Keramisk coating

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Rallyfinnen

Keramisk coating

Post by Rallyfinnen » 09 Dec 2012, 19:47

Har bakat lite idag :hammer:

Image

Image

Blästrat, gjort rent med thinner, sprayat med airbrush, sedan bakat i ugnen 1tim i 200grader. Verkar lovande, ska testa på någon billig motor först och se så det sitter fast..
Lärde mig att jag ska täcka in undersidan på kolven innan jag blästrar, för den fina sanden satte sig överallt, och det var som den brände fast lite efter ugnen också. Ett jävla pill att få bort den, och risken är ju att något sandkorn ändå finns kvar..

Får försöka testa ta utblås och topp på någon skrotcylinder också, det lär nog bli lite knepigt att få dit ett tunt och jämnt fördelat skikt..

I teorin ska detta sänka tempen på kolven, och även i vevhuset, för dom säger största delen av värmen i vevhuset kommer från kolven. Sänkt temp på kolv ska förhindra värmenyp, sänkt temp i vevhuset ska höja effekten.
Eftersom mindre värme absorberas av kolven ska det också bidra till högre effekt.. :hmm:

Coating i utblås ska sänka cylindertemp, och coating i toppen samma sak. Finns kansk en risk med att coata toppen, för gaserna kyls inte på samma sätt, så risken för spikning ökar. Har däremot aldrig sett spår av spikning i dessa motorer, så jag tror inte risken är så stor.

Sponsor

Sponsor

Suomipoika
Phone Number: 0709998877

Re: Keramisk coating

Post by Suomipoika » 13 Dec 2012, 21:02

What that should help?
Sorry to ask ;)

Rallyfinnen

Re: Keramisk coating

Post by Rallyfinnen » 14 Dec 2012, 08:43

I just want to try it, should eliminate piston seizures (normally not a big problem on zenoah engines, more on CY) and lower crank case temperatures. If I can apply it in the exhaust port too, it should lower cylinder temp a bit.

Post Reply