VaranMickes Fs
-
VaranMicke
VaranMickes Fs
Tjena tjena på er alla!
Micke heter jag å är flong ny här på forumet å inom hobbyn. Har enda sedan barnsben varit larvigt förtjust i rc prylar. Hade några bilar när jag var yngre men allt stannade där pga att jag har en hobby som slukat bra med pengar under åren. Nu så förverkligade jag en dröm som jag helt ärligt aldrig trodde skulle bli sann. Jag tog fingret ut röven å unnade mej en till hobby men ledde mej hit. Jag unnade mej en Fs racing King kong 2WD.
Nu kommer nog många av er kanske tänka, stackars jävel. han kommer tröttna å gråta sej till söms när bilen står sönderfallen efter varje körning. Hade det på känn att det inte är den mest tåliga bilen. Men tänkte den håller säkert för lite rolig åkning om man tänker lite på hur man kör den. MEN sen så halkade jag in på daves Carbon projekt å tänkte shiiiiit fan är inte de där samma skrot å korn som min bil är bygd på. Först rasade hela min värd å jag tänkte hur fan ska jag fixa de här, jag fattar inte ett skit om va ni skriver om. Men ju mer jag läste ju sjukt mer taggad vart jag på att gå igenom bilen innan jag kör in den å börjar använda den. Att ha en helt ny å ren bil att plocka isär å lära sej hur allt hänger i hopp på är ju inte så illa.
Men till saken. Detta klarar jag inte själv utan att ha några att luta mej tillbaka mot som vet hur de hela funkar å som kan ge mej vägledning. Skulle uppskatta om ni kunde komma med förslag på allt nödvändigt som jag bör göra med bilden innan jag beslutar mej för att köra in den. Vill ha en riktigt genomgången bil som jag har nöje med och som håller lite längre. Tänkte byta ut efter som alla dela som man kan byta ut mot aluminium mm eller i fall de finns delar jag kan förstärka själv med hjälp av kolfiber eller liknande.
Det jag har som mål är att gå igenom bilen så mycket det går å göra så mycket nödvändiga förändringar som möjligt innan den ska få komma i bruk. Sen fixa kaross, bumprar i kolfiber med. Har funderat på att forma om hela störtburen med och designa min egna kaross som oxå ska vara i kolfiber så den blir mer truggy lik. Tycker den är mycket snyggare utan karossen.
Så kom gärna med alla tänkbara åtgärder och tips å trix ni tycker är nödvändiga för att bilden ska bli en hygglig bil som kan ge mycket nöje.
Ni som vill det får hemskt gärna adda min msn och ge mej vägledning igenom mitt projekt så man har någon/några att bolla ider och att luta sej tillbaka mot som vet hur allt funkar.
Mvh Micke
Varan_micke@hotmail.com
Micke heter jag å är flong ny här på forumet å inom hobbyn. Har enda sedan barnsben varit larvigt förtjust i rc prylar. Hade några bilar när jag var yngre men allt stannade där pga att jag har en hobby som slukat bra med pengar under åren. Nu så förverkligade jag en dröm som jag helt ärligt aldrig trodde skulle bli sann. Jag tog fingret ut röven å unnade mej en till hobby men ledde mej hit. Jag unnade mej en Fs racing King kong 2WD.
Nu kommer nog många av er kanske tänka, stackars jävel. han kommer tröttna å gråta sej till söms när bilen står sönderfallen efter varje körning. Hade det på känn att det inte är den mest tåliga bilen. Men tänkte den håller säkert för lite rolig åkning om man tänker lite på hur man kör den. MEN sen så halkade jag in på daves Carbon projekt å tänkte shiiiiit fan är inte de där samma skrot å korn som min bil är bygd på. Först rasade hela min värd å jag tänkte hur fan ska jag fixa de här, jag fattar inte ett skit om va ni skriver om. Men ju mer jag läste ju sjukt mer taggad vart jag på att gå igenom bilen innan jag kör in den å börjar använda den. Att ha en helt ny å ren bil att plocka isär å lära sej hur allt hänger i hopp på är ju inte så illa.
Men till saken. Detta klarar jag inte själv utan att ha några att luta mej tillbaka mot som vet hur de hela funkar å som kan ge mej vägledning. Skulle uppskatta om ni kunde komma med förslag på allt nödvändigt som jag bör göra med bilden innan jag beslutar mej för att köra in den. Vill ha en riktigt genomgången bil som jag har nöje med och som håller lite längre. Tänkte byta ut efter som alla dela som man kan byta ut mot aluminium mm eller i fall de finns delar jag kan förstärka själv med hjälp av kolfiber eller liknande.
Det jag har som mål är att gå igenom bilen så mycket det går å göra så mycket nödvändiga förändringar som möjligt innan den ska få komma i bruk. Sen fixa kaross, bumprar i kolfiber med. Har funderat på att forma om hela störtburen med och designa min egna kaross som oxå ska vara i kolfiber så den blir mer truggy lik. Tycker den är mycket snyggare utan karossen.
Så kom gärna med alla tänkbara åtgärder och tips å trix ni tycker är nödvändiga för att bilden ska bli en hygglig bil som kan ge mycket nöje.
Ni som vill det får hemskt gärna adda min msn och ge mej vägledning igenom mitt projekt så man har någon/några att bolla ider och att luta sej tillbaka mot som vet hur allt funkar.
Mvh Micke
Varan_micke@hotmail.com
Last edited by VaranMicke on 07 Apr 2012, 17:00, edited 1 time in total.
Re: Vägledning
Välkommen hit!
Skaffa en projekttråd om din bil så kan du lägga upp lite bilder på din bil. Personligen har jag ingen jätte bra koll på FS bilarna, men diverse filter för dragstart och luftfilter är ju bra.
Skaffa en projekttråd om din bil så kan du lägga upp lite bilder på din bil. Personligen har jag ingen jätte bra koll på FS bilarna, men diverse filter för dragstart och luftfilter är ju bra.
Tjena Micke & välkommen till forumet
Jag tror nog att Dave & Rallyfinnen är dom som har störst
erfarenhet av fs & andra liknande MCD kloner .
Men vi andra kommer givetvis att göra vårt bästa för att
assistera dig i ditt meckande.
Med vänlig hälsning,
Mats B
Ps.
@ S500R , är inte detta början på en projekt tråd?? Det uppfattade jag det som i alla fall.
Ds
Jag tror nog att Dave & Rallyfinnen är dom som har störst
erfarenhet av fs & andra liknande MCD kloner .
Men vi andra kommer givetvis att göra vårt bästa för att
assistera dig i ditt meckande.
Med vänlig hälsning,
Mats B
Ps.
@ S500R , är inte detta början på en projekt tråd?? Det uppfattade jag det som i alla fall.
Ds
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Hej och välkommen till dårskapen !
Kul att du hittade min gamla Carbon Fighter tråd !
Självklart hjälper vi gärna till med råd och tips för att du ska få det att fungera !
Som du själv insåg när du läste tråden, är det nog tyvärr väldigt mycket prylar som behöver en omgång och utbyte innan du får den skottsäker.
Jag tyckte jag gjorde jobbet seriöst med min CF, men det räckte inte på långa vägar....och jag gav faktiskt upp den till slut.
Här har du en tråd om Rallyfinnens FS Racing maskin:
viewtopic.php?f=15&t=62
Kul att du hittade min gamla Carbon Fighter tråd !
Självklart hjälper vi gärna till med råd och tips för att du ska få det att fungera !
Som du själv insåg när du läste tråden, är det nog tyvärr väldigt mycket prylar som behöver en omgång och utbyte innan du får den skottsäker.
Jag tyckte jag gjorde jobbet seriöst med min CF, men det räckte inte på långa vägar....och jag gav faktiskt upp den till slut.
Här har du en tråd om Rallyfinnens FS Racing maskin:
viewtopic.php?f=15&t=62
HAHAHAH! I bland läser man ju lite som man vill. Såg rubriken och tänkte inte på att den låg i projektdelenMats B wrote:Ps.
@ S500R , är inte detta början på en projekt tråd?? Det uppfattade jag det som i alla fall.![]()
![]()
Ds
Micke: döp gärna denna tråden till din bils namn. Blir lättare att hitta
-
VaranMicke
Tack för ett trevligt bemötande grabbar
Jag kommer att trivas som fan här har jag på känn.
Att du David gav upp de skrämmer mej. Men ni grabbar har nog mer krav på era bilar en vad jag har än så länge. Ni vet ju hur allt funkar medans jag står här med enbart okunskap ^^ Jag har inte i tankarna att köra så hårt med bilen. Blir sladda grustag mm. Iframtiden finns de stora möjligheter till en bil som klarar lite mer. Men denna är nog en bra början att lära sej på. Hade den kostat 4-5 lappar till hade jag nog aldrig vågat starta den, en mindre sätta en skrivmejsel eller en borrmaskin i den ^^
Ni får gärna komma med förslag på alla delar man kan förstärka i kolfiber. själva shassiplattan borde man ju kunna stärka i kolfiber upptill? Lägga några lager så den får en extra hållning?
Att du David gav upp de skrämmer mej. Men ni grabbar har nog mer krav på era bilar en vad jag har än så länge. Ni vet ju hur allt funkar medans jag står här med enbart okunskap ^^ Jag har inte i tankarna att köra så hårt med bilen. Blir sladda grustag mm. Iframtiden finns de stora möjligheter till en bil som klarar lite mer. Men denna är nog en bra början att lära sej på. Hade den kostat 4-5 lappar till hade jag nog aldrig vågat starta den, en mindre sätta en skrivmejsel eller en borrmaskin i den ^^
Ni får gärna komma med förslag på alla delar man kan förstärka i kolfiber. själva shassiplattan borde man ju kunna stärka i kolfiber upptill? Lägga några lager så den får en extra hållning?
-
VaranMicke
Kanske skulle ta å berätta lite kort om mej själv föresten 
Micke heter jag. Bor i avesta i delarnas län.
Precis klivit in i trettio årskrisen (Kanske därför de blev detta steg?)
Bor i hopp med min kärring Sarah som är en gudomlig kvinna. Inte ett jävla negativt ord ur truten på henne när jag köpte denna bil. Nä fan köp för fan den är du värd var de hon sa
Denna tantruska ska jag hålla fast vid för alltid 
Sen har vi våran jycke Dobbie som är en schäfer/jämthund som oxå tar upp en del av ens tid.
Över det så har jag min tidigare hobby som jag varit intresserad av sedan jag var fem år och som jag har pysslat med sedan ca 20 år tillbaka. De är min stora passion för Herptiler så som ormar, ödlor, kryp mm. Alltså allt i terrarie väg.
Lika där är Sarah den första tjejen som inte har mumlat så mycket. Vist hon kan tycka att de trycks in lite för mycket pengar i bland när de kommer till köp. Lika blir hon trött på allt mitt prat om dessa djur
För skoj skull så kan jag berätta lite kort om djuren jag har.
Det som finns i rummet för stunden är:
Kobror:
Röd spottkobra
Svarthalsad kobra(Spottkobra)
Kapkobra.
Korallkobra(Ej egentlig kobra)
Huggormar:
1.1 Västafrikanska gabonhuggormar (Honan gravid) Honan är runt 130cm och väger 11kg+
Puffadder.
Buskhuggorm.
1.1 Hornviperor
Snokar:
Hussnok och fler på ingång
Pytons:
Kungspytons Honan bärande på ägg troligen.
Ödlor:
Nilvaran.
Kapvaran.
samt fem Murgeckos
Kryp är den en del Skorpioner samt Scolopendror. För er som inte vet vad en Scolopendra är så googla så får ni en upplevelse. Alla tjejers drömdjur kan jag lova ^^ Lika så har jag en del rovskinnsbaggar med
Mycket mer djur är på ingång med.
När det kommer till vad jag jobbar med så jobbar jag på en mindre företag som sysslar med compositer. De vi främst jobbar med är kolfiber av alla dess slag
Tidigare jobbade jag som lastbils lackerare men sex år i thinnerdimman så sade kroppen å hjärnan ifrån. Men i dag har jag hamnat rätt och känner att jag hittat ett drömjobb som jag kommer hålla fast vid 
Detta var lite kort om mej själv så ni får en hum om vem jag är
Mvh Micke
Micke heter jag. Bor i avesta i delarnas län.
Precis klivit in i trettio årskrisen (Kanske därför de blev detta steg?)
Bor i hopp med min kärring Sarah som är en gudomlig kvinna. Inte ett jävla negativt ord ur truten på henne när jag köpte denna bil. Nä fan köp för fan den är du värd var de hon sa
Sen har vi våran jycke Dobbie som är en schäfer/jämthund som oxå tar upp en del av ens tid.
Över det så har jag min tidigare hobby som jag varit intresserad av sedan jag var fem år och som jag har pysslat med sedan ca 20 år tillbaka. De är min stora passion för Herptiler så som ormar, ödlor, kryp mm. Alltså allt i terrarie väg.
Lika där är Sarah den första tjejen som inte har mumlat så mycket. Vist hon kan tycka att de trycks in lite för mycket pengar i bland när de kommer till köp. Lika blir hon trött på allt mitt prat om dessa djur
För skoj skull så kan jag berätta lite kort om djuren jag har.
Det som finns i rummet för stunden är:
Kobror:
Röd spottkobra
Svarthalsad kobra(Spottkobra)
Kapkobra.
Korallkobra(Ej egentlig kobra)
Huggormar:
1.1 Västafrikanska gabonhuggormar (Honan gravid) Honan är runt 130cm och väger 11kg+
Puffadder.
Buskhuggorm.
1.1 Hornviperor
Snokar:
Hussnok och fler på ingång
Pytons:
Kungspytons Honan bärande på ägg troligen.
Ödlor:
Nilvaran.
Kapvaran.
samt fem Murgeckos
Kryp är den en del Skorpioner samt Scolopendror. För er som inte vet vad en Scolopendra är så googla så får ni en upplevelse. Alla tjejers drömdjur kan jag lova ^^ Lika så har jag en del rovskinnsbaggar med
Mycket mer djur är på ingång med.
När det kommer till vad jag jobbar med så jobbar jag på en mindre företag som sysslar med compositer. De vi främst jobbar med är kolfiber av alla dess slag
Detta var lite kort om mej själv så ni får en hum om vem jag är
Mvh Micke
Fränt! Jag har hållt på med reptiler en del med. Dock aldrig gift.
Varaner är juh balla! Har haft en 0.1 Stäppis och en 1.0 Taggsvansvaran. Den sistnämda va juh bara för kul! Hetsig som fasen
Dock va juh dom småpotatis jämtemot dina! Hur håller du dom? badrummet? 
Hade 1.1 skäggisar samt 1.1 Kragagam. Sen köpte kärringen en 0.0.1 Yemenkameleont, vi lyckades dock aldrig få ägg på några av paren
Hade också en bitsk strumpebandssnok som högg på allt! man fick passa sej lite vid matning.
Helt klart en skoj hobby! Dock väldigt tidsödande. Jag odlade juh alla insekter själv med. Va ett jävla liv på nätterna med dom där syrsorna! Haha!
Kul att du hittat hit och hoppas vi får träffas och tjata reptiler nån gång!
Varaner är juh balla! Har haft en 0.1 Stäppis och en 1.0 Taggsvansvaran. Den sistnämda va juh bara för kul! Hetsig som fasen
Hade 1.1 skäggisar samt 1.1 Kragagam. Sen köpte kärringen en 0.0.1 Yemenkameleont, vi lyckades dock aldrig få ägg på några av paren
Hade också en bitsk strumpebandssnok som högg på allt! man fick passa sej lite vid matning.
Helt klart en skoj hobby! Dock väldigt tidsödande. Jag odlade juh alla insekter själv med. Va ett jävla liv på nätterna med dom där syrsorna! Haha!
Kul att du hittat hit och hoppas vi får träffas och tjata reptiler nån gång!
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
välkommen till forat!!!
hoppas du kommer att trivas o
få svar på alla frågor.
men ett önske mål som s 500 r oxå skrev.
våre bra om du konde döpa om din rubrik till
nåt lite bättre.
tex varanmickes fs
hoppas du kommer att trivas o
få svar på alla frågor.
men ett önske mål som s 500 r oxå skrev.
våre bra om du konde döpa om din rubrik till
nåt lite bättre.
tex varanmickes fs
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
- Dave
- Site Admin
Hehehe......VaranMicke wrote:Tack för ett trevligt bemötande grabbarJag kommer att trivas som fan här har jag på känn.
Att jag gav upp tyder väl bara på att jag är vek !
Börja att kolla över stötdämpare och kullager.
Ta gärna lite bilder på bilen och lägg upp här, så vi får ser hur den ser ut !
Vill du byta namn på tråden, klickar du bara på "Edit" i ditt första inlägg och ändrar rubriken.
Får man fråga vad dessa siffrorna står för??? (när ni benämner dom olika arterna)
Står det 1.0 så betyder det hane, 0.1 hona och 0.0.1 så är det ofta juveniler som man inte kan avgöra könet på djuret.
Så 1.1 är alltså ett par.
-
VaranMicke
Re: VaranMickes Fs
Robban!
Kom å kolla på sala mässan den 28 April
Sen kan du haka på hem hit å kolla lite djur å bil när du ändå är i krokarna 
Ska fota bilen nu sen så mosar jag upp så mycket bilder jag kan sen under kvällen grabbar
När det komemr till lagrena och dämparna? Vad ska jag kolla efter och vad bör jag tänka på?
Mvh Micke
Kom å kolla på sala mässan den 28 April
Ska fota bilen nu sen så mosar jag upp så mycket bilder jag kan sen under kvällen grabbar
När det komemr till lagrena och dämparna? Vad ska jag kolla efter och vad bör jag tänka på?
Mvh Micke
Aha, tack för infonRobban wrote:Står det 1.0 så betyder det hane, 0.1 hona och 0.0.1 så är det ofta juveniler som man inte kan avgöra könet på djuret.
- Dave
- Site Admin
Re: VaranMickes Fs
Lagren ska i första hand agera kullager och inte glidlager, och sen finns det en stor risk att dom inte är gummitätade, och kommer då att slitas ut nästan direkt med all sand och skit som letar sig in.VaranMicke wrote:Robban!
Mvh Micke
Dämparna ska inte läcka, och inte glappa på nåt konstigt sätt.
Rätt olja ska man också ha i för körningen.
Tunn olja ger en mer följsam bil med risken att den bottnar för lätt om man kör på ojämnt underlag eller hoppar.
Tjock olja ger en stötig bil som gör den mer hopptålig, men då blir allt annat i hjulupphängningen också utsatt för mer påfrestning......
Ingen raketforskning egentligen, känn och skruva lite på det som du märker inte verkar 100% ok.
Att schimsa diffar osv vet jag inte om du har prylar till, men som ska iallafall gås igenom och se till att det finns fett eller olja i dem också.
Inga konstiga huggande eller missljud när man snurrar på hjulen osv osv....
Det är tiden det tar att reparera som visar hur du lyckats förra gången med skruvandet.
När du reparerat samma pryl för 3:e gången är det läge på att fundera om man kan lösa det på nåt annat sätt.....