindern! Skulle ha en 90-graders tandläkarborr eller dylikt!
Image

OBS det är ingen slutfinish på grottandet än, det är bara grovkarvat än, för jag ska be om lite synpunkter från proffs, så det kan ju bli så att jag får ändra lite, och då är det ju onödigt att putsa till det än.

Gjorde också ett extra smörj/kylhål för kolvtappslagret. Lagret är tydligen en svag punkt på dessa motorer, så efter att ha funderat en stund kom jag fram till att detta kunde hjälpa. Det sitter en skåra för smörjning i övre änden på vevstaken, men inget på undersidan. Dessutom inga urtag på sidorna. Tanken är att det på detta sätt ska bli ett litet flöde genom lagret när kolven rör sig upp och ner, dvs bättre smörjning och kylning.
FUunderar även på om jag skulle plocka bort lagerhållaren och pilla dit bullt med nållager, det är tydligen också en vanlig fix för att få bättre hållbarhet på dom. Ett jävla jobb att pilla dit dom med vaselin och få dit brickor och kolvtapp bara..
Ett annat alternativ skulle vara att göra lite hål i kolv och cylinder som leder ut i kanalerna, så det blir mer flöde via undersidan på kolven. Det ska också hjälpa med smörjning och som bonus också kyla kolven bättre. Nackdelen är nog att det kan störa flödet i kanalerna.
Image

För att avsluta det hela kan jag berätta att jag fick ett paket idag med 'piston kit' och 'air cooled cylinder head' :doh:
Image

Fick skicka ett nytt mail till Petrolscooter och gnälla igen..
Ok, kolven var rätt, men man undrar ju om dom vet vad dom säljer.. Jag skulle ha en luft-kyld cylinder, och fick en topp till en vattenkyld.. :hmm:

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 17 Jan 2011, 18:46

Dom verkar inte ha mycket rätt dom!
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Burnout

Post by Burnout » 17 Jan 2011, 19:22

Dom säkert packa fel delar :hmm:

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 17 Jan 2011, 19:58

Intressant att dom monterat en 5-portad cylinder på ett 3-portat vevhus..... :hammer:

Hade ju hoppats på att få se bilder på en ny cylinder som såg bra ut !
:curse:

Nåja, det lär väl dyka upp ett paket till då om nån vecka....hoppas det blir rätt då !
:thumbsup:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Jan 2011, 16:48

Dök upp en cylinder idag..
Den är bättre än den förra, men inte tillräckligt bra!
Fortfarande lite släpp på pläteringen högst upp och en bubbla längre ner.. jag tror inte det är någon ide att köra med den..

Snart ger jag fan i denna motor! :curse:

EDIT: Har PM:at Scott på MMR och kollat ifall han vet någon som har en begagnad originalcylinder. Jag har ingen lust att lägga tusenlappar på nya originalgrejer.

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 27 Jan 2011, 18:08

Låter inget vidare det där......
Hade ju varit kul om den nya cylindern varit fin !
:curse:

Hoppas du hittar nåt att montera på den, för jag är toknyfiken på hur den skulle funka i en bil......
:thumbsup:

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 27 Jan 2011, 18:28

Tråkigt sådant!
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Jan 2011, 21:03

Även om det är kass med cylindern, så khar jag ändå inte kunnat lämna motorn orörd..
Konceptet tilltalar mig och det är kul att greja med något nytt!

Så här ser vevhuset ut efter jag putsat lite på det:
Image
Image

Orörd cylinder (nr 2)
Image
Image
Image

Jag har putsat en del på cylinder 2 också, men det känns mest som träning. Jag använder knappast den cylindern ändå, och om jag skulle använda den så är det nog inte ytan i portarna som är största problemet ändå..

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 21 Mar 2011, 15:50

hur gåre med projektet ?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Post Reply