JA´s HPI racing 5B baja SS
- J.A racing
Re: Johans HPI Baja 5B SS
Jag är inte riktigt med på hur det går till, men det gäller att hitta ballansen i bilen. Och på så sätt se vilken dämparolja man ska ha. Som det är nu så är det stor skillnad med 40 olja fram där bilen är lätt och 5 bak, skulle nästan vilja vända på steken då bilen är dubbelt så tung bak mot fram så borde ju inte den lättaste oljan vara bak.
Detta syns tydligt då man kör fort genom ett gupp då bakfjädringen saknar returdämpning gör ju bilen ett skutt med bakvagnen och landar på nosen.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
klart intressant, finns det ingen lathund för sånt?
eller måste man vara einstein för att räkna ut sånt?
skulle villja göra samma med mina bilar.
eller måste man vara einstein för att räkna ut sånt?
skulle villja göra samma med mina bilar.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
- J.A racing
Jag ska se hur dom gör men jag lovar inte att jag begriper nått mer för de. Fast jag litar på dom den ena är Doktor i ämnet från KTH och den andra håller på vid sidan om med chassi inställningar i ett STCC team bara de verkar ju lovande.
Fina grejer du beställt Johan
Ska bli spännande att höra vad du tycker om TR Quick diffhuset.
Letar Baja 5B
- J.A racing
Jag tror jag kommer tycka bra om det, med tanke på de priset. 
- J.A racing
Nu har grabbarna på jobbet fått lite uppgifter att räkna på, men mycket tyder på att det är för lite dämpning bak. Så de ska i lite tjockare. Men sen vart det snack om antisquat bak, det är hur bilen sätter sig vid gaspådrag. Ska kika på om man kanske ska ändra lite på geometrin i bakvagnen.
Detta gör enklast med en sån här http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.6583/.f" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta gör enklast med en sån här http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.6583/.f" onclick="window.open(this.href);return false;
- huSSe
- Hedersmedlem
det är alltså nåt som gör nytta det där?
kan du förklara vad det gör för bakvagnen?
kan du förklara vad det gör för bakvagnen?
- J.A racing
Det står ganska bra beskrivet i länken ovan men enkelt förklarat så genom en ökad caster i bakvagnen så går bilen bättre på ojämnt underlag. Fast det påverkar en massa andra grejer också som man kanske inte vill ändra på.
Men jag börjar att labba med dämparolja och ser vart jag hamnar med det. Det man får fram av cornerweight var att man räknar fram vart tyngdpunkten ligger i bilen. Och när man vet vart den är så kan man trycka ner bilen där och då ska den fjädra ut lika mycket fram & bak för att vara neutral i chassiet. Så det kan även bli lite hårdare fjädrar bak senare efter olje testet. Fast ett gäng rezzies vore nog inte så dumt.
- huSSe
- Hedersmedlem
näh, ressar blire definitivt på min bubbla. dom är redan inplanerade.
Jag tror inte det blir så mycket bättre.Jag hade en 2gr innan ,Då blev bilen bång styrd , den dansa med baken hela tiden jag prova två olika oljor i stöt dämparna, men det spela ingen roll, bilen dansa med röva hela tiden..Jag tror nog mer på att vinkla in hjulen lite istället... (caster, tror jag det heter.)J.A racing wrote:Nu har grabbarna på jobbet fått lite uppgifter att räkna på, men mycket tyder på att det är för lite dämpning bak. Så de ska i lite tjockare. Men sen vart det snack om antisquat bak, det är hur bilen sätter sig vid gaspådrag. Ska kika på om man kanske ska ändra lite på geometrin i bakvagnen.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
-
Panagiotis
Lusse wrote:Jag tror inte det blir så mycket bättre.Jag hade en 2gr innan ,Då blev bilen bång styrd , den dansa med baken hela tiden jag prova två olika oljor i stöt dämparna, men det spela ingen roll, bilen dansa med röva hela tiden..Jag tror nog mer på att vinkla in hjulen lite istället... (caster, tror jag det heter.)J.A racing wrote:Nu har grabbarna på jobbet fått lite uppgifter att räkna på, men mycket tyder på att det är för lite dämpning bak. Så de ska i lite tjockare. Men sen vart det snack om antisquat bak, det är hur bilen sätter sig vid gaspådrag. Ska kika på om man kanske ska ändra lite på geometrin i bakvagnen.
camber heter
- J.A racing
Tack. Jag visste inte riktig vad det hette så där för skrev jag som jag skrev..Camber skal det vara.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- J.A racing
Lite tips från Shreadhead:
The 2 best set ups on the shocks I have found is
40wt 3 hole front 15wt 12 hole rear black springs arms level
35wt 2 hole front 10wt 16 hole rear black springs arms level
the first combo jumps well and keeps the baja level
the second combo sucks up pot holes and keeps the baja on the ground at higher speeds.
arms level will help with the roll center and will also help with traction rolling. I do not use hub extenders and I don't run alot wt on my car. I don't use sway bars either. these shock set ups work well bashing or racing. a baja that handles well on the track works that much better in the fields. Better handling means less broken parts when doing anything with it as you will not be flying and driving out of control as much. I see bouncing, cartwheeling and end over end in the air jumps all the time because some one says I just bash so why focus on handling I'll just beef it up to take the abuse.
Det ska testas när jag får mina oljor.
The 2 best set ups on the shocks I have found is
40wt 3 hole front 15wt 12 hole rear black springs arms level
35wt 2 hole front 10wt 16 hole rear black springs arms level
the first combo jumps well and keeps the baja level
the second combo sucks up pot holes and keeps the baja on the ground at higher speeds.
arms level will help with the roll center and will also help with traction rolling. I do not use hub extenders and I don't run alot wt on my car. I don't use sway bars either. these shock set ups work well bashing or racing. a baja that handles well on the track works that much better in the fields. Better handling means less broken parts when doing anything with it as you will not be flying and driving out of control as much. I see bouncing, cartwheeling and end over end in the air jumps all the time because some one says I just bash so why focus on handling I'll just beef it up to take the abuse.
Det ska testas när jag får mina oljor.
- J.A racing
Paket att hämta, hoppas jag hinner med de idag.