Kunde inte motstå att grotta lite i 39-kubikarn igår.. så här kommer en liten uppdatering
Matchat vevhus för kanaler, som det syns på bilden var det inte speciellt bra från början (ena omodifierad för jämförelse).
Det finns tydligen två varianter på vevhusen, och jag tror detta är gjort för 3-kanalsvarianten, fast cylindern har 5 kanaler, dvs det matchar inte alls!
Planat tätningsyta mot reed-bock, jag var inte riktigt nöjd med den, det var ett steg på kanske 0,5mm, och nu när man har en liten fräs så är det ju enkelt åtgärdat

Dessutom kan man höja vevhuskomp med att flytta in reed-blocket, så jag får väl se det som en bonus.
Så här ser det ut med Kolv i ND
Insug
Vevhuset fungerar som reed-stopp, och ytorna som reedsen går emot var inte helt parallella med reedsen, så när reedsen gick emot 'stoppen' så vreds dom en aning, så fräsen fick träda i tjänst igen för att få dom i vinkel.
Har även förbättrat flöde från reeds med små urtag riktade upp mot kanalerna. Finns lite olika varianter på detta, men det är en 'standardmodifiering' som alla trimmare verkar göra på reed-vevhus att runda av mot kanalerna. Jag gillade utseendet på denna variant, så det fick bli så
Även om cylindern är kass så övade jag lite på att putsa gjutporerna i den. Lurigt att komma åt överkanten på porten in i cylindern! Skulle ha en 90-graders tandläkarborr eller dylikt!
OBS det är ingen slutfinish på grottandet än, det är bara grovkarvat än, för jag ska be om lite synpunkter från proffs, så det kan ju bli så att jag får ändra lite, och då är det ju onödigt att putsa till det än.
Gjorde också ett extra smörj/kylhål för kolvtappslagret. Lagret är tydligen en svag punkt på dessa motorer, så efter att ha funderat en stund kom jag fram till att detta kunde hjälpa. Det sitter en skåra för smörjning i övre änden på vevstaken, men inget på undersidan. Dessutom inga urtag på sidorna. Tanken är att det på detta sätt ska bli ett litet flöde genom lagret när kolven rör sig upp och ner, dvs bättre smörjning och kylning.
FUunderar även på om jag skulle plocka bort lagerhållaren och pilla dit bullt med nållager, det är tydligen också en vanlig fix för att få bättre hållbarhet på dom. Ett jävla jobb att pilla dit dom med vaselin och få dit brickor och kolvtapp bara..
Ett annat alternativ skulle vara att göra lite hål i kolv och cylinder som leder ut i kanalerna, så det blir mer flöde via undersidan på kolven. Det ska också hjälpa med smörjning och som bonus också kyla kolven bättre. Nackdelen är nog att det kan störa flödet i kanalerna.
För att avsluta det hela kan jag berätta att jag fick ett paket idag med 'piston kit' och 'air cooled cylinder head'
Fick skicka ett nytt mail till Petrolscooter och gnälla igen..
Ok, kolven var rätt, men man undrar ju om dom vet vad dom säljer.. Jag skulle ha en luft-kyld cylinder, och fick en topp till en vattenkyld..