Bra och vättiga uppgraderingar.

Specifika frågor om HPI
Post Reply
User avatar
Wiri
Posts: 32
Joined: 05 Apr 2012, 15:51

Bra och vättiga uppgraderingar.

Post by Wiri » 13 Apr 2012, 19:57

finns ju säkert massa trådar men orkar inte leta igenom alla så tänkte starta en bra tråd där dom som vet lite mer än jag om Hpi,s kan tipsa å länka om bra å vettiga uppgraderingar på på Hpi bilarna,

Själv kör jag en 5B 1,0 med 23cc motorn, odämpad Victory Rc pipa, 818 förgasare med annat insug å konat luftfilter fäste (vad det nu kallas på rc språk) hemma gjorda länkarms skydd i rostfri plåt, bytt bakdämparna till VVC/HD, i övrigt original,
framtids planer,
* Byta framdämpare till VVC/HD eller andra bra dämpare,
* kåpa med stödlager till utgående axel från kopplingen (va den nu heter)
* ev cylinder byte till 26 eller 29cc (ligger långt fram i tiden)

men vad finns det mer för bra å tänka på saker man kan byta å fixa för att göra bilen bättre.
har förstått att man ska hålla sig borta från massa alu delar, men spräckte ena hjulhubben bak nu senast, ( den plast delen som lagren sitter i) å samma delar fram, bör inte dom vara lämpliga att ha i alu?

som sagt tipsa på, å hoppas det samlas massa bra tips här nu som alla har nytta av. =)

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Bra och vättiga uppgraderingar.

Post by S 500 R » 13 Apr 2012, 20:25

Gör en projekttråd om din bil så kan du ju ta upp alla grejer där. Så kan du lägga upp lite bilder på din bil osv.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Lusse
Posts: 9361
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Bra och vättiga uppgraderingar.

Post by Lusse » 13 Apr 2012, 20:36

men spräckte ena hjulhubben bak nu senast, ( den plast delen som lagren sitter i) å samma delar fram, bör inte dom vara lämpliga att ha i alu?
Jo då,det är vettigt att byta till alu. (men som med allt annat så är det kostnaden som styr.)Bärarmar så är det RPM som gäller.(Om man nu inte vill ha alu bärarmar.)Sen är det skydd av alla de slag som man skall ha...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Wiri
Posts: 32
Joined: 05 Apr 2012, 15:51

Re: Bra och vättiga uppgraderingar.

Post by Wiri » 13 Apr 2012, 20:58

ok, har för mig att jag läst att om man byter till alu så blir bilen för styv och man förstör massa dyrare saker på bilen, så det är bättre att länkarmarna tar det mästa,

User avatar
Lusse
Posts: 9361
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Bra och vättiga uppgraderingar.

Post by Lusse » 13 Apr 2012, 21:10

Det kan vara så.men det är inte alltid så. Man får testa sig fram..Och kolla vad andra har provat. En kombination av alu och plast är ju det bästa. Men vad som passar bäst var , det får man prova sig fram till..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests