Fick igår för första gången möjlighet att jämföra bensin och el versionen av Dragonhammer. Jag har sett och även kört bensinaren tidigare men det var förra våren så jag har haft svårt att riktigt avgöra exakt vad som skiljer bilarna utöver det uppenbara med motor, esc, tank etc.
Blev faktiskt riktigt förvånad över HUR extremt MYCKET som skiljer. Undantaget stötdämpare fram, bärarmar(v2 och voltz18) diffar(tror jag), fälgar och kanske(osäker) drivaxlar fram, är det ju INGET som är samma över huvud taget.
I nästan alla avseenden ser voltzen ut som en mer välbyggd plattform.
De här är med andra ord HELT olika bilar med i praktiken lika lite gemensamt med varandra som med en vekta och därmed ska man inte kalla den för elkonverterad bensinare.
Kolla bara bilderna!

Kan nämna att chassit är helt annorlunda i både form och storlek, länkarmar till bakaxeln är längre o grövre på voltz samt att bensinaren har en offset drivlina(dvs vinklad kardan) medan voltz är rak. Kardanerna är även t.ex mycket mindre på bensinaren och har även andra längder.
Sen är det även helt andra chassistag(voltz har inga) servofästet skiljer, bensinaren har stående singelservo, voltz har liggande dubbel som dessutom är av starkare modell.
Ytterligare skillnader är krängare, däck, bakaxel, extenders, dämpartorn(tror jag) och bumper bak. Inte ens bur och kaross är samma.
Intressant att se i alla fall och detta förklarar varför jag inte haft drivlineproblem alls trots borstlös motor modell XXL när det finns trådar på forum som diskuterar provlem med drivlinan på bensinaren.