Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: Sv: Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Post by Dave » 06 Jan 2013, 22:54

Rallyfinnen wrote:Hade ju inte varit dumt med allt i ett stycke, men det blir mycket svarvande.. :)

Om du ska ha det på samma axel så blir det knepigt att linjera upp det hela, kan vara bra med en lång axel emellan då (som Erlings på bilden ovan), så blir det inte så känsligt. Däremot är det nog bäst med ett lager i var ände, eller i generatoränden behövs nog inget lager, om man bara kopplar den på generatorn på något bra sätt. Sedan bara ett lager i kopplingshållaren så borde saken vara biff :)
Vore ju bara såå gött att slippa lager överhuvudtaget, och centreringen måste gå att lösa.....
En enda rörlig del....
:)

Sponsor

Sponsor

wrep
Phone Number: 0768033556

Re: Hemmabyggd motorbänk för LS-motorer

Post by wrep » 06 Jan 2013, 23:44

Sam det där ser ju rent förjäkligt ut :lol2: Men helt klart funktionellt! :thumbsup:

Skulle det inte gå att bara helt fräckt byta remskivan på generatorn mot en kopplingsklocka? och strunta i alla extra lagringar helt?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Jan 2013, 18:40

Centreringen går säkert att lösa, men det är lite krångligt med vanliga bondsmedsmetoder! :)
Det var ju så vi försökte med brorsans bänk, och eftersom det var krångligt att få till så byggde jag min med rem.
Ska man ändra konceptet helt så är det nog lika bra att bygga en helt ny bänk..

Dave
Site Admin

Post by Dave » 07 Jan 2013, 18:50

wrep wrote: Skulle det inte gå att bara helt fräckt byta remskivan på generatorn mot en kopplingsklocka? och strunta i alla extra lagringar helt?
Detta var idén jag hade innan. Måste gå att lösa I
:lol2:

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 07 Jan 2013, 19:12

Kan man inte svarva till en egen klocka från nåt massivt ämne? Och gänga den med samma gänga som ingående axeln i generatorn?

Alternativt plocka ur axeln och svarva pressfattning på den hemma svarvade klockan och pressa på skiten?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Feb 2013, 10:26

Fick en dum ide på utökning av bänken..
Har tänkt att det skulle vara intressant att mäta luftflödet till motorn, men eftersom programmet och hårdvaran inte stödjer sådant så kan det bli lite krångligt, men så läste jag lite om luftmassemätare nu, och såg att gamla jänkare (Delco) hade luftmassemätare med en frekvenssignal på 30-150 Hz istället för 0-5V. Det ska ju inte vara några problem att lägga på andra kanalen på ljudkortet och spela in, och med lite tur kan man få upp det på överskådligt sätt i grafen också. Hittade en ny på ebay som gick på 350kr med frakt från USA, så jag klickade hem den, ingen större katastrof om det inte funkar för dom pengarna.

Nu är ju luftmassemätare för bil dimensionerad för lite andra mätområden i flöde, så jag får antagligen modda denna med mindre diameter på röret för att få vettig upplösning på flödet (minskar man tex arean på röret med hälften så borde mätområdet ligga på halva flödet också). Här får jag kanske minska arean till 10-20%.

Tanken med att mäta luftflöde är att kunna jämföra luftflöde och effekt. På så sätt borde man se lite verkningsgrad på motorn på olika varvtal. Bränsle/luftblandingen borde vara skapligt konstant, så om man mäter luftflöde så har man en ungefärlig soppaförbrukning som motsvarar luftflödet. Kan ju tex vara så att vissa pipor ger starka sugpulser som gör att mycket oförbränt åker ut genom pipan. Inget extremt exakt, men kanske kan ge lite indikationer på vad som händer.

Får väl se framöver om jag får till det, och om det ger något av intresse.

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 05 Feb 2013, 20:07

Du är så skönt jäkla insnöad! :lol2: :lol2: :rock2:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Feb 2013, 21:09

Ja, man borde väl gå runt med en liten keps med propeller på.. :lol2:

Dave
Site Admin

Post by Dave » 05 Feb 2013, 21:20

Rallyfinnen wrote:Ja, man borde väl gå runt med en liten keps med propeller på.. :lol2:
Gör jag jämnt i verkstaden......
:rock2:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 19 Feb 2013, 17:31

Idag kom luftmassemätarn. Får väl se om man lyckas koppla in den och få ut något vettigt..
Ser ut som mätningen sker i det lilla röret i centrum, så det kan möjligtvis funka att blockera flödet runtom och få ett vettigt utslag. Får kolla på det framöver.

Image

Image

Image

Detta borde vara schema för hur det är kopplat i bil, behövs tydligen en pull-up på utgången:
Image

Post Reply